آینه جم: انسان‌ها به خصوص جوان‌ها به طور ذاتی زیبا‌یی را دوست دارند و به این امر کشش دارند اما گاهی در استفاده از آن دچار برداشت غلط و زیاده‌روی می‌شوند.

زیاده روی در آرایش

به گزارش آینه جم: انسان‌ها به خصوص جوان‌ها به طور ذاتی زیبا‌یی را دوست دارند و به این امر کشش دارند اما گاهی در استفاده از آن دچار برداشت غلط و زیاده‌روی می‌شوند به طوری که نه تنها به هدف خود نمی‌رسند بلکه رو به زشتی و دور شدن از زیبایی مورد نظر خود می‌روند.
اما یکی از این زیاده‌روی‌ها مربوط به آرایش‎های افراطی دختران جوان است که با دلایلی مختلف دست به این کار زده و با فرض اینکه زیبا شده‌اند در مهمانی‌ها، خیابان، مترو، دانشگاه و محیط کار حاضر می‌شوند.
اما خوب است دلیل این دختران جوان را بدانیم تا بیشتر به ریشه کاری که می‌کنند و توجیهی که برای این پدیده دارند آگاه شویم
• جبران کمبود‌ها
وقتی کسی کمبودی در زندگی داشته باشد و راه درستی را برای رفع آن پیدا نکند ناچار دست به روش‌هایی می‌زند که آسیب‌زا و مشکل آفرین است. این کمبود‌ها که شامل کمبود اعتماد به نفس، کمبود دیده شدن، محبت و عاطفه و کمبود فکر درست است و می‌تواند دلیلی باشد تا آن فرد برای جبران از ابزاری به نام لوازم آرایش استفاده کند.
کسی که از اعتماد به نفس پایین رنج می‌برد سعی می‌کند با آرایش افراطی، خود و جلوه‌اش را بیشتر کند تا با نگاه‌های دیگران اعتماد به نفس بالایی دریافت کند. یا کسی که به اندازه کافی از خانواده‌اش مهر و محبتی دریافت نکرده تصمیم می‌گیرد برای جلب توجه و دریافت نگاه‌هایی که به زعم خودش نیاز دیده شدن وی را تامین می‌کند دست به آرایش بزند. البته گروهی دیگر از این افراد به دنبال کسب قضاوت‌های مثبت دیگران هستند.
• کسب هویتی جدید
وقتی کسی از خودش راضی نیست، یا مشکل خود_زشت‌پنداری دارد و یا به دنبال هویت جدیدی می‌گردد گاهی برای فرار از آنچه که هست و نمی‌خواهد باشد و یا پنهان کردن خود، دست به آرایش می‌زند. گویی با آرایش و شکل و شمایل جدید به آدم دیگری تبدیل می‌شود و از قضاوت منفی دیگر در امان می‌مانند. در نتیجه حس رضایت و ارزش می‌یابند. این حس که گاهی در نقاب متفاوت بودن از دیگران خودش را نشان می‌دهد در مسیر آرایش کردن ارضا می‌گردد.
• تغییر سبک زندگی
رسانه‌ها، الگو‎برداری‌های غلط، عرف‌های اشتباه و گزینه‌هایی از این دست هم قادرند به تنهایی دلیل آرایش_زیاد_دختران باشند. ماهواره، فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هر روز با مدلی جدید، اذهان را به سمت و سوی خود کشانده و میلی جدید را در دل جوان زنده می‌کنند. از طرفی پس از مدتی این روند به عرف تبدیل شده و اگر کسی از مدل‌های آرایشی مطرح در چنین فضاهایی را تبعیت نکند به امل بودن، عقب ماندگی و... محکوم می‌شود. در نتیجه این بهانه‌ای می‌شود برای جوانی که می‌خواهد از تمسخر دیگران با استناد به ضرب‌المثل غلط "خواهی نشوی رسوا هم‌رنگ جماعت شو" رها شود پس راحت‌ترین راه را برای زندگی خود انتخاب می‌کند.
البته سوی دیگر این الگو‌برداری به خانواده، مادر یا خوهران بر‌می‌گردد. وقتی دختر جوان، خانواده و اطرافیانش را می‌بیند که دائم در حال آرایش هستند و برای کوچکترین کارهایی که باید بیرون از خانه انجام دهند مانند یک خرید ساده، ساعتی را پای آینه وقت می‌گذارند مسلم است که او هم با این روش تربیتی بار می‌آید و از چنین سبکی الگو‌برداری می‌کند.
• اجبارهای اجتماعی
برخی از این دختران جوان اذعان می‌کنند هر جا برای استخدام و کار می‌روند به گزینه "خانمی جوان با ظاهری آراسته" بر‌می‌خورند و آنها هم مجبورند برای استخدام و امرار معاش آرایش کنند. دلیل دیگر این دختران جوان به بهتر پذیرفته شدن در اجتماع، دانشگاه و محل کار است. آنها باور دارند با آرایش بیشتر، بهتر دیده شده در نتیجه کارشان زودتر راه می‌افتد.
• رسیدن به ارتباطات بیشتر
داشتن ارتباطات بیشتر، از دید چنین افرادی یک راه دارد و آن هم آرایش است. این ارتباط شامل پیدا کردن دوست، برقرای با جنس مخالف جهت دوستی، انتخاب همسر و... است و به باور خودشان دست دختر جوان را برای چنین امری باز گذاشته و فرصت انتخاب شدن و انتخاب کردن را به وی می‌دهد. چرا که این روزها با کلاس بودن، فهمیده بودن و در کل خوب بودن با ظاهر آنها یعنی نوع آرایشی که دارند هم‌خوانی دارد. در حقیقت آنها با آرایش کردن قصد دارند شانس خود را در مراحل مختلف زندگی بالا ببرند.
اما دیگر دلایلی که به صورت گذری از آنها عبور می‌کنیم مواردی مانند نشان دادن جنسیت خود بیش از حد و یا توانایی حضور در عرصه مقایسه است تا بتوانند پا به پای دیگر دختران در جامعه قرار بگیرند و از آنها عقب نمانند.
متاسفانه این دختران جوان در وهله نخست نمی‌دانند روی چه اشتباه بزرگی، جوانی و آینده خود را بنا می‌کنند و دوم اینکه بی‌خبرند آرایش کردن آن هم در سن و سال پایین پس از مدتی نوعی وابستگی و اعتیاد را برای آنها ایجاد می‌کند.

[کد خبر:AJ18643]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب