آینه جم: دولت تدبیر و امید از همان ابتدای کار نگاهی مثبت به مدیریت بانوان در عرصه‌های کلان اجرائی داشت تا بتواند نگاه مردسالارانه حاکم بر جامعه را کم‌کم به سوی برابری حقوق مرد و زن بکشاند.

دولت تدبیر و امید از همان ابتدای کار نگاهی مثبت به مدیریت بانوان در عرصه‌های کلان اجرائی داشت تا بتواند نگاه مردسالارانه حاکم بر جامعه را کم‌کم به سوی برابری حقوق مرد و زن بکشاند. این مساله یعنی اعتماد به زنان با استقبال زیادی نیز مواجه و سعی شد این رویکرد در استان‌ها نیز اجرائی شود، بر همین اساس با تصمیماتی که در مرکز اتخاذ شد، حمیده ماحوزی که در کارنامه خود تدریس در دانشگاه و عضویت در شورای اسلامی شهر بوشهر را داشت، به‌عنوان مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر منصوب شد اما از همان آغاز فعالیت وی در این اداره‌کل به‌دلیل این که ماحوزی مقابل خواسته نابجای مدیریت ارشد استان در انتصاب معاون پیشنهادی وی مقاومت نشان داد، مورد غضب استاندار قرار گرفت. سالاری که تاکنون با رفتار سلیقه‌ای خود، عملکرد خویش را در استان بیش از پیش زیر سوال برده است، در این سه سال تمام راه‌ها را برای تحت فشار قرار دادن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر آزموده است تا جایی که این مدیر بانو را از حضور در جلسات شورای اداری منع کرد، کاری که خارج از اختیارات وی بود. سالاری افزون بر این اعمال فشارها، از سوی دیگر تمام تلاش خویش را به کار بسته بود تا خشم خود را علیه حمیده ماحوزی با نشاندن گزینه دست‌‌نشانده خود تخلیه کند. وی در دوره علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها و بارها گزینه‌هایی را برای جانشینی حمیده ماحوزی پیشنهاد داد که هر بار با مخالفت قاطعانه وزیر وقت مواجه شد. با استعفای علی جنتی و آمدن سیدرضا صالحی‌امیری به جای وی، مدیریت ارشد استان بوشهر تا مدت‌ها در این زمینه سکوت اختیار کرد اما هفته پیش دگرباره تلاش خویش را برای تغییر این بانوی فعال آغاز کرد اما این‌بار شخصی را معرفی کرده است که پیش از این بخت خویش را در این عرصه آزموده و نتوانسته چهره موفقی را از خود به نمایش بگذارد. مدیریت ارشد استان تا اینجای کار ثابت کرده است که نگاه وی به مدیریت بانوان در استان نگاهی کجدار و مریز است.
با این تفاصیل از دیگر سو، حمیده ماحوزی همچنان با دستان خالی اما اراده‌ای پولادی اهداف وزارت متبوع خویش را به‌نحو احسن دنبال می‌کند. شاید کمترین مدیری بتواند در این شرایط کاری هنر را به روزهای خوب خود پیوند بدهد، هرچند وی در بسیاری از حوزه‌ها به‌دلیل کمبود بودجه این اداره‌کل نتوانسته پاسخگوی تمام خواسته‌های هنرمندان این استان باشد ولی تلاش کرده تا در بیشتر حوزه‌ها در سطح کشور حضور فعالی داشته باشد. یکی از طرح‌هایی که وی در دوره مدیریت خویش بجد دنبال کرده است طرح پایتخت کتاب ایران است که در این سه سال توانسته تحولی را در این منطقه ایجاد کند. ماحوزی همچنین با سپردن انجمن‌های هنری به هنرمندان مطرح و توانمند در تلاش است تا آنها را به پویایی و ماندگاری نزدیک سازد. در این‌باره گفت‌وگوی متفاوتی را با مدیرکل بانوی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر صورت داده‌ایم که در ادامه می‌آید.
آیا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از نظر بودجه مالی و نیرو انسانی در وضعیت خوبی به‌سر می‌برد؟ آیا در این زمینه‌ها امیدی به بهبود شرایط است؟ 
ماحوزی: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نسبت به خیلی از سازمان‌ها از بودجه بسیار کمتری برخوردار است و ما همیشه با کسری بودجه روبه‌رو هستیم. البته با توجه به مشکلات مالی دولت در این چند سال سعی کرده‌ایم با درک این مساله در تمام هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنیم ولی در عین حال هیچ کاری را در این اداره‌کل زمین نگذاشته‌ایم. در این سه سال که به‌عنوان خدمتگزار حوزه فرهنگ به هم‌استانی‌های خوبم در حال خدمت هستم به‌جرات می‌توانم بگویم اقتصاد مقاومتی را به تمام معنا اجرا کرده‌ایم، البته با بالاترین عملکرد .اعتبارات هزینه‌ای سال 95 این ‌اداره کل سه میلیارد و 700 میلیون تومان بوده که 80 درصد آن محقق شده و20 درصد باقی مانده است، امید داریم ان‌شاءالله به‌زودی پرداخت شود که البته با وجود این باز هم حدود 500 میلیون کسری داریم. اعتبارات عمرانی سه میلیارد و پانصد میلیون تومان بوده که تاکنون محقق نشده است. ما همیشه بایستی با دید مثبت به مسائل پیش رو نگاه کنیم. من همیشه امیدوار هستم و ان‌شاءالله با بهتر شدن وضعیت بودجه دولت و با اهتمام وزیر محترم و ملی شدن بودجه فرهنگ و ارشاد امیدوارم که برای سال آینده وضعیت بهتری داشته باشیم. ما در حال حاضر 124 نیرو در کل استان داریم ولی بدنه کارشناسی بسیار ضعیف است، چون تعدادی از نیروها بازنشسته و یا در آستانه بازنشستگی هستند و نیروی متخصص هم جایگزین نشده و از طرفی 10 پست بلاتصدی داریم که وجودشان برای اداره ضروری است. برخی از شهرستان‌های ما با دو یا سه نیرو کار می‌کنند که با حجم زیاد وظایف اصلا نمی‌توان پاسخگو بود. متاسفانه در برهه‌ای از زمان بدون تخصص و توجه به نیاز شغل مورد نظر نیرو وارد شده به همین دلیل در برخی از پست‌ها با کمبود نیروی کارشناس روبه‌رو هستیم. البته با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارتخانه مکاتباتی صورت گرفته که امیدوارم برای آینده تصمیمات خوبی گرفته شود. 
یکی از طرح‌هایی که در دوره مدیریت خویش بجد پیگیر هستید، طرح پایتخت کتاب ایران است، امسال با چند طرح نو در این طرح شرکت کرده‌اید؟ و چقدر به کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال جاری امیدوار هستید؟
ماحوزی: پایتخت کتاب ایران به چند دلیل برای ما حائز اهمیت است، اول این‌که با تلاش در این امر سرانه مطالعه کتاب در استان بالا رفته و با آگاهی‌بخشی به جامعه، آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد. دوم این‌که استان بوشهر همواره مهد علم و دانش بوده و پیشینه فرهنگی بسیار خوبی داشته است، در این برهه از زمان دوباره با قرار گرفتن در جایگاه پایتخت کتاب ایران می‌توان نام زیبای بوشهر را به تمام ایران معرفی کرد. ما از سال گذشته بعد از اعلام نتیجه، بلافاصله دبیرخانه این طرح را در استان تشکیل داده و به‌طور جدی برنامه‌ها را دنبال کردیم و با کمک گرفتن از بیشتر دستگاه‌های دولتی و خصوص و همه اقشار جامعه در اجرائی کردن برنامه‌ها و طرح فعالیت‌های جدید توانستیم حدود 80 درصد برنامه‌های گذشته را اجرا کرده و با 32 فعالیت در طرح پایتخت کتاب و 200 تفاهمنامه خود را آماده شرکت در این دوره کردیم. در رقابت این دوره 13 شهر از استان بوشهر شرکت کرده‌اند که در میان دیگر استان‌ها سابقه ندارد. استان بوشهر با 510 باشگاه کتابخوانی و 118 روستای دوستدار کتاب و 13 شهر شرکت‌کننده در طرح پایتخت کتاب و ورود صنایع، کارخانجات و شرکت‌ها، دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های مردمی و موسسات، آمادگی کامل برای رقابت کردن در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد. ما امیدوار هستیم با وضعیت بسیار خوبی که نسبت به دیگر استان‌ها داریم ان‌شاءالله امسال عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنیم.
در طرح پایتخت کتاب ایران کدام دستگاه‌ها برای نخستین‌بار با شما همکاری و همچنین کدام دستگاه بیشترین همراهی را با این اداره‌کل در این طرح داشته است؟
ماحوزی: در طرح امسال برای نخستین‌بار صنایع و کارخانجات و سازمان‌های مردم‌نهاد ما را همراهی کردند و در همین جا از همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، تشکل‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی کمال تشکر دارم که همگی با اشتیاق در طرح پایتخت کتاب ایران با ما همکاری دارند. از کسانی که حمایت کتبی خود را از این طرح اعلام کردند نظیر آیت‌الله صفایی‌بوشهری نماینده محترم ولی‌فقیه و امام جمعه محترم بوشهر، مهدی یوسفی مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی، نمایندگان محترم مجلس، ورزشکاران ملی‌پوش فوتبال هم‌استانی و تعدادی از هنرمندان عزیز قدردانی می‌کنم. بیشترین فعالیت‌ها در زمینه آموزشی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این طرح انجام شده و بیشترین همکاری اجرائی در طرح پایتخت کتاب ایران را هم شهرداری با ما داشته است و دیگر نهادها با توجه به حوزه کاری خود در این زمینه فعالیت داشته‌اند که از تک‌تک آنها نیز تشکر می‌کنم.
آیا در طرح پایتخت کتاب ایران بحث تجهیز کتابخانه‌ها و بازسازی این مکان‌ها بر عهده ارشاد اسلامی است یا کتابخانه‌های عمومی؟
ماحوزی: تجهیز کتابخانه‌ها و بازسازی آنها بر عهده اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر است. کار ما در این طرح، ترویج کتابخوانی و بالا بردن سرانه مطالعه است که امور کتابخانه‌ها نیز همکاری خوبی با ما در این زمینه داشته است.
در این طرح مهم‌ترین هدفی که دنبال می‌کنید، کدام است؟
ماحوزی: مهم‌ترین هدفی که در این طرح دنبال می‌شود همان انس با کتاب و آگاهی‌بخشی به جامعه است که در کنار آن خیلی از خواسته‌های دیگر مثل پیشرفت تحصیلی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، پر کردن اوقات فراغت از راه سالم و تقویت فرهنگ جامعه و توجه به حقوق شهروندی و... است.
خوب در اینجا از بحث پایتخت کتاب ایران گریزی بزنیم به دیگر حوزه‌های این اداره‌کل، به‌نظر شما در حال حاضر در استان بوشهر کدام هنر نیاز به توجه بیشتر دارد؟
ماحوزی: از دیدگاه من همه هنرها مهم هستند و نیاز به توجه دارند. ما سعی ‌کرده‌ایم به همه هنرها شامل فیلم و سینما، تئاتر، قرآن، شعر و ادب، موسیقی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی و عکاسی توجه شود ولی کمبود اعتبارات سبب شده که نتوانیم آن‌طور که انتظار هنرمندان است عمل کنیم، البته هنرمندان عزیز درک بالایی دارند و در این مدت با درک موضوع با ما همکاری خوبی داشته‌اند. دوست دارم بهتر از این پاسخگوی خواسته‌های بحق هنرمندان توانمند بوشهری باشیم و آنها را در اعزام به جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی به‌نحو مطلوب‌تری حمایت مالی و معنوی کنیم ولی متاسفانه در این سه سال شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. با وجود تلاش زیاد برای رفع مشکل آنان ولی خیلی جاها شرمنده هنرمندان خوب هم‌استانی شدم. با توجه به شناختی که از این حوزه دارم، برنامه‌های زیادی داشتم مبنی بر این که هنرمندان با آرامش و بدون دغدغه کار کنند ولی با کمبود اعتبارات هم هنرمندان و هم ما تحت فشار هستیم. هر روز هم به‌خاطر نداشتن بودجه و درخواست بحق هنرمندان فشارهای روحی زیادی بر هنرمندان، من و همکارانم وارد می‌شود، به‌طوری که سعی کردیم کمتر تبلیغ و بیشتر کار کنیم. چون تبلیغ مستلزم صرف بودجه بود که ما با همین اندک اعتبار فقط کار را انجام می‌دهیم، ما اینقدر کار کردیم که در حال حاضر در حوزه‌های متعددی نظیر قرآن و عترت، تئاتر، جشنواره مشاعره رضوی، موسیقی، کتاب و اعزام گروه‌های موسیقی و برنامه‌های فرهنگی به خارج از کشور مقام برتر کشوری را کسب کرده‌ایم. این اداره‌کل که در وضعیت بسیار نابسامان اداری قرار داشت، در دو سال اخیر با برگزاری دوره‌های آموزشی نیروی انسانی و استاندارد‌سازی وضعیت اداری در طرح ایزو 2009 موفق شده به‌خوبی بدرخشد. امروز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یکی از دستگاه‌هایی است که با مجوز‌هایی که برای اشتغال‌زایی بدون اخذ هزینه صادر کرده، بیشترین سهم را در اشتغال استان دارد .در زمینه پژوهش و برگزاری آزمون‌های مهارتی و صدور گواهی مهارت نیز در کمترین زمان ممکن تلاش‌های بسیار خوبی از سوی همکاران ما صورت گرفته است.
از دیدگاه شما کدام هنرها در استان پیشرو هستند؟
ماحوزی: در حال حاضر خوشبختانه‌ در حوزه‌هایی شامل قرآن و عترت، تئاتر، تولید فیلم و موسیقی جایگاه خوبی در کشور داریم.
ما در استان در روزهای آتی در عسلویه و بوشهر میزبان بزرگ‌ترین تورکنسرت موسیقی ایران با نام «خلیج فارس» هستیم، آغاز این تورکنسرت را از عسلویه چگونه ارزیابی می‌کنید و از دیدگاه شما برگزاری کنسرت‌های این‌چنینی در جامعه چه پیامدهای مثبتی خواهد داشت؟
ماحوزی: احیای ارکستر سمفونیک ملی به‌عنوان نمادی از موسیقی فاخر ایرانی یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید است که با شعار «خلیج فارس؛ نماد صلح و دوستی» در ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی برای نخستین‌بار از استان بوشهر که 10 بهمن‌ماه در عسلویه، 11 و 12 بهمن‌ماه در بوشهر کار خود را آغاز می‌کند که این برنامه که به‌عنوان یک کار فاخر موسیقیایی با هنرمندی شهرداد روحانی، موسیقدان نام‌آور کشور و هنرنمایی صد نوازنده دیگر به روی سن می‌رود، با حضور علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و مدیرعامل بنیاد رودکی برگزار می‌شود. مهم‌ترین پیام این برنامه، توجه به موسیقی اصیل ایرانی و فرهنگ غنی این سرزمین است که با نام «خلیج فارس؛ پیام صلح و دوستی» از استان زیبای بوشهر آغاز می‌شود و نشان از اهمیت این سرزمین و ایستادگی مردم غیور بوشهر از این مرز آبی دارد.
چرا با وجود این‌که استان بوشهر بیشترین مرز را با این خلیج زیبا دارد، دبیرخانه روز ملی «خلیج‌ فارس» از بوشهر به بندرعباس منتقل شد؟ 
ماحوزی: در واقع پیشنهاد دهنده این روز ملی استان هرمزگان بوده که چند سال پیاپی در بندرعباس برگزار می‌شد ولی در سال 93 با ارائه مستندات و بیان اهمیت مرز آبی بوشهر در چندین جلسه پیاپی با وزیر محترم وقت و معاونت پارلمانی وزیر آقای نوش‌آبادی موفق شدیم که استان بوشهر در همان سال میزبان برگزاری این روز ملی در کشور باشد ولی متاسفانه به حاشیه رفتن این برنامه در استان بوشهر و با گرفتن مدیریت برگزاری این برنامه از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، دبیرخانه در هرمزگان ثبت شد و از آن پس روز ملی خلیج فارس در بندرعباس برگزار می‌شود. 
سخن پایانی؟
ماحوزی: در پایان از شما مردم فهیم استان بوشهر تشکر می‌کنم که همواره پشتیبان امور فرهنگی و هنری بوده و هستید. لازم می‌دانم از صبر و بردباری هنرمندان و فرهنگ‌دوستان عزیز تشکر خالصانه داشته باشم و به این عزیزان بگویم آنچه در توان داشتم، انجام دادم ولی در برخی موارد رعایت قوانین کاری و در جاهایی کمبود اعتبارات سبب نگرانی آنان شد که در همین جا پوزش می‌طلبم، به‌طور قطع کمبودهایی وجود داشته و دارد که امیدوارم در سال جدید با افزایش بودجه وضعیت بهتری برای این عزیزان رقم بخورد. آرزوی ما ایجاد فرصت برای بالندگی همه عزیزان فرهنگی و هنری است و تمام تلاشم را در انجام بهتر و رضایت آنان به کار خواهم بست. از پیشنهادات شما استقبال می‌کنیم و انتقادات بجای شما را به دیده منت گذاشته و سعی در بر طرف کردن ایرادات خواهیم داشت. تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به امور شما وظیفه ماست. پیشاپیش ایام فجر انقلاب اسلامی را تبریک عرض می‌کنم و بهروزیتان را از خداوند سبحان خواستار هستم.
الهام بهروزی-بامدادجنوب
[کد خبر:AJ20288]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب