خلیج فارس: پروژه راه آهن بوشهر در شرایطی در ایستگاه انتظار به سر می برد که تا پایان دولت یازدهم 5 مرکز استان به خط ریلی متصل خواهند شد.

به گزارش «آینه جم»؛ این پروژه در راستای مسیر ریلی شیراز- بوشهر- عسلویه از سال 85 استارت خورد، اما با تامین نشدن اعتبارات موردنیاز که قرار بود بصورت مشترک توسط وزارتخانه های نفت و راه تامین شود، به کندی دنبال شده و نهایتا طی سال های اخیر، با پیمانکاران آن تسویه و پروژه در قطعات مربوط به استان بوشهر تعطیل شد.

این اتفاق در حالی رخ داده که مسئولان و نمایندگان استان طی این سالها هربار راه آهن را شاه بیت وعده های شان قرار داده و مدیریت کنونی استان هم در آئین معارفه اش در سال 92، در کنار آزادراه بوشهر و منطقه آزاد، راه آهن را از برنامه هایی اولویت دار خود اعلام کرد، اما این وعده نتیجه ای نداشت.

متاسفانه در نبود مسئولان متنفذ و مطالبه گر در استان بوشهر، «نبود بودجه» به بهانه ای دم دستی از سوی مرکزنشین ها برای توقف راه آهن بوشهر مبدل گردید، حال آنکه به دلیل موقعیت بندری و توسعه آن در کنار پروژه های نفت و گاز، این پروژه از توجیه اقتصادی کافی برخوردار است.

افزون بر آن، استان بوشهر دلیل آنکه در تولید ناخالص کشور سهم بسزایی دارد، افکار عمومی به درستی توقع دارند که برای زیرساخت های توسعه آن بودجه کافی در نظر گرفته شود، بودجه ای که سهم ناچیزی از درآمدهای کشور از استان بوشهر می باشد.

اما در شرایطی تا پایان دولت یازدهم 5 مرکز استانی به خط ریلی کشور متصل می شوند که مجموعا درآمدهای ناخالص آنها به اندازه منابع درآمدزای استان بوشهر نیست.

5 مرکز استانی که شامل گیلان، کرمانشاه، ارومیه، همدان و خط دوم تبریز هستند.

معاون وزیر راه در گفتگو با خبرگرازی ایلنا گفته: یکی از مهم ترین وعده‌های وزارت راه وشهرسازی در ابتدای کار اتصال مراکز استان ها به شبکه سراسری راه آهن بود که توانست در شرایطی به این وعده خود جامه عمل بپوشاند که قیمت نفت از 120 دلار به کمتر از 30 دلار رسید و دولت تنگنای مالی بی سابقه ای مواجه  بود اما در کنار تمام کمبود اعتبارات تا پایان دولت مردم  چهار استان گیلان، کرمانشاه، ارومیه  و همدان برای اولین بار صدای سوت قطار را می شنوند و راه آهن از مسیر جدید دوباره به تبریز می رسد.

«جبارعلی ذاکری» معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور ادامه داد: با توجه به بحث تامین اعتبار، پروژه های ریلی دیرتر از موعد مقرر صورت گرفت اما از بهمن ماه سال گذشته با تخصیص اعتبارات اجرای پروژه ها سرعت گرفتند. امروز هر 5 پروژه ریلی به صورت همزمان در حال ریل گذاری هستند که این یک رکود بی سابقه در پروژه های عمرانی محسوب می شود.

وی با اشاره به رکورد زنی ریل گذاری در کشور گفت: بهترین رکورد را در ریل گذاری پروژه های ریلی را در  کارگاه همدان به احداث 1728 متر ریل در طول یک روز داریم و راه آهن تا 7 روز دیگر به همدان می رسد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه راه آهن با بیان اینکه امروز 5 پروژه ریلی نقده، قزوین- رشت، پروژه راه آهن غرب کشور (همدان و کرمانشاه) و مسیر جدید تبریز به صورت همزمان در حال ساخت است، ادامه داد: تا پایان دولت یازدهم علمیات ریل گذاری این 5 پروژه به اتمام خواهد رسید.    

[کد خبر:AJ21280]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # علی 1396-08-19 15:08
مسیر راه آهن بوشهر شیراز در طراحی ایراد اساسی دارد زیرا طول این مسیر طولانی بوشهر تا شیراز حدود 500 کیلومتر است ( بوشهر تا مرودشت 444 کیلومتر و مرو شت تا ایستگاه شیراز بیش از 50 کیلومتر است) درصورتی که فاصله بوشهرتاشیرازدرم سیربزرگراه درحال احداث 221 کیلومتر می باشد وبا این حساب ساده مسافت و هزینه و زمان سفر بیش از دوبرابر می شود که با منطق سازگار نیست و بهتر دیدند تعطیل کنند تا مسیر مستقیم شیراز کازرون برازجان بوشهر که 221 کیلومتر است در دستور کار قرار گیرد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب