آینه جم:   کارشناس مسئول سلامت روان شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: وجود استرس و افسردگی افراد از عواملی است که می تواند رابطه تنگاتنگی با انواع سرطان ها داشته باشد.

به گزارش آینه جم:  خاتون باباحسنی روز چهارشنبه درجلسه آموزشی روان شناختی و بیماری های سرطان درجمع کارکنان این شبکه افزود: عواملی مانند استرس و افسردگی می توانند با مداخله در سیستم ایمنی فرد که محافظت از بدن را به عهده دارد، ضعیف و افراد را مستعد ابتلا به مجموعه ای از بیماریهای جسمی از جمله سرطان کند.

وی، بر تاثیر عوامل روانشناختی مانند استرس و افسردگی بر بیماریهای قلبی، دیابت، فشارخون، آلرژی ها، عفونت ها و بیماری سرطان و تاثیر فشارهای روانی بر سیستم ایمنی تاکید کرد.

کارشناس سلامت روان گفت: سپری کردن دوران طولانی با استرس و افسردگی می تواند با اثرگذاری بر مغز و سیستم غدد درون ریز، موجب افزایش سطح کورتیزول یا هورمون های استرس و با ایجاد آشفتگی در سایر هورمونهای بدن شده و زمینه را برای انواع بیماری مهیا و با ناکارآمد کردن سیستم ایمنی، امکان ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

وی اظهارکرد: طبق تحقیقات، رویدادهای روانشناختی زمانی خطر ابتلا به سرطان را بالاتر می برند که با احساس ناامیدی و درماندگی عمیق همراه شوند.

باباحسنی گفت: ناامیدی از ناتوانی کنترل بر زندگی یا احساس تسلط درونی بر اوضاع و احوال مهم مربوط به خود ناشی می شود و به مرور باعث می شود، سیستم ایمنی بدن که نقش حفاظتی دارد، توان دفاعی و مقابله و صیانت از بدن را بطور چشمگیری از دست دهد.

وی بیانکرد: زمانی که جانداران با تهدید شدید مواجه می شوند و به حالتی از احساس ناامیدی و بی پناهی عمیق می رسند، خطر ابتلا به سرطان و حتی مرگ قریب الوقوع بسیار افزایش می یابد.

[کد خبر:AJ20541]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب