آینه جم : رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر با گلایه از اینکه دانش آموزانی که در کنکور ضرائب پایینی در دروس پایه دارند وارد این دانشگاه می شوند، گفت: اما در قبولی ارشد میان دانشگاههای بزرگ کشور رتبه 8 را داریم که نشان از حرکت رو به جلو علمی در این دانشگاه دارد.

به گزارش آینه جم به نقل از خلیج فارس؛ عبدالمجید مصلح در اولین نشست خبری که پس از عهده دار شدن این مسئولیت برگزار کرد، افزود: همچنین از نظر شاخص مقالات ISC، در سال 92 رتبه دانشگاه خلیج فارس 42 بوده و سال گذشته به رتبه 35 بهبود یافته، ضمن اینکه با جهشی که در تولید و انتشار مقالات در نشریات معتبر صورت گرفته، این روند در سالجاری جهش قابل توجهی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه با تخلفات علمی نظیر خرید و فروش پایانه نامه و کپی مقالات علمی در دانشگاه برخورد شدید می شود و بیشترین مشکلات ما در بیرون دانشگاه رقم می خورد، گفت: این دانشگاه سال 71 آغاز بکار کرد و سال 75 نیز با نام خلیج فارس ادامه یافت، اما چون در کنار بندرعباس و یاسوج آخرین استان هایی بودیم که دارای دانشگاه دولتی یا نسل اول شدیم، فاصله زیادی به دانشگاههای برتر کشور داریم.

به گفته این مقام مسئول، سهم دانشجویان استان از دانشگاه دولتی، رایگان و باکیفیت فقط 5.8 درصد است که این میزان در کشور 15 درصد می باشد. این اتفاق ناشی از کم توجهی به دانشگاه مادر استان در سنوات گذشته بوده و و نشان می دهد برای رسیدن به شرایط مطلوب نیاز به سرمایه گذاری زیادی داریم.

دکتر مصلح مهمترین مشکلات پیش روی دانشگاه را شامل کمبود زمین، نگهداشت هیات علمی باکیفیت به دلیل نبود جاذبه های کافی در دانشگاه و خارج از محیط آن، کمبود خوابگاه، عدم ارتباط خیرین با دانشگاه و عدم ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه دانست.

وی تاکید کرد: در بوشهر که استانی صنعتی است، اغلب پژوهش های صنایع به تهران سفارش داده می شود و اغلب سفارش های دانشگاه ما هم از تهران است که باید دید ایراد کار کجاست که نتوانسته ایم اعتمادشان را جلب یا خودمان را معرفی کنیم.

به گفته وی، قراردادهای پژوهشی دانشگاه خلیج فارس که در نیمه اول امسال به 2.3 میلیاردتومان بابت 14 پروژه رسیده که تقریبا به اندازه تمام قراردادهای دو سال گذشته می رسد و روند رو به جلویی طی می کنیم.

مصلح می گوید: شرکت های برق، گاز استان، فناوری ارتباطات، نیروی هوایی ارتش، منطقه ویژه پارس و پتروشیمی جم بیشترین سفارش پژوهشی را به دانشگاه خلیج فارس دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 60 درصد ورودی های دانشگاه خلیج فارس بومی استان هستند، گفت: نکته ناراحت کننده اینجاست که طی سالهای گذشته، ورودی ها ما با ضرائب پایینی در درس های پایه کنکور وارد این دانشگاه می شوند که این موضوع بازدهی دانشگاه در رقابت علمی با دانشگاههای دیگر را پایین می آورد که امید می رود با برنامه ریزی های استانی این نقیصه بهبود یابد.

رییس دانشگاه خلیج فارس یکی دیگر از مشکلات پیش رو را هم انباشت بدهی 15 میلیاردی در زمان حضورش در این سمت دانست و گفت: تا حدودی توانستیم این وضعیت را مدیریت کنیم. ضمن اینکه از نظر سرانه ورزشی بسیار فقیر می باشیم و تنها یک سالن ورزشی برای حدود 6300 دانشجو داریم.

وی در ادامه این نشست خبری به برخی دستاوردهای دانشگاه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته پذیرش دانشجو تقریبا دو برابر شده، از نظر قبولی دانشجویان در ارشد از رتبه 32 به 19 ارتقا یافته و از نظر کیفیت مقالات تولیدی طبق ارزیابی ISC و میزان ارجاعات به آن، در گروه فنی و مهندسی رتبه 5 کشور را داریم.

مصلح همچنین به وضعیت پروژه های عمرانی دانشگاه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: فاز یک دانشکده هنر و معماری در بافت تاریخی بوشهر به بهره برداری رسید و فاز دو آن نیز حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: ساختمان دانشکده مهندسی که سال 89 آغاز و به دلیل مشکلات مالی کشور متوقف شده بود،  فعال گردید و در آینده نزدیک فاز یک آن به بهره برداری می رسد.

مصلح خبر داد: پروژه مجتمع رفاهی تفریحی دانشگاه شامل سالن های آمفی تئاتر و استخر از تعهدات وزارت نفت در دولت قبل بود که با پیگیری های به عمل آمده، اکنون روال انتخاب پیمانکار جدید را طی می کند.

وی از افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه در اوایل سال، ساختمان دانشکده کشاورزی در سالجاری و مرکز شتاب دهی نوآوری ها در راستای حرکت به دانشگاه نسل سه و کارآفرین تا ماه آینده خبر داد.

مصلح همچنین با بیان اینکه ساختمان مرکزی دانشگاه هم از تعهدات دولت قبل متوقف بود و در سفر سال 93 هیات دولت مصوبه ای برای آن اخذ گردید، ابراز امیدواری کرد با تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت کشور، این پروژه امسال فعال شود.

رییس دانشگاه خلیج فارس از تکمیل دو خوابگاه جدید با ظرفیت 300 نفر در مهرماه امسال خبر داد و گفت: خوابگاه دیگری هم از سوی بنیاد 15 خرداد بزودی استارت می خورد که تا حدودی این مشکل را بهبود می بخشد.

وی از تعیین دانشگاه خلیج فارس به همراه دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان پایلوت دانشگاه کارآفرین در کشور توسط وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری خبر داد و تصریح کرد: این موفقیتی برای استان است و اگر کمک شود، می توان در راستای دانشگاههای نسل سه و کارآفرین پیشگام شد.

پیگیر رشته مهندسی نفت هستیم

رییس دانشگاه خلیج فارس با اشاره به اینکه امسال در مقطع کارشناسی رشته های روانشناسی و مهندسی شهرسازی و در ارشد مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی و محیطز زیست دریا اضافه شد، گفت: رشته مهندسی نفت از اولویت های ماست که هیات علمی آن تکمیل شده و امیدواریم سال آینده پذیرش دانشجو داشته باشیم.

دانشکده های کشاورزی دشتستان و مهندسی جم فعلا ادامه می دهند

مصلح در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دانشکده های کشاورزی دشتستان و مهندسی جم که هرسال با تهدید تعطیلی آن از سوی وزارت علوم مواجه می شوند، گفت: در دشتستان با افت استقبال دانشجو مواجه ایم و در جم هرچند استقبال خوب است، ولی هیچ زیرساختی مثل خوابگاه و ساختمان ندارد و تعهدات مسئولان محلی در گذشته عملی نشده است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات دانشکده ها به دلیل صندلی خالی و کمبود امکانات در دستور بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصمیم گیری واحد است، گفت: تا زمانی که تصمیمی در آنجا گرفته نشود، هر دو دانشکده به همین وضعیت ادامه می دهند.

در افق 1404 باید 9 هزار دانشجو داشته باشیم

در بخشی از این نشست معاون آموزشی دانشگاه خلیج فارس هم یکی از اقدامات صورت گرفته در این مجموعه را تدوین سند جامع دانست و گفت: طبق آن، دانشگاه باید تا سال 1404 شمار دانشجویانش به 9 هزار نفر برسد، این در حالی است که اکنون ظرفیت کلاس های موجود تکمیل بوده و اضافه کردن 3 هزار دانشجوی جدید و رشته های دیگر نیازمند توسعه فضاها و تکمیل پروژه های موجود است.

وی با بیان اینکه در نظر داریم سالانه 2 رشته کارشناسی و 2 رشته ارشد اضافه کنیم، تصریح کرد: در برخی رشته ها با مشکل بازار برای فارغ التحصیلان مواجه ایم که با برنامه ریزی صورت گرفته، تلاش داریم رشته هایی دارای مزیت اقتصادی استان و بازار اشتغال مطمئن اضافه شود.

[کد خبر:AJ19111]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب