آینه جم: وی با عنوان اینکه هنوز نتیجه نهایی علت تلفات پرندگان مشخص نشده است، تصریح کرد: بحث وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری نیوکاسل تاکنون منتفی است و بررسی دقیق توسط همکاران دامپزشکی در دست بررسی است.....

آمار پرندگان مهاجر تلف شده در میانکاله به ۸۰۰۰ قطعه رسید/  دامپزشکی، مرجع اعلام علت تلف شدن پرندگان میانکاله / آنفلوآنزا و مسمومیت پرندگان منتفی است

 آینه جم: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، شمار تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله را بیش از هشت هزار قطعه اعلام کرد.

به گزارش آینه جم:حسینعلی ابراهیمی در گفتگویی با بیان اینکه شکار پرنده در مازندران و گلستان ممنوع اعلام شده است درباره تلفات پرندگان در تالاب میانکاله اظهار داشت: حدود هشت هزار قطعه پرنده مهاجر زمستان گذر به دلایل نامعلومی تاکنون تلف شده است.

وی با اظهار اینکه قرار شد عرضه پرندگان در بازار فریدونکنار ممنوع شود از مردم خواست تا از خرید پرندگان خودداری کنند و گفت: امروز نیز لاشه حدود هزار و ۸۰۰ قطعه پرنده جمع آوری و دفن بهداشتی شده اتست.

وی با عنوان اینکه هنوز نتیجه نهایی علت تلفات پرندگان مشخص نشده است، تصریح کرد: بحث وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری نیوکاسل تاکنون منتفی است و بررسی دقیق توسط همکاران دامپزشکی در دست بررسی است.

حسینعلی ابراهیمی تصریح کرد: به محض آنکه نتیجه نهایی اعلام شود اگر عملیات دیگری نیاز باشد در دستور کار قرار می‌گیرد.

دامپزشکی، مرجع اعلام علت تلف شدن پرندگان میانکاله

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه نتایج و علل قطعی تلف شدن پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله باید از سوی سازمان دام‌پزشکی صورت بگیرد، تلف شدن پرندگان مهاجر در میانکاله را به علت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان منتفی اعلام کرد.

دکتر حسین عرفانی با بیان اینکه در تالاب بین‌المللی میانکاله طی روزهای گذشته چند صد پرنده تلف شده‌اند، گفت: سازمان محیط زیست و سازمان دام‌پزشکی برای بررسی‌های بیشتر این واقعه در محل مستقر هستند و نکته مهم آن است که موضوع آلودگی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه منتفی است.

وی با اشاره به اینکه هنوز علت بروز این اتفاق مشخص نیست، از تداوم روند بررسی‌های بیشتر توسط سازمان‌های ذی ربط و دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران خبر داد و افزود: به همین دلیل هنوز برای قضاوت زود است مگر اینکه آزمایشات به نتایج مشخصی برسند.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین درباره مصرف گوشت پرندگان شکار، به ایسنا گفت: نهادی که اجازه اظهار نظر پیرامون شکار پرندگان و ممنوعیت آن است، سازمان حفاظت از محیط زیست است. اما نباید از این نکته غافل بود در شرایطی که مشکوک به بیماری هستیم و تلفات گسترده این چنینی پرندگان اتفاق افتاده است،‌ ممنوعیت مصرف گوشت شکار و ایجاد ممانعت در شکار پرندگان امری بدیهی است.

وی در خصوص اظهارات سازمان دامپزشکی مبنی بر احتمال علت تلف شدن پرندگان مهاجر به دلیل سم بوتولیسم که منشا تولید آن ریشه گیاهان پوسیده است، تاکید کرد: این موضوع بعید به نظر می‌رسد و تاکنون نیز شواهدی مبنی بر این موضوع وجود نداشته، مگر این که پس از بررسی نتایج آزمایشات و سایر بررسی‌های صورت گرفته این نتیجه به شکل رسمی از سوی سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع ذی‌صلاح اعلام شود.


مسمومیت پرندگان در میانکاله مازندران تایید نشد

در حالیکه مرگ حدود 5 هزار پرنده مهاجر در میانکاله چند روزی است که در صدر اخبار رسانه‌های استانی و کشوری قرار گرفته است و در خصوص دلیل این موضوع، تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شود، گفتگوی یک دامپزشک معتمد محیط زیست با رسانه‌ها، حسابی واکنش دامپزشکی و مدیرکل محیط‌زیست مازندران را برانگیخته است.

در این خبر، آمده است که "دامپزشک معتمد محیط‌ زیست مازندران علت تلفات مشکوک چند هزار بال پرنده مهاجر زمستان‌گذران را در تالاب بین‌المللی میانکاله را مسمومیت غذایی اعلام کرد".

حسینعلی کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مازندران خبر منتشر شده مبنی بر اعلام علت مرگ و میر پرندگان آزاد در تالاب میانکاله و بهشهر را تایید نکرد و گفت: دامپزشک معتمد محیط زیست صرفا نظر شخصی خود را اعلام کرده و این خبر مورد تایید ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: مرجع رسمی اعلام این موضوع، سازمان دامپزشکی کشور است و چون سازمان دامپزشکی همچنان علت مرگ پرندگان را اعلام نکرده، هر خبری مبنی بر علت مرگ پرندگان مورد تایید نخواهد بود.

وی از تشکیل کمیته کارشناسی برای بررسی علت تلفات پرندگان خبر داد.

تلفات پرندگان مهاجر از روز پنجشنبه در مازندران شروع شد و همچنان ادامه دارد.

[کد خبر:AJ31270]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب