«آینه جم»؛: مطالبه منطقه آزاد بوشهر سابقه ای بیش از چند دهه دارد، اما در دولت یازدهم و در راستای ایجاد چند منطقه آزاد مرزی، با جدیت بیشتری مطرح و پیگیری شود.

به گزارش«آینه جم»؛ حالا برای چندمین بار لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری از جمله بوشهر امروز در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و پیش بینی می گردد تا پس از بررسی کمیسیون های تخصصی، اواسط تیرماه به صحن علنی مجلس برای رای گیری برسد.

در صورت تصویب نهایی این لایحه، به دولت اجازه داده می شود که در استان‌ بوشهر منطقه آزاد تجاری - صنعتی را در محدوده‌هایی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد ایجاد کند.

دبیر شورای عالی منطقه آزاد کشور بهمن پارسال در سفر به بوشهر یادآور شد: بوشهر همیشه امتیاز خوبی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری داشته و 22 سال پیش هم که نخستین ارزیابی برای این کار صورت گرفت این استان از امتیاز خوبی برخوردار بود.

این لایحه دوبار در مجلس نهم به صحن رفته اما رای نیاورده بود. آن زمان این لایحه مغایر برنامه پنجم توسعه (تخفیف و بخشودگی عوارض دولتی) عنوان شد.

همچنین در مجلس فعلی نیز کمیسیون اقتصادی، بررسی آن را منوط به ارائه نقشه از محدوده های پیشنهادی کرد و طی یکسال اخیر آن را بایگانی نمود.

منطقه آزاد، شرط قطر برای رابطه تجاری با بوشهر

خبر مرتبط دیگر با منطقه آزاد بوشهر اینکه معاون دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفته: قطری ها توسعه روابط تجاری با ایران از مسیر بوشهر را منوط به تبدیل آن به منطقه آزاد کرده بودند که فعلا در مجلس است، از این رو در شرابط فعلی، مسیر بندرعباس- قشم برای آنها اولویت دارد.

جعفر آهنگران با اشاره به محاصره قطر توسط کشورهای همسایه، درباره افزایش مراودات تجاری و اقتصادی با قطر اظهار داشت: چندی پیش یک هیئت قطری از مناطق آزاد کشورمان بازدید داشتند و سه منطقه را برای افزایش روابط تجاری در اولویت قرار دادند که اولویت اول آنها بوشهر بود.

وی در گفتگو با ایلنا افزود: قطری‌ها در صورتی با افزایش روابط تجاری با ایران از طریق بوشهر موافق بودند که این منطقه به منطقه آزاد تبدیل شود. طرح تبدیل بوشهر به منطقه آزاد به مجلس ارائه شده اما هنوز تصمیمی درباره آن نگرفتند.

این مقام مسئول ادامه داد: اولویت بعدی قطری‌ها برای افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران افزایش فعالیت‌ها در مناطق بندرعباس و قشم بود که به نظر می‌رسد افزایش صادرات به این کشور از محور بندرعباس – قشم از این پس در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پیش از اختلاف قطر با عربستان سعودی با کشور قطر مذاکراتی درباره صادرات محصولات مختلف از جمله مصالح ساختمانی برای آماده سازی این کشور جهت برگزاری مسابقات جام جهانی 2020 داشتیم اما با این فرصت پیش آمده می‌توانیم روابط تجاری و اقتصادی با قطر را سریع‌تر افزایش دهیم.

آهنگران تاکید کرد: قطر می‌تواند مخاطب و بازار محصولات صنعتی و به ویژه محصولات کشاورزی ایران باشد به شرطی که بتوانیم حداقل در بخش بسته بندی محصولات، کیفیت را ارتقا دهیم.

وی با بیان این که وقت زیادی برای جذب بازار قطر نداریم، و در حال حاضر تمام کشورها می‌توانند رقیب ایران برای جذب بازار قطر باشند گفت: داشتن ارتباط جغرافیایی و فیزیکی با یک کشور شرط لازم است اما کافی نیست چنانچه کشوری مانند ترکیه با وجود اینکه ارتباط فیزیکی با کشوری مانند افغانستان ندارند اما می‌بینیم که بازار این کشورها را در اختیار گرفته است. همچنین کشوری مانند چین هم که با بسیاری از کشورها ارتباط فیزیکی و جغرافیایی ندارد اما محصولات آن در بسیاری از بازارها به فروش می‌رسد.

مدیر امور هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه خوشبختانه مناطق مرتبط با قطر زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش روابط تجاری و افزایش صادرات به قطر را دارند، گفت: بندر شهید رجایی در بندرعباس و بندر کاوه در قشم از جمله بنادری هستند که زیرساخت‌های کافی برای افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی با قطر را دارند.

[کد خبر:AJ21910]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب