آینه جم ، مدیر اداره جهاد کشاورزی جم، از این شهرستان به عنوان گزینه اصلی طرح پایلوت کشت گلخانه‌ای در کشور خبر داد.

به گزارش آینه جم ،  اکبر فتحی در دیدار با نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس، گفت: اکنون ۲۸ گلخانه در شهرستان فعال است و با افزایش ۳۰ هکتار به مساحت گلخانه‌های شهرستان، جم به عنوان طرح پایلوت کشوری انتخاب می‌شود.

فتحی از وجود برخی مشکلات اجرای این طرح خبر داد و گفت: برخی عوامل باعث شده تا گلخانه‌های شهرستان از شرایط مطلوب اولیه و بازدهی مناسب فاصله بگیرند و دچار ضرردهی شوند.

وی یکی از عوامل را نبود بازار مناسب برای فروش و صادرات محصولات تولیدی دانست و اضافه کرد: کشت‌های بی‌رویه در فضای باز که هدر رفت آب زیادی دارند، باعث کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

فتحی با بیان اینکه مشکل عمده بخش کشاورزی شهرستان جم کاهش شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی است افزود: کشت گلخانه‌ای با مصرف آب کمتر نسبت به روش کشت‌های سنتی مهم‌ترین راهکار برای احیای کشاورزی جم و مقابله با بحران آب است.

مدیر جهاد کشاورزی جم مشکلات موجود بر سر راه گلخانه‌داران را عامل بی‌رغبتی سایر کشاورزان برای سرمایه‌گذاری در کشت گلخانه‌ای برشمرد و یادآور شد: کشت بی‌رویه محصولات، عدم اجرای الگوی کشت مناسب، عدم خرید تضمینی محصولات گلخانه‌ای و هزینه‌های زیاد از عوامل بی‌رغبتی به سرمایه‌گذاری گلخانه‌ای است.

فتحی تعریف بسته‌های تشویقی را راهکاری برای توسعه گلخانه‌ها دانست.

وی تصریح کرد: پرداخت تسهیلات بلندمدت و کم بهره و اعطای تنفس ۲ ساله برای بازپرداخت تسهیلات می‌تواند به عنوان اهرم تشویقی در توسعه گلخانه‌ها موثر واقع شود.

نماینده مردم شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس با بیان اینکه امروز کمتر کسی در عرصه تولید پیشگام می‌شود گفت: امروزه کارها بیشتر به سمت واسطه‌گری سوق پیدا کرده و نیاز است در سالی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است مجموعه شهرستان با همراهی هم در جهت رفع مشکلات حوزه کشاورزی گام بردارند.

سکینه الماسی با بیان اینکه جنگ آینده، جنگ آب است افزود: در سطح کشور با مشکل جدی در حوزه آب روبرو هستیم و شهرستان جم نیز امروز با بحران جدی آب مواجه است که سوق دادن بخش کشاورزی به سوی کشت گلخانه‌ای، کمک شایانی به مدیرت بحران آب می‌کند.

الماسی اولویت‌بندی نیازهای شهرستان را مهم‌ترین کار در حوزه کشاورزی دانست و افزود: با ایجاد یک کارگروه در سطح شهرستان که متشکل از کشاورزان و مسولان مربوط به حوزه کشاورزی هستند، نیازهای حوزه کشاورزی اولویت‌بندی می‌شود تا بتوان برای رفع مشکلات چاره‌جویی کرد.

منبع: ایلنا

[کد خبر:AJ16510]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب