آینه جم:از او به عنوان شهریار فوتبال ایران نام می برند. در واقع برخی او را مرد اول فوتبال ایران می دانند که جهانی شد ودر جهان شهرت یافت و برخی نیز معتقدندآقای گلی او آنچنان آش دهن سوزی نبود چرا که مثلا گل زدن به مالدیو وبالا بردن آمار گل جهانی را کار ساده ای می دانند.او بعد از کنار گذاشتن فوتبال حرفه ای، به مربی گری روی آورد ...
 به گزارش آینه جم:از او به عنوان شهریار فوتبال ایران نام می برند. در واقع برخی او را مرد اول فوتبال ایران می دانند که جهانی شد  ودر جهان شهرت یافت  و برخی نیز معتقدندآقای گلی او آنچنان آش دهن سوزی نبود چرا که مثلا گل زدن به مالدیو وبالا بردن آمار گل جهانی را کار ساده ای می دانند.او بعد از کنار گذاشتن فوتبال حرفه ای، به مربی گری روی آورد و مربی تیم قدیمی اش یعنی پرسپولیس هم شد.مربی گریی که البته حاشیه های زیادی به همراه داشت و پای اموال شخصی و ثروت وی را هم وسط کشید. آری صحبت از علی دایی است.فوتبالیستی که حاشیه های زیادی در طول فعالیت های ورزشی و بعد از لژیونر شدنش داشته است.

علی دایی متولد یکم فروردین سال 1348 در یک خانواده پرجمعیت در اردبیل است او سه برادر دارد که به نظر می رسد رابطه خوبی با برادر بزرگترش یعنی محمد دارد و در تمامی عرصه هایی که علی در راس کار بوده است از جمله فوتبال که محمد هیچ تخصصی در آن ندارد ، از او برای گرفتن گوشه ای از کار استفاده کرده است.
 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
 
علی دایی در پنج سالگی



علی دایی که در عرصه بازیگری در فوتبال به عنوان یک اسطوره شناخته می شد در زندگی شخصی و تحصیلات نیز همپای ورزش به موفقیت هایی دست یافته است. 
 
  
 
مهندسی متالوژی شریف شروعی برای پیشرفت در فوتبال 
 
او بعد از عدم پذیرش در رشته مهندسی عمران دانشگاه شریف با وجود پذیرش اولیه در این دانشگاه ، دست از کوشش و تلاش بر نداشت و سال بعد یعنی سال 1367 در رشته متالوژی همان دانشگاه پذیرفته شد، شهریار فوتبال ایران مدرک کارشناسی خود را در سال 1371 از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد. 
 
دوران حرفه ای شماره ده سابق تیم ملی 
 
علی دایی فوتبال خودش را از تیم استقلال اردبیل آغاز کرد و بنا بر گفته همبازی های قدیمی وی در آن زمان هم شم گلزنی بالایی داشت که موجب شده بود مردم اردبیل او را افتخار شهر خود بدانند، این بازیکن در نوزده سال ورزش حرفه ای خود در دوازده باشگاه یعنی: تاکسیرانی تهران، بانک تجارت، پرسپولیس، السد قطر، آرمینیا بیله فلد، بایرن مونیخ، هرتابرلین، الشباب امارات،  پرسپولیس، صبا باتری و سایپا به میدان رفته است. 
 
 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

از جمله افتخارات و موفقیت های او در عرصه باشگاهی می توان به قهرمانی با باشگاه پرسپولیس در لیگ آزادگان و کسب مقام آقای گلی در بازگشت مجدد خود به فوتبال ایران با این تیم  اشاره کرد و همچنین می توان حضور در فینال جام باشگاه های اروپا به همراه تیم بایرن مونیخ و گلزنی در این جام برابر تیم هایی مانند آث میلان وچلسی با پیراهن هرتابرلین را به موفقیت های او افزود. 
 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
 
اما موفقیت های گلزن سابق تیم ملی به عرصه باشگاهی ختم نمی شود او با پیراهن تیم ملی هم توانست رکورد گلزن ترین بازیکن در بازی های ملی را با 109 گل به نام خود ثبت کند و تا این لحظه همچنان رکورد او پابرجاست.او تنها فوتبالیست ایرانی است که نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. 
 
از زندگی شخصی کاپیتان دایی تا پنت هاوس 1717 متری درنیاوران
 
در مورد زندگی شخصی علی دایی اما حاشیه های زیادی وجود دارد. در حالی که اکثر رسانه ها از نورا به عنوان تنها دختر علی دایی یاد می کنند اما شنیده ها حاکی از این است که  دنیز دختر دیگر بازیکن و مربی سابق تیم ملی است که نتیجه ازدواج اول و نافرجام شماره 10 سابق تیم ملی است و در حال حاضر با ماردش در لندن مشغول به زندگی است. گفته می شود در حال حاضر علی دایی دایی در یکی از پنت هاوس های نیاوران که 1717 متراژ آن است زندگی شاهانه ای دارد،حتی گفته شده شیر آلات منزل او از طلاست!!!
 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
 
نورا دایی دختر دوم علی دایی


 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
 

دنیز دایی
 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

پنت هاوس دایی

از مراسم ازدواج علی دایی تا مهریه همسرش 
 
همچنین شنیده ها حاکی ازاین است که مهریه همسر علی دایی، مونا فرخ آذری به دلیل اعتقادات مذهبی  خانواده ایشان فقط آب است و برخلاف تصور خبری از سکه نیست مراسم جشن عروسی این دو در یکی از تالارهای فرمانیه و با حضور بیش از پنج هزار نفر برگزار شد. 
 
محمد دایی فردی که به واسطه برادرش مربی پرسپولیس شد 
 
از سوی دیگر، محمد دایی برادر بزرگتر علی دایی یکی از حاشیه های زندگی علی دایی است.از او به عنوان کسی که بدون هیچ سابقه فوتبالی و به واسطه حضور برادرش در پرسپولیس توانست به عنوان کمک مربی روی نیمکت این تیم بنشیندنام می برند  که همین موضوع موجب سرازیر شدن حجم زیادی از انتقادات به سوی علی دایی شد،اما این مسئله موجب نشد شهریار دست از حمایت از برادرش بردارد، در همین راستا بهزاد غلامپور را هم  می توان یار غار مربی سابق تیم ملی دانست که همیشه حتی در زمان مربیگری پرسپولیس این فرد استقلالی در کنار علی دایی حضور داشت. 
 
ماجرای به زبان افتادن دنیز و ازدواج اول دایی از کجا شروع شد؟
 
ماجرای بر سر زبان افتادن دنیز دایی که سند ازدواج اول علی دایی است از آنجایی شروع شد که علی دایی در برنامه نود به اسم دخترش قسم خورد و گفت به جان نورا(خطاب به مایلی کهن) نمی بخشم . اما مایلی کهن در جواب گفت بهتر است او بگوید به جان دنیز نمی بخشم . بر این اساس ماجرای همسر سابق علی دایی بر سر زبانها افتاد . 
 
  
 
فعالیت های اقتصادی: 
 
از سوی دیگر، دایی را باید مرد شماره یک اقتصاد فوتبال و حتی ورزش ایران دانست. او که از کنار فوتبال به همه جا رسید و همه نیازهای مالی خود و اطرافیان نزدیکش را مرتفع کرد، این روزها علاوه بر عضویت در اتاق بازرگانی تهران، به عنوان یک تاجر جوان همچنان به دنبال ساخت یک شهرک توریستی در اطراف چالوس است. 
 
آقای گل فوتبال جهان علاوه بر مالکیت چندین فروشگاه و گالری کفش و لباس در مراکز خرید یوسف آباد، منیریه، میدان محسنی و میلاد نور، نمایندگی انحصاری محصولات آدیداس و نایک و ریبوک را هم در ایران دارد و در کنار اینها یک کمپانی تولید البسه ورزشی را هم از چند سال پیش با نام و برند خود ایجاد کرده و پوشاک ورزشی بسیاری از باشگاه ها را تولید می کند. 
 
اخراج از تیم ملی توسط رییس جمهور وقت 
 
او که مدتی نیز مربی تیم ملی نیز بود  در یکی از برنامه های نود در مورد کنار گذاشته شدن از مربیگری تیم ملی گفت: آقای فردوسی پور من را آقای احمدی نژاد سرمربی تیم ملی نکرد او فقط در اخراج من از تیم ملی نقش داشت. من با دستور مستقیم آقای علی آبادی به آقای کفاشیان سرمربی تیم ملی شدم اما بعد از بازی با عربستان با دستور مستقیم آقای احمدی نژاد حکم اخراج من صادر شد. دلیل اخراج من هم این بود که آنها به من پیشنهاد دادند تا در ستاد انتخاباتی آقای احمدی نژاد حضور پیدا کنم اما من قبول نکردم و مرا اخراج کردند. 
 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
 
پرخاشگری  آقای گل جهان ، دایی با همه دعوا دارد!
 
در این میان، شاید اخلاق خاص و نوع غروری که علی دایی دارد و نحوه برخورد او با دیگران موجب شود تا رابطه زیاد خوبی با برخی اهالی فوتبال که تعدادشان کم هم نیست، نداشته باشد .
 
اپیزود اول/ دو دعوای علی دایی و خداداد عزیزی از زبان خداداد 
 
ماجرای اول: خداداد عزیزی می گوید یکبار قبل از بازی با آمریکا در جام جهانی فرانسه به قدری یک کاست که آهنگ های یترکی داشت گوش کردیم که خسته شدم و مجبور شدم نوار کاست را بشکنم و به علی گفتم اینجا فقط تو آدم نیستی و چون می دانست من آدمی نیستم که زیر بار حرف زور بزنم کار با فحش کاری به پایان رسید. 
 
ماجرای دوم: یک روز قبل از بازی با استرالیا در سیدنی بود که سر ناهار دور یک میز بودیم که داشتیم می‌خندیدیم، نمی دانم چی شد که من(خداداد عزیزی) با صدای بلند خندیدم، علی دائی گفت" تیمی که صاحب نداره همینه و هرکی دلش بخواد بلند بلند می‌خنده. اصلاً یعنی چی؟" برگشتم گفتم علی با منی؟ گفت آره با توام‌. گفتم" تو چی کاره‌ تیمی؟ رئیس فدراسیونی؟ سرپرستی؟ کاپیتانی؟ به تو چه ربطی داره؟ "گفت "به خودت چه ربطی داره." یک دعوای لفظی پیش اومد که یک هسته‌ی زیتون سمتم پرت کرد. من هم بشقاب دستم بود که بچه‌ها از دستم گرفتند. من اون روز می‌خواستم بهش بگم که تمام اینایی که اینجا نشسته‌اند برای خودشون کسی هستند اما تو فکر نکن کسی هستی که دور برداری اگر تو علی دایی هستی من هم خداداد عزیزی هستم اگر این بحث‌ها هست من و تو کنار هم می‌ایستیم ببینیم کی رامی‌شناسند. فرداش هم ما رو آشتی دادند که فرداش هم پاس گل داد که البته فکر می‌کنم اگر اون بازی برگرده علی دیگرهیچ وقت ان پاس گل را هم نمی‌ده. 
 
اپیزود دوم/ قهر پایدار شهریار با جادوگر، ماجرا چه بود؟ 
 
علی دایی اما با علی کریمی مرد اخلاق فوتبال ایران نیز مشکل جدی داشت.همه چیز از سال ۷۵ و به روایتی سال ۷۹ شروع شد. یک مسابقه فوتسال که یک طرفش یاران دایی هستند و طرف دیگرش یاران کریمی. در مورد این ماجرا ی روایت عجیب وجود دارد. عده ای می گویند دایی بعد از آنکه چند بار از کریمی لایی می خورد، مشتی حواله صورتش می کند که این آغاز دعوای همیشگی آنها بوده است. 
 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
 
  
 
* دومین اختلاف به تیم ملی برمی گردد. عده ای می گویند اختلاف علی دایی و کریمی از جام ملت های ۲۰۰۰ لبنان وجود داشته اما اصلی ترین اختلاف ملی آنها به جام جهانی ۲۰۰۶ برمی گردد. تیم ملی اولین بازی اش مقابل مکزیک را می بازد و دایی که آن روزها فشار زیادی را از طرف مردم و جامعه رسانه ای تحمل می کرد، در یک مصاحبه جنجالی دو همبازی اش را متهم می کند که از پاس دادن به او خودداری می کنند. مخاطب دایی، علی کریمی و مهدی مهدوی کیا بودند. 
 
بعد از این ماجراها علی کریمی هیچ وقت حاضر نشد در زمان مربیگری دایی در تیم ملی حضور پیدا کند و دایی نیز در زمان مربیگری پرسپولیس شرایط را به گونه ای پیش برد که کریمی نتواند با پیراهن تیم محبوبش از فوتبال خداحافظی کند. 
 
  
 
اپیزود سوم/ دعواهای همیشگی علی دایی و محمد مایلی کهن، اختلافی که ریشه اش یک راز است! 
 
اختلاف عمیق و ریشه دار محمد مایلی کهن با علی دایی نه به اعتراض دایی به نیمکت نشینی در دیدار با سوریه در سال ۷۶ برمی گردد و نه به هیچ کدام از اتفاقات دیگری که در این سال ها باعث شدت گرفتن اختلافات بین این دو شده مربوط می شود. ماجرا به سال ۷۵ برمی گردد و جام ملت های ۹۶ امارات. 
 
علی دایی یکبار در زمانی که محمد مایلی کهن انگشت اتهام خود را سمت او گرفته بود و هر روز با مصاحبه هایش علیه او  جنجال درست می کرد گفت: اگر مایلی کهن دست از مصاحبه هایش بر ندارد این اختلاف را رسانه ای می کنم که در آن صورت مایلی کهن بسیار متضرر خواهد شد. 

 نام علی دایی در پرونده بزرگ اختلاس بیمه ایران

نام علی دایی در پرونده اختلاس بزرگ بیمه ایران بر زبان آمد و سرمربی سابق تیم ملی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: علی دایی در این مملکت آنقدر سالم زندگی کرده است که اگر تا الان کوچک‌ترین مشکلی از من پیدا کرده بودند 100 بار آویزانم کرده بودند. پس از این صحبت ها و اینکه علی دایی صراحتا در مورد آن موضع گیری کرد همه چیز به فراموشی سپرده شد و بعد ها دادگاه اعلام کرد علی دایی در این اتفاق هیچ نقشی نداشته است.
 
بهترین و مهم‌ترین بازی‌های ملی علی دایی
  • بازی ایران در برابر نپال، در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ در مسقط عمان که دایی با به ثمر رساندن گل بیستم ملی خود رکورد گلزنی غلامحسین مظلومی و فرشاد پیوس را شکست و بهترین گلزن ملی تاریخ فوتبال ایران شد.
    بازی ایران در برابر کره جنوبی، در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶، که علی دایی ۴ گل به ثمر رساند.
    بازی ایران در مقابل استرالیا، در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸، که علی دایی در این بازی یک پاس گل تأثیرگذار داد.
    بازی ایران در مقابل آمریکا، در جام جهانی ۱۹۹۸، که علی دایی در این بازی یک پاس گل تأثیرگذار داد.
    بازی ایران در مقابل تایلند، در ۱۳ مهر ۱۳۸۰، که علی دایی در این بازی صدمین بازی ملی خود را انجام داد.
    بازی ایران در مقابل لبنان، در سال ۱۳۸۲، که علی دایی رکورد فرانس پوشکاش را شکست.
    بازی ایران در مقابل لائوس، در سال ۱۳۸۳، که با ۴ گل او در این بازی، تعداد گل‌های ملی علی دایی، از مرز ۱۰۰ گل ملی گذشت.
    بازی ایران در مقابل کاستاریکا، در سال ۱۳۸۵، که علی دایی، رکورد جاودانه ۱۰۹ گل ملی در فوتبال، را به نام خود و کشورش ثبت کرد.
بهترین بازی‌های باشگاهی
  • بازی هرتابرلین آلمان در مقابل چلسی انگلستان، در مسابقات جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا ۱۹۹۹-۲۰۰۰، که در این بازی علی دایی دو گل به ثمر رساند.
    بازی هرتابرلین آلمان در مقابل آث میلان ایتالیا، در مسابقات جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا ۱۹۹۹-۲۰۰۰، که در این بازی علی دایی یک گل به ثمر رساند.
سابقه به عنوان مربی فوتبال
علی دایی دوران مربی‌گری خود را به عنوان سرمربی و بازیکن در تیم سایپا شروع کرد و توانست این تیم را در لیگ برتر ایران (جام خلیج فارس) به قهرمانی برساند. او در تاریخ ۱۲ اسفند سال ۱۳۸۶ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد.دایی بر این باور است که هرکس لابی قوتی‌تری داشته باشد می‌تواند سرمربی شود. پس از شکست تیم ملی ایران در مقابل عربستان در ورزشگاه آزادی مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم گرفتند علی دایی را از سمت خود برکنار کنند. تیم ملی ایران در ۸ فروردین ۱۳۸۸ و در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر و رئیس جمهور محمود احمدی نژاد، مقابل عربستان با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد.در روز ۹ فروردین ۱۳۸۸ فدراسیون فوتبال طی بیانیه‌ای رسماً علی دایی را از سمت خود برکنار کرد.
دایی از ۷ دی ۱۳۸۸ تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ سرمربی باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران بود.و توانست در این مدت به دو قهرمانی پیاپی در جام حذفی دست یابد. این در حالی بود که پرسپولیس در ۹ سال گذشته تنها موفق به کسب ۲ جام شده بود. در مدت سرمربی‌گری داعی تیم پرسپولیس پس از ۳ سال،استقلال را شکست داد.
دایی پس از جند روز در ۲۳ تیر ۱۳۹۰ به عنوان سرمربی تیم راه‌آهن که به بخش خصوصی واگذار شده انتخاب شد.و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ در این تیم سرمربی‌گری نمود، تا اینکه توسط محمد رویانیان به عنوان سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس تهران انتخاب شد.
علی دایی در تاریخ ۹۳/۰۶/۱۹ با تصمیم سیاسی رئیس هیئت مدیره و عدم اطلاع رحیمی مدیر عامل وقت از سرمربی گری پرسپولیس برکنار شد. به گفته رحیمی این تغییرات به دلیل نتایج ضعیف تیم نبوده و سیاسی از ۵ ماه قبل قصد برکناری دایی را داشته است. بعد از دایی حمید درخشان به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد.
دایی در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۴ سمت سرمربی گری صبا را پذیرفت.
[کد خبر:AJ10717]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب