مشهد- مدیر اجرایی کمربند سبز جنوبی مشهد مقدس گفت: طرح كمربند سبز جنوبى مشهد با كاشت ۳۰۰ هزار اصله درخت به مساحت يك هزار و ۷۰۰ هکتار وارد فاز اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید پاکسیما روز پنجشنبه در مراسم بازدید اعضای شورای اسلامى شهر و خبرنگاران از کمربند سبز جنوبی شهر مشهد اظهار كرد: طرح كمربند سبز جنوبى مشهد با كاشت ۳۰۰ هزار اصله درخت به ميزان يك هزار و ۷۰۰ هکتار اجرايى شد كه با هدف ايجاد تفرجگاه هاى عمومى بايد تا سقف ۹ هزار هكتار در افق سال ۱۴۰۴ افزایش می یابد.

وى افزود: مجموع درختكارى كمربند سبز جنوبى مشهد دو ميليون و ۲۰۰ هزار اصله درخت تعريف شده كه متاسفانه به دليل همكارى ضعيف ساير دستگاه ها در بخش واگذارى زمين به شهردارى تنها ۳۰ درصد آن اجرايى شده است.

مديرعامل كمربند سبز جنوبى مشهد ادامه داد: اهميت طرح كمربندجنوبى و شمالى شهر مشهد در كاهش ميزان آلودگى بوده و به تعبير مقام معظم رهبرى به تعبيرى ریه‌های تنفسی شهر محسوب مى شوند.
 

 وى اضافه كرد: با وجود اين متاسفانه برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها در واگذاری زمین به شهرداری اهمال و كوتاهى مى كنند كه كمترين تاثير اين رفتار در آينده عدم نظم و توازن رشد بين درختانى است كه با فاصله زمانى متفاوتى كاشته مى شوند.

پاکسیما تاكيد كرد: مديريت كمربند سبز جنوبى مشهد به دنبال مالکیت در زمین سازمان‌ها و ارگان نیست بلکه تنها خواستار واگذاری موقت زمین برای کاشت نهال و درخت در این فضا با حفظ مالكيت خود سازمان ها و دستگاه هاى اجرايى خراسان رضوى است.

وی در ارتباط با شيوه آبيارى درختان و نهال هاى كاشته شده در كمربند سبز جنوبى مشهد گفت: يكى از مهمترين اقدامات ما در اين حوزه راه اندازى سيستم آبیاری مکانیزه بوده كه با افتتاح مرکز پمپاژ  علاوه بر از بين بردن مشكلات آبيارى اين فضا، سالانه باعث صرفه جويى سه ميليارد تومان اعتبار در زمينه آبيارى شده كه اين مهم با حذف تانكرهاى آبيارى محقق مى شود.

وى تصريح كرد: ميزان طول شبکه لوله كشى آبرسانی به درختان كمربند سبز جنوبى ۳۰ كيلومتر و ميزان لوله كشى از محل پمپاژ آب تا مخزن اصلی در بالا دست حدود ۸ کیلومتر است.

پاکسیما عنوان كرد: یکی از مشکلات ما در زمينه واگذارى زمين اراضی زکریا است که در حال حاضر تحت تملك آستان قدس رضوی بوده و  از همين رو مذاكرات پيرامون واگذارى زمين و كاشت درخت توسط شهردارى در اين محل در حال برگزارى و انجام است.

وی با بيان اينكه ارتفاعات متعلق به عموم شهروندان مشهد است و بايد با اجراى طرح كمربند سبز به عنوان مكان هاى تفريحى مورد استفاده عموم قرار گيرد افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های این مکان امنیت بالای این منطقه است که توسط بسیج سازندگی تامین شده و در حال حاضر ۲۲ نيروى بسيجى به صورت شبانه روزى کار تامین امنیت این منطقه را بر عهده دارند.

وى توسعه و اجراى كمربند سبز را يك پروژه ملى و فراسازمانى دانست و بيان كرد: متاسفانه تاكنون ساير دستگاه ها و دولت اعتبار خاصى را جهت بهره بردارى اين طرح ملى و عام المنفعه هزینه نکردند.

 

 

[کد خبر:AJ1750]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب