آینه جم: دانشگاههای دولتی کشور در قالب جامع (دارای رشته های علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و...) و دانشگاههای صنعتی (نظیر شریف، صنعتی اصفهان و...) هستند .

به گزارش «آینه جم»؛ در این بین دانشگاه خلیج فارس بوشهر در بین دانشگاههای جامع است که بر اساس گزارش پژوهشگاه علوم و منطقه‌ای جهان اسلام (ISC)، از نظر تولید کیفی علم در رتبه دوم دانشگاههای کشور قرار دارد.

همچنین براساس همین بررسی، دانشگاه خلیج فارس از نظر کمیت تولید علم نیز رتبه هجدهم کشور را کسب کرده است.

ملاک این ارزیابی هم، استنادهایی می باشد که به مقالات منتشر شده اساتید این دانشگاه در نشریات معتبر بین المللی می باشد.

در میان دانشگاههای جامع کشور که دانشگاه خلیج فارس از نظر کمی رتبه 18 دارد، دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و شیراز اول تا سوم هستند.

همچنین از نظر تولید کیفی هم، دانشگاه های یاسوج، خلیج فارس و بوعلی سینا همدان اول تا سوم شده اند. نتایج کامل این بررسی را می توانید اینجا بخوانید

قرارگیری دانشگاه خلیج فارس در بین یک درصدی ها

همچنین دانشگاه خلیج فارس با ثبت 954 مدرک بین المللی و 9310 استناد به جمع یک درصد دانشگاه‌های مؤثر و برتر جهان (در بین دانشگاه‌های جامع کشور) نیز دست یافته است.

این موضوع در پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) اعلام شده که در آخرین گزارش خود سه استادی که از دانشگاه خلیج فارس بیشترین استناد به مقالات آنها شده را دکتر خدابخش نیکنام، دکتر پرویز ملک زاده و علیرضا حسینی نژاد معرفی نمود.

این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر استان بوشهر هشت دانشکده و بیش از 6500 دانشجو در 70 رشته تحصیلی (یک رشته در مقطع کاردانی، 25 رشته در مقطع کارشناسی، 35 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 9 رشته در مقطع دکترا) دارد و دارای 185 عضو هیأت علمی است.

115 استناد به مقالات دانشگاه خلیج فارس

خلیج فارس نوشت: در همین خصوص معاون پژوهشی انشگاه خلیج فارس در نشستی خبری گفت: قرارگیری در بین یک درصد دانشگاههای موثر و برتر دنیا و رتبه دوم از نظر کیفیت علمی تولیدات در بین داتشگاههای جامع کشور به سختی به دست آمده و محصول جهشی است که از دو سال گذشته در دانشگاه رقم خورد، ضمن اینکه تداوم این وضعیت به مراتب دشوارتر می باشد.

دکتر شهریار عصفوری ادامه داد: در دنیای کنونی، صرف پاپ مقاله در نشریات بین المللی ملاک نیست، بلکه استناد به آن مقالات مهم است که نشانه اثربخشی آن مقاله است که میانگین آن برای دانشگاه خلیج فارس 9.76 بوده است.

وی ادامه داد: ما در مسابقه ای موفق به این رتبه شده ایم که از نظر قدمت، هیات علمی و زیرساخت ها قابل مقایسه با دانشگاههای برتر کشور نیستیم ولی با تلاش اعضای هیات علمی و همت دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در چرخه تولید علم نقش داشته اند، چنین موفقیتی حاصل شده است.

عصفوری خاطرنشان کرد: 3 مقاله پراستناد تولیدی دانشگاه خلیج فارس در حوزه شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی است که میانگین استناد به آنها 115 مورد بوده است.

خوابگاه مانع اصلی توسعه دانشگاه خلیج فارس است

رییس دانشگاه حلیج فارس هم در این نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما تکرار نام خلیج فارس در مجامع بین المللی است و اگر غیر از این باشد، فلسفه وجودی این نام زیرسوال برده ایم، گفت: یکی از موانع جدی برای توسعه این دانشگاه خوابگاه می باشد که در تعهد دانشگاههای روزانه است، چرا که در بخش زیرساخت ها و هیات علمی به دلیل پیش بینی های دولت مشکلات قابل حل است، ولی در خوابگاه دولت برای کمک منع قانونی دارد.

وی با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل جذب خیرین خوابگاهی مورد توجه قرار گرفته، ادامه داد: بنیاد 15 هخرداد خوابگاه 240 نفره را تا پایان سال برای دانشگاه خلیج فارس می سازد.

عبدالمجید مصلح ادامه داد: سه پروژه ناتمام هم از مصوبات دولت قبلی و فعلی داریم که اگر تکمیل شود، کمک زیادی به توسعه فضاهای آموزشی خواهد کرد، از جمله برج دانشگاه با هدف تجمیع شرکت های دانش بنیان، مجتمع فرهنگی و رفاهی دانشگاه که در تعهد وزارت نفت است و ساختمان دانشکده مهندسی که قول تکمیل تا نیمه اول سال 97 از سوی مجریان آن داده شده است.

انتقاد از ضعف آموزش و پرورش استان

مصلح در پایان یکی از مشکلات دانشگاه خلیج فارس را ورودی های کم کیفیت آن دانست و گفت: حدود 55 درصد دانشجویان ما بومی هستند که به دلیل ضعف در آموزش و پرورش، ورودی ها در نمرات دروس پایه ضعیف هستند، هرچند در خروجی وضعیت دانشگاه مناسب است و موید آن هم قبولی دانشجویان ما در تحصیلات تکمیلی می باشد.

http://www.isc.gov.ir/ShowImage.aspx?n_code=1018&i_name=2.jpg

[کد خبر:AJ21537]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب