آينه جم ؛ کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم عنوان داشت : میزان اقدام به خودکشی در زنان در سطح کشور، 3 برابر بیشتر از مردان می باشد ولی میزان این آمار در شهرستان جم ،2 برابر مردان می باشد.

به گزارش آينه جم؛ احمد محمودی اضافه نمود: اين روزها خودكشي پديده اي نادر و دور از ذهن نيست ،يكي به خاطر فقر،د يگري به دليل مشكلات خانوادگي و آن يكي به خاطر بيكاري سعي مي كند،پايان زندگي خود را رقم زند.

وی افزود : خودكشي به مثابه رودخانه در حال جرياني است كه از ميان تمام جوامع منجمله جامعه ما در گذر است و به ابشار خطرناكي در انتها ختم مي شود. برخي از علايم هشدار دهنده وجود دارند كه خطرات رفتن به رودخانه را گوشزد مي كنند اما به خاطر برخي دلايل كه مهمترين آن عدم شناخت كافي مساله است،ساحل اين رودخانه به خوبي جاده ها و بزرگ راه هاي جامعه علامت گذاري نشده است،به هر حال كسي كه عمدا وارد اين رودخانه شود خطر رسيدن به آبشار و صدمه ديدن يا مرگ را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل روانی–اجتماعی بیان داشت: خودكشي يك مشكل عمده بهداشتي است عواملي كه باعث افزايش خطر خودكشي مي گردد: افسردگي،سايكوز،اختلالات دوقطبي،مصرف مواد مخدر و الكل،سابقه اقدام به خودكشي،اختلال در ارتباط بين فردي،و...مي باشند. خودكشي يك نوع خشونت مخرب است كه بيشترين قربانيان آن را زنان تشكيل مي دهند. ميزان اقدام به خودكشي در زنان 3 برابر مردان است ولي ميزان موفقيت در مردان 4 برابر زنان مي باشد.

وی اضافه نمود: شايعترين روش مورد استفاده در زنان،مسموميت دارويي به صورت قرص و خودسوزي مي باشد.افرادي كه دست به خودكشي مي زنند داراي مشكلاتی از جمله: اختلاف عمده با همسر،وجود يك فرد جديد در زندگي،وجود بيماري در يكي از اعضاي خانواده،وجود بيماري شديد جسمي در خانواده،شكست عاطفي،ازدواج تحميلي،تهمت هاي ناموسي،مشكل با فرزندان،شغل،مسايل مالي،مسايل بهداشتي و اعتياد مي باشند.

محمودی با بیان اینکه دو سوم افراد متاهل داراي مشكلات زناشويي مي باشند از : پايبندي و تقويت اعتقادات مذهبي-انجام ورزش و فعاليت هاي منظم ورزشي-افزايش سطح آگاهي در زمينه هاي مهارت هاي زندگي،فرزند پروري،روابط زناشويي ، بهبود روابط والدين و فرزندان و اعتياد-فعاليت مشترك خانوادگي و بيشتر دور هم بودن-مراجعه افراد به مشاوران و بهره گيري از كمك آنها-تشخيص اوليه و زودرس بيماري هاي رواني و شناسايي بيماران در معرض خطر زياد به عنوان تدابيري براي جلوگيري از وقوع خودكشي یاد کردند.

 وی در پایان عنوان داشت: هر كسي بايد ايمان پيدا كند كه حيات، وديعه و امانت الهي بوده و نقطه عزيمت اعتلا و كمال ادمي است.خيانت در اين امانت از نظر عقل و مذهب و البته اخلاق جنايتي غير قابل بخشش مي باشد. خودكشي اهانت به خداوند متعال است و اسلام نيز به اين دليل چنين اهانتي را نسبت به خالق تحمل نكرده و آن را گناهي نابخشودني اعلام نموده است. شريعت الهي حقوق افراد در عطيه اي از جانب خداوند متعال به بندگان مي داند و هر گونه تصرف و استفاده از اين حقوق را چنانچه در تضاد و با شريعت و مقاصد شارع باشد باطل و به حساب مي آورد.

[کد خبر:AJ18445]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب