آینه جم:در برخی شبكه‌های تلگرامی و متاسفانه معدود سایت‌های خبری، تصویری از دستبوسی دبیر محترم شورای نگهبان توسط فردی منتشر شده و آن را به دكتر حسن هاشمی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكی منسوب كرده‌اند.

وزیر بهداشت

این عكس وزیر بهداشت نیست، لطفا توجه نكنید!

به گزارش آینه جم:گاهی فضای مجازی، دنیای عجیب و غریبی می‌شود، فضایی كه پر از خوبی و بدی است، هم به نداشته‌هایت اضافه می‌كند و هم از داشته‌هایت كم می‌كند. البته وقتی با پلیدی سیاست و زشتی بی‌اخلاقی گره می‌خورد دیگر از زیبایی‌هایش چیزی نمی‌ماند. زشت و پلید می‌شود... مثل این ماجرا

لطفا ابتدا به این موضوع توجه كنید:

در برخی شبكه‌های تلگرامی و متاسفانه معدود سایت‌های خبری، تصویری از دستبوسی دبیر محترم شورای نگهبان توسط فردی منتشر شده و آن را به دكتر حسن هاشمی وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی منسوب كرده‌اند. (تصویر زیر)

این عکس متعلق به وزیر بهداشت نیست

 اما اصل ماجرا موضوع دیگری را نشان می‌دهد. توجه كنید:

با كمی دقت در عكس مشاهده خواهید كرد كه مرحوم آیت‌الله رضوانی در تصویر دیده می‌شوند كه ایشان ٣١ فروردین ١٣٩٢ به رحمت خدا رفته‌اند. در عین حال حضرت آیت‌الله محمدی گلپایگانی ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری و آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نیز در تصویر دیده می‌شوند كه بیشتر در دو مراسم مهم در مجلس حضور می‌یابند: نخست؛ مراسم تحلیف روسای جمهور و دوم؛ آغاز فعالیت یك دوره از مجلس كه از زمان شروع به كار دولت یازدهم فقط مراسم تحلیف این دولت برقرار بوده و با توجه به حضور دو فرد ذكر شده، امكان همزمانی اتفاقی حضور این افراد در مجلس وجود ندارد (تصویر زیر)

این عکس متعلق به وزیر بهداشت نیست

 افرادی كه این عكس را انتخاب كرده‌اند از میان مطالب یك سایت خبری خارجی و مقاله‌ای مربوط به سال ٢٠١٣ میلادی این عكس را انتخاب و به دلیل شباهت فرد مورد نظر از بالا (هم ایشان كه كنار رییس دولت نهم و دهم او را به نشستن دعوت می‌كند) به وزیر بهداشت ، این‌گونه وانمود و منعكس كرده‌اند كه گویی دكتر هاشمی اقدام به دستبوسی دبیر شورای نگهبان كرده است. (تصویر زیر)

 این عکس متعلق به وزیر بهداشت نیست

براین اساس این تصویر مربوط به زمان تحلیف ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد است، یعنی هشت سال و اندی قبل از آنكه دكتر هاشمی وزیر بهداشت شود. با توجه به این موضوعات و دقت به این مساله كه دولت یازدهم از میانه مرداد ١٣٩٢ آغاز به كار كرده است، شخصی كه در این تصویر دیده می‌شود، اصلا دكتر هاشمی نیست. عكس مذكور مربوط به سال ١٣٨٤ است. در تصویر آقای منصور یاوری، نماینده دوره هفتم مجلس دیده می‌شود كه ایشان تا سال ١٣٨٧ نماینده بوده‌اند.

و اما سه نكته

١- گاهی عرصه عمومی و فضایی كه برخی رسانه‌ها و افراد در فضای مجازی می‌آفرینند یا آن را بازمی‌نمایانند، پر از تنش است. گفتاربرخی چهره‌های سیاسی و ادبیات رسانه‌ها، اغلب خصمانه و آمیخته با عناصر تنش‌زا و نزاع‌انگیز است. هرچند طبیعت جوامع انسانی نمكی از نزاع و تنش را می‌طلبد اما به باور همگان، تنش و نزاع موجود، گاهی از حد طبیعی خود بسیار فراتر رفته است. هر چند جامعه مطلوب انسانی، «اجتماع فرشتگان» یا «همایش مردگان» نیست كه در آنها هیچ نزاعی متصور نباشد.

اگر در كاستن نزاع و تنش باید كوشید، گام نخست، یافتن كانون‌ها و مجراهای زایش و تولید تنش است. رسانه‌ها و افراد عادی و غیرعادی در فضای مجازی می‌توانند چنین كاركردی را داشته باشند. اما متاسفانه برخی از آنها این كاركرد راندارند. بعضی از رسانه‌های سنتی و مدرن خواسته یا ناخواسته بارانتقال و گسترش تنش‌ها و نزاع‌های موجود در صحنه قدرت را به دوش می‌كشند یا خود دست‌اندركار تولید تنش و تزریق آن به جامعه و لایه‌های اجتماعی و سیاسی‌اند و گامی در جهت كاهش تنش برنمی دارند. اما آیا همه ما مسوول نیستیم.

٢- برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی و رسانه‌های مدرن و البته سنتی فراوان شده است. گویی هرچه رسانه، بی‌اخلاق‌تر باشد برتر و رسانه‌تر است! تنش‌آفرینی، در ذات رسانه نهفته نیست و كاركرد ناگزیر آن هم به شمار نمی‌آید. رسانه‌ها در جامعه پرتنش ما به جای آنكه بر حجم و دامنه تنش بیفزایند و آن را بازتولید كنند، می‌توانند و می‌باید خانه تفاهم باشند، به جای آنكه آتش‌بیار معركه باشند باید آب لطفی برآتش منازعه بریزند. می‌توانند و باید سمبل اخلاق باشند. در حال حاضر، رخدادها به مثابه سفره‌ای است كه هر رسانه بهره خود را از آن می‌برد، بی‌آنكه در خود تعهدی به حقیقت آن رخداد و مسوولیتی در برابر مخاطبان احساس كند و در درك درست و اطلاع‌رسانی جامع رخدادها بكوشد. با این شرایط، آیا رسانه‌ها می‌توانند حامل و پیشگام ارزش‌ها، اسلامیت، مدنیت و اخلاق، آزادی و اعتدال باشند؟ آیا افرادی كه دست به شایعه‌سازی و تحریف می‌زنند نمی‌توانند به‌جای بازی‌های غیراخلاقی جناح‌های قدرت را به تفاهم، گفت‌وگو و رقابت سالم دعوت كنند و از مردم و مخاطبان خود بخواهند به جای خصومت و خشونت، از راهكارهای انسانی صلح‌آمیز در مناسبات و معادلات اجتماعی خویش بهره برند؟ آیا همه ما مسوول نیستیم.

٣- وزیرمحترم بهداشت را همه می‌شناسند، هم مردم، هم اهالی سیاست و اجتماع، حتی منتقدین او. شاید كم پیش آید كه كسی به شخصیت اخلاقی، فرهنگی و علمی وی خدشه‌ای وارد سازد. مشی آرام و معتدل او همواره از غوغاسالاری و هیاهو دور بوده و در سیاست هم بیشتر به عمق نظر داشته تا به سطح. اما گاهی حركت‌هایی - از نوع موضوع ذكر شده در سطور بالا - رخ می‌دهد كه با انگیزه‌های سیاسی و چاشنی غیراخلاقی سعی در فریب افكار عمومی دارد. معلوم نیست آنان با چه انگیزه‌ای از شباهت یك عكس به وزیر محترم سوءاستفاده می‌كنند و چنین مطالب خلاف واقعی را آن هم در این برهه زمانی حساس منتشر می‌كنند. آنها هم برای وزیری كه در همین یك، دو سال و اندی كه از دولت یازدهم می‌گذرد، بی‌غرض و دور از نمایش و فریب، پای درددل مردم نشسته و چاره‌جویی در اسرع وقت برای تسكین آلام بیماران را دنبال كرده است.

پیش از این روابط عمومی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام كرد: دكتر حسن هاشمی برای آیت‌الله جنتی احترام قائلند؛ اما انتساب تصویر اقدامی چون «دستبوسی» به وزیر بهداشت قویا تكذیب می‌شود و قابل پیگیری حقوقی است.

در خصوص این عكس شخصا از دكتر هاشمی پرسیدم. او با آنكه تاكید كرد برای همه افراد خدمتگزار كشور و نظام احترام قایل است گفت: «در زندگی خود جز دست مادرم كه در قید حیات است و استادم دكتر یلدا دست دیگری را نبوسیده‌ام.»

عملكرد و سابقه جناب دكتر هاشمی به عنوان یك پزشك حاذق و متخصص و البته مدیر وزارتخانه مهمی چون بهداشت اقتضا می‌كند كه او فراتر از جناح‌ها و گروه‌ها و احزاب موجود باشد و دغدغه و نگاه خود را سر و سامان دادن سلامت مردم دانسته و خود را وقف آن كند. او بارها گفته است از بی‌اخلاقی آزرده است و می‌گوید: «از بی‌اخلاقی‌ها، پلیدی‌ها و ناپاكی‌های سیاست، بیزارم و در آرزوی سالم شدن این فضا هستم.»

بیاییم به پزشك محبوب اعتدال كه مورد اعتماد رییس‌جمهوری است، دست یاری دهیم تا همان‌گونه كه او به فكر جسم و جان هم‌میهنان این دیار است، ما نیز به فكر پالایش روح و روان جامعه باشیم. كاش سیاست و رسانه را از پلیدی و زشتی‌هایش برهانیم. همه ما مسوولیم.

روزنامه اعتماد

[کد خبر:AJ13118]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب