آینه جم:طبق یک نظرسنجی انتخاباتی صورت گرفته در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، ۶۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند که در انتخابات ۷ اسفند شرکت خواهند کرد.

به گزارش آینه جم:محمد آقاسی رئیس مرکز افکار سنجی ایسپا وابسته به جهاددانشگاهی در گفتگو با خبرنگار مهر برخی از نتایج آخرین نظرسنجی این مرکز پیرامون انتخابات سال ۱۳۹۴ را بیان نمود.

متن گفتگو به شرح ذیل است:

در خصوص افکار سنجی که دانشجویان ایران در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس و خبرگان رهبری در سال ۱۳۹۴ توضیحاتی ارائه دهید؟

مرکز ایسپا از اسفند ۱۳۹۳ تا امروز ۶ موج نظرسنجی خویش فرمایی انتخابات مجلس و خبرگان اجرا کرده است که ششمین موج آن در تاریخ ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه در شهر تهران با اندازه نمونه ۱۰۰۰ نفر به پایان رسیده است.البته در این زمینه کارهای کارفرمایی هم انجام شده است که مطابق قواعد، نمی توان نتایج آن را اعلام رسمی نمود.

آیا این نظرسنجی در بین مردم تهران بوده است؟

موج ششم نظرسنجی های انتخاباتی ایسپا با اندازه نمونه ۱۰۰۰ نفر در سطح میادین شهر تهران به صورت مصاحبه حضوری اجرا شده است. ۵۰.۲ درصد پاسخگویان مرد و ۴۹.۸ درصد زن بوده اند. از لحاظ طبقه بندی سنی پاسخگویان؛ ۳۰ درصد در گروه سنی جوان (۱۸-۲۹ سال) بوده اند. ۴۵ درصد پاسخگویان افراد میانسال و ۲۵ درصد نیز بالای ۵۰ سال بوده اند. همچنین ۶۷ درصد پاسخگویان متأهل و ۲۸ درصد نیز مجرد بوده اند.

یکی از مهم ترین یافته های این نظرسنجی افزایش آگاهی مردم نسبت به زمان برگزاری انتخابات نسبت به ۵ موج گذشته بوده است. در آذر ۹۴، ۳۶% مردم شهر تهران از زمان انتخابات مجلس اطلاع داشتند در حالی که در دی ۹۴ این میزان به ۴۸% رسید و در ششمین موج(۲۵ بهمن)، ۷۶ درصد پاسخگویان از زمان برگزاری انتخابات اطلاع داشته اند.

با توجه به افزایش میزان آگاهی از انتخابات،آیا نتیجه ای پیرامون میزان مشارکت نیز داشته اید؟

با شکل گیری فضای رقابتی در روزهای اخیر و نیز آرایش نیروی های سیاسی- اجتماعی و همچنین آغاز به کار فعالیت تبلیغاتی انتخابات میزان مشارکت نیز افزایش داشته است. در مجموع حدود ۶۲% پاسخگویان اعلام کرده اند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی قطعا و به احتمال زیاد مشارکت خواهند داشت و این میزان مشارکت نسسبت به یافته های ایسپا در ۵ موج گذشته افزایش داشته است. در موج پنجم که هنوز صلاحیت کاندیداها اعلام نشده بود میزان مشارکت مردم ۵۶.۷% بوده است. لذا از مقایسه دو داده افزایش مشارکت قابل ملاحظه خواهد بود.

البته روند افزایش مشارکت را می توان در نموداری که پژوهشگران مرکز تهیه کرده اند به خوبی ملاحظه نمود.

با توجه به اینکه امسال انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به صورت همزمان برگزار می شوند، آیا مشارکت مردم در خصوص مجلس خبرگان نیز مورد پرسش بوده است؟

امسال ایسپا در نظرسنجی های انتخاباتی به صورت جداگانه مشارکت و رأی به کاندیدای مورد نظر در هر دو انتخابات مجلس را سنجیده است. بر اساس نتایج موج ششم، حدود ۵۸ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند که در انتخابات مجلس خبرگان شرکت خواهند کرد، که این مشارکت هم افزایش داشته است.

در ارائه یافته ها؛ اشاره ای داشتید به سئوالات مربوط به رأی به کاندیداها. ممکن است نتایج یافته هایتان در این خصوص را ارائه دهید؟

البته در این خصوص سئوالاتی مطرح شده است. حتی در چند موج نظر مردم پیرامون اسامی کاندیداهای احتمالی و تأیید صلاحیت شده توسط شورای محترم نگهبان نیز مورد پرسش واقع شده است. در خصوص مجلس شورای اسلامی در سئوالی از پاسخگویان در خصوص رأی دادن به صورت لیستی پرسیده شده است. حدود ۶۱ درصد کل پاسخگویان گفته اند که به صورت لیستی رأی نخواهند داد. ۱۸.۸% به لیست احتمالی اصلاح طلبان (با سرلیستی آقای عارف و آقای مطهری) و  ۱۸.۷ درصد ، به لیست اصول گرایان (با سرلیستی آقای حداد عادل و آقای ابوترابی فرد) رأی خواهند داد. این میزان در بین پاسخگویانی که اعلام کرده اند در انتخابات شرکت می کنند متفاوت است. ۵۵.۲ درصد شرکت کنندگان در انتخابات گفته اند به صورت لیستی رأی نمی دهند. ۲۴.۲ درصد به لیست احتمالی اصولگرایان و ۱۸.۸ درصد شرکت کنندگان به لیست احتمالی اصلاح طلبان رأی می دهند.

نظر مردم پیرامون سلامت انتخابات چگونه است؟

یکی از سئوالات ایسپا در دو موج اخیر نظرسنجی انتخابات در خصوص اعتماد پاسخگویان به سلامت انتخابات بوده است. در موج ششم نظرسنجی ایسپا؛ ۶۷ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند که به سلامت انتخابات پیش رو اعتماد دارند.

[کد خبر:AJ13168]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب