آینه جم: رئیس دانشگاه پزشکی بوشهر گفت: یکی از نیازهای مهم مردم استان بوشهر داشتن مرکز جامع درمان سرطان است که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

به گزارش آینه جم؛ دکتر علیرضا رئیسی در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: ایجاد امید برای مردم ، شفافیت اطلاع رسانی و ترسیم گذشته، حال و آینده در همه حوزه‌ها از جمله عرصه پزشکی باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگر چه استان بوشهر در حوزه سلامت دارای نارسائی‌های غیر قابل کتمان است اما بررسی اجمالی وضعیت استان بوشهر در چند سال گذشته نشان می‌دهد که اقدامات مناسب و قابل تاملی ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: یکی از نیازهای مهم مردم استان بوشهر داشتن مرکز جامع درمان سرطان است که به دلیل نبود آن، مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این مرکز جامع سلامت شامل رادیوتراپی و مرکز مجهز شیمی درمانی است که وجود آن برای استان بوشهر ضروری است.

رئیسی با اشاره به وجود دکل‌های فشار قوی در فواصل 50 تا 100 متری محل سکونت بخشی از افراد در حاشیه شهرهای استان بوشهر، گفت: میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط شبکه‌های فشار قوی برق با اختلال در سیستم عصبی و مغز انسان، مضر و خطرناک است که باید فکر اساسی در این زمینه شود.

وی بدون تایید یا رد وجود پارازیت در استان بوشهر بیان کرد: طبیعی است که پارازیت‌ها با توجه به وسعت و میزان آن برای سلامتی انسان مضر است و می‌تواند خطراتی را به مغز استخوان وارد کرده و در کنار ایجاد یک سری از بیماری‌ها ، سردردهای مزمنی هم به وجود آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به یک سری مشکلات در حوزه سلامت و درمان استان بوشهر گفت: طرح اولیه بخشی از بیمارستان‌های استان بوشهر، در زمان ساخت مطلوب نبوده و سبب شده که مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کند و طرح‌های توسعه‌ای آن را با چالش‌های جدی همراه سازد.

وی با اعلام این که فضای فیزیکی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سبب کاهش میزان سهمیه استان بوشهر برای جذب دانشجو در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی شده است، ادامه داد: اگر بیمارستان گناوه و برازجان در خارج و حاشیه شهر بنا نمی‌شد، حداقل 50 درصد مشکلات فعلی مردم حل شده بود و شهرستان‌های استان هم نیازی به بیمارستان‌های 32تختخوابی نداشتند بلکه اگر بیمارستانی هم نیاز به ساخته شدن داشت باید حداقل بالای 100 تختخواب ساخته می‌شد

رئیسی عنوان کرد: 25 درصد مولفه های سلامت دراختیار وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و مابقی در دست سایر دستگاه های اجرایی قرار دارد.

وی ادامه داد: اگر از حوزه سلامت انتظار توسعه و پیشرفت دارید حرف و خواسته منطقی است اما باید در کنار توسعه بخش سلامت که فقط 25 درصد در دست دانشگاه علوم پزشکی است مابقی دستگاه‌ها نیز به رسالتشان عمل کرده باشند تا توسعه‌ای متوازن شکل گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: این که تمامی زیرساخت‌های فرهنگی ،‌اجتماعی ، تفریحی ، آموزشی ، ورزشی و رفاهی ناقص باشد اما انتظار داشته باشیم که وضعیت سلامت توسعه یافته باشد، صحیح نیست.

وی گفت : استان‌های کشور را با توجه به داشتن یا نداشتن یک سری از شاخص ها به عنوان استان‌های امن و ناامن غذایی معرفی می کنند .

رئیسی ادامه داد: میزان بارندگی، داشتن منابع آب زیرزمینی، داشتن زمین‌های حاصل خیز، میزان حضور کارخانجات و انبارهای مواد غذایی ، وضعیت اقتصادی مردم و توسعه یافتگی جاده‌ها از جمله شاخص‌های استان‌های امن یا ناامن غذایی است که استان بوشهر در ردیف استان‌های ناامن غذایی قرار دارد.

وی عنوان کرد: البته با تصویب سند امنیت غذایی در شورای سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با 7 کمیته و 49 برنامه مداخله ای، بدنبال بهبود امنیت غذایی در استان بوشهر هستیم.

رئیسی عنوان کرد: برخی صنایع موجود در استان بوشهر شامل پارس جنوی و شمالی، نیروگاه اتمی و دو واحد در حال ساخت این نیروگاه به همراه ریزگردها سلامتی مردم را می‌تواند تحت شعاع قرار دهد که این شرکت‌ها باید به مسئولیت‌های اجتماعی خود در مقابل مردم پاسخگو باشند.

رئیسی ادامه داد: در موضوع مصرف دخانیات و علی الخصوص قلیان در شرایط بسیار بدی قرار داریم و به همین دلیل با ایجاد نهضتی، جمع‌آوری قلیان را در مکان‌های عمومی آغاز کرده و از این باب در سطح کشور پیشرو هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به تحول گسترده در استان بوشهر پس از طرح تحول سلامت عنوان کرد: از زمان آمدن درمان به استان بوشهر به نام شیر و خورشید تا سه سال پیش، کل تخت‌های بستری بیمارستانی استان بوشهر نزدیک به 800 تخت با ضریب اشتغال 45 درصد بوده است که طی این سه سال به یک هزار و 417 عدد رسیده است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت ضمن افزایش تخت‌های بیمارستانی در سطح استان بوشهر با یک توزیع عادلانه ای نیز همراه بوده به گونه‌ای که تمام شهرستان‌های استان بوشهر هم اکنون ضمن داشتن پزشک متخصص از امکانات مناسبی مانند تخت های ای سی یو نوزادان و بزرگسالان بهره‌مند هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: تا قبل از طرح تحول سلامت به ازاء هر یک هزار نفر، 8 دهم  تخت بیمارستانی در استان بوشهر وجود داشته که با 1.6 درصد استاندارد ملی فاصله معنا داری داشته است در حالی که هم اکنون این رقم به 1.4 رسیده است.

وی بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا سال 1400 با بهره‌برداری از بیمارستان های 160 تخت‌خوابی بوشهر، فاز دوم بیمارستان اهرم ، افزایش تخت‌های بیمارستان خورموج و دیگر بیمارستان‌های در حال ساخت در استان بوشهر به 2.1 برسد که با استاندارد ملی در سال 1400 که 1.7 است تفاوت معناداری دارد.

وی ادامه داد: هم اینک 180 تخت مراقبت های ویژه در سطح بیمارستان‌های استان داریم که تا سه سال پیش 86 عدد بوده است.

رئیسی گفت: همه بیمارستان‌های استان بوشهر دارای یک آمبولانس مجهز به تجهیزات یک اطاق مراقبت‌های ویژه و یک امبولانس ویژه برای نوزادان هستند.

[کد خبر:AJ20415]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب