خبرگان رهبری

آینه جم؛ شرط اجتهاد برای نامزهای خبرگان رهبری و شان والای مجلس خبرگان سبب شده است که تعدادنامزدهای این انتخابات محدود باشد. اما آمارها نشان می‌دهد رقابتی‌ترین انتخابات خبرگان رهبری در پیش است.

به گزارش آینه جم؛ بر اساس قانون نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری باید دارای شرایطی همچون «اشتهار به ديانت و وثوق و شايستگي اخلاقي، اجتهاد در حدي كه قدرت استنباط بعض مسائل فقهي را داشته باشد و بتواند وليّ فقيه واجد شرايط رهبري ، را تشخيص دهد.بينش سياسي و اجتماعي و آشنايي با مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوري اسلامي ايران و نداشتن سوابق سوء سياسي و اجتماعي» باشند. 

از سوی دیگر اولین دوره مجلس خبرگان با ۸۳ نفر عضو کار خود را شروع کرد ولی بنابر قانون به ازای هر ۱ میلیون نفر افزایش جمعیت، یک نفر به نمایندگان خبرگان هر استان اضافه خواهد شد. به همین دلیل این تعداد در مجلس سوم به ۸۶ نفر و در انتخابات دوره پنجم که در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، به ۸۸ نماینده خواهد رسید.

آمارها نشان می دهد که این دوره از انتخابات به لحاظ «داوطلبین انتخابات»، «تعدادنامزدهای تائید شده» و «میزان رقابت برای حضور در مجلس خبرگان» شاهد ثبت رکوردی جدید بوده ایم. 

گفتنی است بنابر قانون انتخابات نامزدهای انتخابات می توانند بعد از تائید صلاحیت تا دو هفته مانده به انتخابات حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند.

[کد خبر:AJ12450]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب