آینه جم: مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی لازم و ضروری است اما مصرف بیش از حد آن اثر مخرب بر بدن جای می گذارد.

به گزارش «آینه جم»؛ اسماء صیاد نیک روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوی اسلامی افزود: افزایش مصرف نمک، در بالارفتن فشار خون و سکته مغزی و قلبی اثر گذار و خطر ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان را نیز بدنبال دارد.

وی اضافه کرد: ایران به عنوان یکی از پر مصرف ترین کشورها در مصرف نمک بشمار می آید، به گونه ای که مصرف روزانه آن بطور میانگین درکشور دو تا سه برابر بیش تر از استاندارد های جهانی است.

این کارشناس افزود: نمک از راه های مختلفی نظیر استفاده از نمکدان، مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان پخت به بدن وارد می شود.

وی اظهار کرد: مردم باید از مصرف تنقلات شور مانند پفک، چیپس و چوب شور خودداری کرده و انواع مغز دانه ها و آجیل های بدون نمک و بو نداده را جایگزین کنند.

صیاد نیک افزود: برای تامین ید مورد نیاز بدن، از نمک ید دار به مقدار کم استفاده شد و همراه با میوه ها و سبزی هایی که به صورت خام مصرف می شود، پرهیز کرد.

مسئول واحد تغذیه شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: با توجه به اینکه جوش شیرین که برای ور آمدن و پف کردن انواع نان و کیک بکار می رود دارای مقدار زیادی سدیم است، افرادی که به علت بیماری محدودیت مصرف نمک دارند، باید از مصرف محصولات غذایی که دارای جوش شیرین است سیار محدود استفاده و یا آن را قطع کنند.

وی به میزان تعیین مقدار نمک موجود در غذاهای بسته بندی اشاره کرد و افزود: در برچسب بعضی مواد غذایی مقدار سدیم موجود در 100 گرم از ماده غذایی تعیین شده است که برای دانستن مقدار نمک موجود در آن باید مقدار سدیم در عدد 2.5 ضرب شود.

این کارشناس توصیه کرد: برای کم کردن نمک پنیر ها، قبل از مصرف در آب خیسانده شود و از محصولات کنسروی کم نمک یا بی نمک مانند نخود فرنگی، لوبیا سبز و سایر سبزیجات آماده بدون نمک استفاده شود. 

[کد خبر:AJ20254]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب