آينه جم: نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس طی نشستی با رسانه های مرکز استان که به میزبانی هفته نامه و پایگاه اطلاع رسانی «خلیج فارس» برگزار شد، به پرسش های اهالی رسانه پاسخ داد.



اعتبار 600 میلیاردی نفت برای جنوب استان

سکینه الماسی در ابتدای این نشست مهمترین دستاورد 18 ماهه نمایندگی اش را ورود جدی تر نفت به پروژه های زیرساختی حوزه انتخابیه اش دانست و افزود: به دلیل حضور گسترده ای که نفت در شهرستان های جنوبی استان دارد، بعد از رای اعتماد مردم به بنده و بیش از آنکه مجلس رسما شروع شود، پیگیری ها با وزارت نفت جهت ورود موثرتر این وزارتخانه به جنوب استان را دنبال کردم تا اینکه منجر به پذیرش اولیه آنها جهت ارائه بسته ای پیشنهادی شد.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c1asul0f1vndv0iceica91i7bu.jpg

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در پیگیری این مهم بسیار امیدوار و در مواقعی نا امید شدیم، ادامه داد: نهایتا نفت روی برخی پروژه ها خط کشید و اعلام کرد در این خصوص قادر به هزینه کرد نیستند و پس از چکش کاری زیاد، پکیچی به ارزش 600 میلیارد تومان در اسفندماه گذشته ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه اعتبار مذکور طی سه سال در بخش راه، عمران روستایی، مدرسه سازی، توانمندسازی زنان، بهداشت و درمان، ورزش و آموزش و پرورش هزینه می شود، خاطرنشان کرد: هرچند برخی در زمان مطرح شدن بسته 600 میلیارد تومانی نفت برای جنوب استان آن را رفتاری تبلیغاتی دانستند یا گفتند فلانی گرم است، اما با اصرار و پیگیری های مستمری که داشتیم، مجوز دولت برای هزینه کرد این اعتبار نیز گرفته شده و برخی پروژها خصوصا در بهسازی روستایی توسط بنیاد مسکن استارت خورده است.

به گفته وی، سهم هر 4 شهرستان حوزه انتخابیه از این اعتبار به تناسب میزان برخورداری یا عقب ماندگی مشخص است.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/761527301396923435.jpg

ضعف تعامل مدیریت سابق استان با نفت و پیگیری احیای مصوبات

نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه با بیان اینکه پس از تغییر دولت و حضور زنگنه در وزارت نفت، نفت به دلیل مشکلات اعتباری تعهدات مصوب در دولت قبل را باطل اعلام کرد، ادامه داد: به دلیل بسته بودن مسیر تعامل استان با وزارت نفت طی 4 سال گذشته، بوشهر که بیشترین حجم فعالیت های نفتی دارد، جزو استان های اولین از نظر ابطال این پروژه ها بود.

وی ادامه داد: با پیگیری های زیاد، موفق شدیم وزارت نفت را به ادامه پروژه های مهمی نظیر بلوار وفاق برای خروج بندر دیر از بن بست، تکمیل بیمارستان دیر، آبرسانی به جم و اسکله خورخان بردخون مجاب کنیم، در حالی که اگر ارتباط استان با وزارت نفت قوی بود و به ورود نماینده برای احیای پروژه های مذکور نیاز نبود، می توانستیم در خصوص بسته 600 میلیاردی برای شهرستان های جنوبی استان، پروژه های موردی بیشتری را بگنجانیم.

ادارات از پرداخت سهم مشارکت با نفت در پروژه ها ناتوانند

وی با اشاره به اینکه نفت برای پروژه های عام المنفعه در محیط پیرامونی شرط مشارکت دستگاه اجرایی متولی آن طرح را دارد، اضافه کرد: مثلا درباره اسکله خورخان بردخون، شیلات به دلیل مشکلات اعتباری نتوانسته یک ریال به این پروژه تا خواسته اصلی مردم بردخون می باشد تزریق نماید و هرآنچه تاکنون در آنجا هزینه شده توسط نفت بوده، درحالی که اگر دستگاههای اجرایی ما بتوانند بخشی از اعتباری که نفت می آورد را وارد پروژه ها کنند، سرعت کار بیشتر شده و نیازی نیست ما هربار خواهش کنیم فقط نفت سهمش را در پروژه ها ادا نماید و چانه زنی با وزارت نفت جهت برای پروژه های دیگر می گذاریم.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c1asul0e1t841ga41f3ko6fgea5.jpg

منظور از بومی کل استان بوشهر می باشد

نماینده کنگان، دیر، عسلویه وجم در خصوص سوال خبرگزاری ایرنا پیرامون حواشی مطرح شده درباره بحث نیروهای بومی در تاسیسات پارس جنوبی گفت: مصوبه اختصاص 50 درصد فرصت های اشتغال تاسیسات نفت گاز در استان بوشهر به بومیان مربوط به کل استان است و در برنامه ششم توسعه نیز با دفاعی که من و آقای شهریاری داشتیم، ماده 48 مصوب شد که تاکید شده در پروژه های صنعتی وزارت نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی اولویت با نیروهای بومی استان بوشهر است.

سکینه الماسی افزود: استان بوشهر تنها استانی است که دارای این مصوبه است و با وجود اعتراض برخی استانها و تلاش آنها برای حذف آن، با تلاشهای انجام شده این مصوبه برای بوشهر حفظ شد.

وی اضافه کرد: در گذشته نیروی بومی عسلویه تا شعاع 150 کیلومتری تعریف شده بود که شامل استانهای همجوار نیز می شد که با تلاشهای انجام شده در برنامه ششم توسعه، استانهای همجوار از این مصوبه خارج شدند، طوری که در این برنامه پنج ساله اولویت جذب نیرو و پیمانکار با بومی های استان بوشهر تعریف شد.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c1asul0enr1ee8188l1c74n8ni.jpg

اولویت در شرایط برابر با شهرستان های نزدیک تر است

الماسی اظهار کرد: براین اساس مصوبه استخدام بومی ها شامل نیروهای استان بوشهر می باشد و اولویت در شرایط برابر با افرادی است که به تاسیسات پارس جنوبی نزدیک تر می باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: کسانی که در جنوب استان و در مجاورت تاسیسات نفت وگاز زندگی می کنند از آلایندگی و مشکلات جانبی این طرح ها بیشتر متضرر هستند و منطقی است از اولویت اشتغال در این تاسیسات برخوردار باشند.

سهمیه جذب فاز 15-16 بخاطر بومی های استان خالی ماند

الماسی با اشاره به اینکه از طریق همین پیگیری ها، برای نخستین بار اگر نیرو با شرایط لازم جذب نشد این سهمیه به افراد غیربومی داده نمی شود، ادامه داد: این سهمیه تا زمان فراگیری آموزشهای لازم برای نیروی جویای کار استان حفظ می شود که این اتفاق در جذب فاز 15-16 رخ داد، طوری که 137 نیروی استان در زمان مصاحبه مورد پذیرش قرار نگرفتند و سهمیه مذکور خالی مانده است. درحالی که قبلا افراد خارج استان جایگزین می شدند.

وی با اشاره به اینکه تقویت جوانان متخصص برای استان یک ضرورت است گفت: در این ارتباط وزارت نفت را برای کارورزی نیروهای تحصیلکرده وارد کرده و قرارداد آموزش این نیروها با همکاری جهاد دانشگاهی بوشهر و دانشکده فنی امام خامنه ای بوشهر منعقد گردیده و روال اجرایی آن به زودی آغاز می شود.

به گفته وی، اعتبار این طرح 15 میلیارد تومان است که قبلا قرار بود در استان همجوار برگزار شود ولی با اصرار از وزارت نفت، مقرر شد در استان شد تا زمینه توانمندسازی دانشکده فنی بوشهر و اساتید استان فراهم گردد.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c1asul0e74k1guhq4k50p130ml.jpg

قبول دارم عملکرد مجمع نمایندگان مورد رضایت مردم نبوده

وی در باره عملکرد مجمع نمایندگان استان بوشهر و اختلافات متعدد نمایندگان گفت: روند کار مجمع نمایندگان مورد انتظار نیست و می توانست با برنامه ریزی و همگرایی بیشتر خدمات بهتری به استان ارائه دهد.

الماسی افزود: اگر روند کار مجمع نمایندگان بخوبی دنبال می شد، نمایندگان مجبور به تکی کار کردن نبودند.

وی با بیان اینکه استان بوشهر با توجه به 4 کرسی نمایندگی در مجلس به تنهایی موثر نیست، گفت: درنظر داشتم فراکسیون آفتاب با عضویت نمایندگان استان های بوشهر، خوزستان و هرمزگان تشکیل دهیم و قبل از شروع مجلس نیز با دعوت از سه نماینده دیگر استان در دفترم نشستی داشتم و همگی از این طرح استقبال کردند، اما هرچه جلوتر رفتیم و فراکسیون هایی در مجلس ایجاد شد، همگرایی کافی در میان همکاران خودم برای این مهم دیده نشد.

الماسی با بیان اینکه تلاش کردم در مجمع نگاه کلان و فراتر از حوزه انتخابیه داشته باشیم ادامه داد: من با هیچ کدام از سه نماینده دیگر مشکلی ندارم، اما یک دست صدا ندارد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس به عنوان بازوان مهم و توانمند مدیریت ارشد استان هستند، افزود: اما از این ظرفیت استفاده بهینه نمی شود که باید از رییس مجمع در این خصوص پرسید که چرا در جلسات 4 نماینده با همدیگر نیستند؟

الماسی گفت: به جای جزیره ای و تک نفری کار کردن مدیران، با استفاده از توان مجمع نمایندگان کارها و مطالبه های استان بخوبی دنبال می شود.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c1asul0fa8p1l5u1me51b7g18am10.jpg

2 نماینده مجلس به استان بوشهر اضافه شود

نماینده جنوب استان در پاسخ به سوالی پیرامون خبرهای اخیر درباره پیگیری وی جهت اختصاص یک نماینده دیگر به این حوزه با وجود اینکه بوشهر از معدود مراکز استان از نظر مشترک بودن حوزه انتخابیه با شهرستان های دیگر است، گفت: پیگیری بنده به معنای نادیده گرفتن سهمیه مرکز استان نیست و معتقدم می توان 2 نماینده به استان اضافه کرد.

الماسی با اشاره به قانون افزایش 20 نماینده مجلس در هر ده سال گفت: دو دهه این قانون اجرا نشده و اینک بحث افزایش 40 نماینده دیگر مطرح است، از این رو در نشستی با رییس کمسیون شوراها و امور داخلی مجلس، اختصاص یک نماینده به جنوب استان را پیگیری تا در زمان مطرح شدن در صحن، امکان دفاع از این مهم فراهم باشد.

وی با بیان اینکه حوزه انتخابیه جنوب استان به دلیل جمعیت، نفت و گاز، کشاورزی، آثار باستانی، تجارت دریایی و... حوزه بسیار وسیعی می باشد، خاطرنشان کرد: اگر یک نماینده مجلس با تخصص نفت و مثلا من در حوزه اجتماعی باشیم، امکان پیگیر طرح ها به شکل بهتری فراهم می باشد. از این رو با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در حوزه جنوب استان درخواست اضافه کردن تعداد یک نماینده برای این حوزه کرده ام.

الماسی درخصوص سوالی پیرامون جدا شدن شهرستان دیر از حوزه انتخابیه جنوب استان گفت: مخالف جدا شدن دیر و اصلا یک وجب خاک از حوزه انتخابیه خود هستم بلکه آماده پذیرش شهرستان های دیگر می باشیم.

وی ادامه داد: البته دولت به دلیل بار مالی، لایحه ای پیرامون افزایش نمایندگان نداده و آنچه دنبال می شود، پیش نویسی در مجلس است، ولی اگر بحث افزایش نمایندگان مطرح شد، استان بوشهر می تواند در دوره بعد دو کرسی جدید داشته باشد.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/11319038801396923438.jpg

یوسفی نیروی بومی ماست

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون خبرهایی که در فضای مجازی پیرامون پیگیری جایگزین برای مدیرعامل منطقه ویژه پارس از سوی وی مطرح شده، گفت: نگاه من حمایت از نیروهای انسانی استان است و اقای یوسفی هم از نیروهای بومی ما هستند که مشکلی با ایشان ندارم. اگر در مسیر کارمان بر سر منافع مردم اختلافی پیش آمد، تذکر دوستانه می دهم و در صورتی که اقدامی نشد، با وزیر پیگیری می کنم، ولی پیگیر جابجایی وی نیستم.

انتصابات مدیران کل باید مجمع نظر دهد نه یک نفر

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون زمزمه تغییر فرمانداران یا انتصاب معاون سیاسی و مداخله نمایندگان استان تصریح کرد: درخصوص انتصاب فرمانداران حوزه انتخابیه اگر پیشنهاد مرا را بخواهند، نظرم را می گویم، ولی انتصاب فرماندار در حوزه اختیارات استاندار می باشد و کار بنده نظارت است نه دخالت در انتصابات.

وی ادامه داد: درخصوص مدیران کل استانی نیز معتقدم اگر قرار است نمایندگان ورود کنند، باید از سوی مجمع نمایندگان پیشنهاد ارسال شود نه فقط توسط الماسی یا یک نماینده دیگر به تنهایی.

[کد خبر:AJ23610]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب