مشهد- معاون شهر سازی وزارت راه و شهرسازی گفت: کشورهای موفق خاورمیانه در حوزه شهرسازی به بهسازی اماکن تاریخی روی آورده اند و لذا شناخت ارزش های تاریخی گامی مهم در نظام مدیریت شهری است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیروز حناچی ظهر پنجشنبه در نخستین نشست شهرداران و شهرسازان خراسان رضوی که درتالار اجتماعات استانداری برگزار شد بیان کرد: برنامه ریزی های مناسب در حوزه شهرسازی نیازمند سند چشم انداز و نگاه راهبردی است.

وی ادامه داد: برای حرکت در این مسیر نیاز به استفاده از خرد جمعی و برنامه های عملیاتی داریم و تنها تکیه صرف به نگاه متصلب طرح های جامع مدیریت شهری نمی تواند پاسخگوی نیاز ها باشد.

حناچی افزود: امروزه  کشور های موفق خاور میانه در حوزه شهرسازی به جای تخریب و بازسازی به بهسازی روی آورده اند و اتصال به عقبه فرهنگی به عنوان منبع اصلی ثروت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی دارای ظرفیت های تاریخی بسیار در حوزه معماری سنتی است افزود: برای استفاده از این ظرفیت ها ابتدا باید آنچه  از معماری ایرانی اسلامی در اختیار داریم حفظ کرده و در مرجله بعد آنچه ایجاد می کنیم منطبق با این معماری باشد.

معاون شهرسازی وزارت راه وشهر سازی عنوان کرد: اقداماتی در این راستا صورت گرفته است که از جمله می توان به ایجاد سازمانهای تخصصی در شهرداری ها برای حفظ بافت های تاریخی اشاره کرد.

حناچی با بیان اینکه باید ارزشها در حوزه مدیریت شهری شناسائی شوند و در معماری شهرها به آن توجه کرد ادامه داد: متاسفانه بخش هائی از فضاهای تاریخی مشهد در طرح های توسعه حرم مطهر رضوی از بین رفته اند ولذا توجه بیشتر به عقبه تاریخی فرهنگی شهر ضروری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:‌ تنها موردی که متاسفانه در شهرها مورد رقابت قرار گرفته میزان بودجه و حجم ساخت و سازهاست.

حناچی با بیان این‌ه در چنین شرایطی نمی‌توان به کیفیت توجه کرد تصریح کرد: در این شرایط به طور کلی نمی‌توان به کیفیت فکر کرد و باید به عارضه‌هایی که از نبود کیفیت در شهرها ایجاد شده، بیشتر پرداخته شود.

وی ادامه داد: بر خلاف بسیاری از نقاط جهان، ساخت و ساز در سطوح مسکونی شهرها رنگ و بوی بومی ندارد و شهرهای ما همه شبیه هم شده‌اند و این مسئله خود نیازمند ریشه‌یابی است.

 

[کد خبر:AJ1752]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب