به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آینه جم: قطعا تعداد نوجوانان و جوانانی که بخواھند در مورد تمام افکار و احساسات خود با والدین شان صحبت کنند، بسیار کم ھستند و ھنگامی که برای گرفتن اطلاعات به نوجوانان دیگر روی می اورند یا از آنھا راھنمایی می گیرند، عمدتا یافته ھا نادرست خواھد بود. لذا قبل از اینکه فرزندتان را به محیط جدید دانشگاه بفرستید، حتما در این زمینه با وی صحبت کرده و در مورد چالش ھا و مشکلات برقراری این دست روابط با وی صحبت کنید. لذا حتی اگر بعد ازگذشت چند ماه از بازگشایی دانشگاه ھا آنھا دراین زمینه صحیتی نکردند باز ھم شما سعی کنید باب صحبت دراین زمینه را باز کنید .

نویسنده:موسی قیصری

مقدمه

در سالھای اول نوجوانی، احتمال دارد که نوجوان ھیچ تمایلی به برقراری رابطه با جنس مخالف نداشته باشد؛ اما در اواخر نوجوانی ممکن است ارتباط با جنس مخالف برای وی جذاب شود و تقریبا این زمان است که امکان بروز عشق و عاشقی ھای نوجوانی افزایش می یابد. آنچه مھم است این است که این گرایش در ھر حال ایجاد می شود لذا نوجوانان در این زمینه خاص، نیازمند درک و توصیه والدین خود ھستند اما توجه کنید که این راھنمایی ھا باید قبل از ایجاد این دست تعلقات خاطر به نوجوان ارایه شود نه بعد از آن!

رسول گرامی دین پاکی و محبت می فرمایند:

اضمنوا لی ستّا من أنفسکم أضمن لکم الجنّه أصدقوا إذا حدّثتم و أوفوا إذا وعدتم وأدّوا إذا ائتمنتم و احفظوا فروجکم و غضّوا أبصارکم و کفّوا أیدیکم.( ٣٢١ _ نھج الفصاحه)

شش چیز را از طرف خود براى من تعھد کنید تا من بھشت را براى شماھا تعھد کنم وقتى سخنى مى گوئید راست گوئید و وقتى وعده مدھید وفا کنید. وقتى امانت به شما سپردند رد کنید، خویشتن را از آمیزشھاى ناپاک حفظ کنید، چشمھاى خود را «از نگاھھاى ناروا»  نگه دارید. و دست خویش را « از اعمال ناپسند »  ببندید

 امروزھا وقتی پای صحبت جوانان عزیز می شینیم . متوجه صحبت ھا و افکار بسیار خطرناکی می شویم که متاسفانه در آن ھا انگار به عنوان یک اصل بدیھی جا افتاده است.این افکار نه تنھا به آنھا صدمات جبران ناپذیری وارد می کند بلکه جامعه و آینده ایران را نیز به لبه پرتگاه می کشد.

 متاسفانه می خواھیم راھی را برویم که بسیاری از جوامع قبلا" این راه را طی کرده اند و نتیجه خوشی از آن بدست نیاورده اند.حال ما می خواھیم یک بار دیگر این اشتباه را تکرار کنیم.

نفس بشر موجود بسیار خطرناکی است .اما با کنترل این نفس انسان می تواند به مقام ھایی دست پیدا کند که در تمام موجودات آفرینش بی ھمتا است.متاسفانه افکار غلط آن چنان در بعضی خانواده ھا ریشه دوانیده که شاید به ظاھر جز قطع کردن درخت این ریشه ھیچ چاره ای نمی یابیم.

وقتی صحبت جوانان عزیز را می شنویم بسیاری می گویند آقا دیگر خوب بودن و پاک ماندن_ عقب ماندگی حساب می شود.حتی بعضی بر این باورند که اگر کسی پاک است نشانه بی عرضگی و بی دست و پا بودن آن شخص است.

 اما متاسفانه وقتی به تلفن ھمراه بسیاری از جوانان می نگریم با چیزھایی روبرو می شویم که حتی فکرش ھم نا پسند است.

راستی چرا چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. اولین مشکل در خانواده ھای ما است که از کودکی متاسفانه بلد نیستند چگونه فرزند دلبند خود را تربیت کنند.

پسر ھا براحتی در رابطه ھای عشقی قرا ر می گیرند و دختر ھا دل می بندند و تازه بعضی ھا ھم می گویند برای تفریح است آیا فکر نمی کنید که این به اصطلاح تفریح ھم از جنس مواد مخدر است. اکنون دانشمندان روانشناسی بزرگترین اعتیاد ھا را به صورت زیر طبقه بندی کرده اند "

اول اعتیاد به فکر کردن و مدام به خاطر آوردن یک مساله خاص یا حتی چند مساله.

دوم اعتیاد به غذا که متاسفانه جامعه جھانی روز بروز بیشتر از این لحاظ در حال صدمه خوردن است.و قشر نوجوانان دچار چاقی ھای مفرط ھستند باز ھم قدیم چنین چیزھایی یا نبود یا نادر بود.

سوم مواد مخدر و....

حال رابطه بین دختر و پسر ھا چقدر فکر جوانان را مشغول کرده است؟ آیا سری به فیس بوک و... زده اید؟ و دیگر نه یکی نه دو تا بلکه.....

مشکلات کشورھای غربی را در این رابطه ببینید چه در انتظار مااست.

اما نکته مھم اینکه اگر ھمه اشتباه می کنند پس ما اشتباه نکنیم.

به قول کنفوسیوس بزرگ : اگر ھمه در خاموشی کوشیدند تو یک شمع روشن کن.

آیا روزھای عزاداری به گریه و زاری نمی افتیم. آیا در زندگی دچار بلاھای مختلف نمی شویم که ھمه ھم می دانند کفاره گناھان شان است.

ابر برناید پى منع زكات                                                             وز زنا افتد وبا اندر جھات

ھر چه بر تو آید از ظلمات و غم                                     آن ز بى باكى و گستاخى است هم

خواھش می کنم این فکر که از ھزاران ماده مخدر نیز نابود کننده تر است را مطرح نکنید که نمی شود این کار را کرد و این مسائل داستان است و.....

باز ھم مراجعه می کنم به استاد انسان شناسی جناب مولانای بزرگ:

تو مگو ما را بدان شه بار نیست                                             با كریمان كارھا دشوار نیست

آیا ھدف آفرینش این است که ما چندی پی نان و ھمسر و بچه و .... باشیم و بعد ھم بمیریم ،پس چه آفرینش بی خودی ! اما مطمئنا" چنین نیست و کسانی ھستند که دراین جھان نه تنھا باعث افتخار خود و خانو اده خود شده اند بلکه به تمام معنا به فرشته ھا فھماندند که چرا باید به آدم سجده می کردند..

حال در طول تاریخ این گونه افراد کم نبو ده اند. دانشمندانی چون آلبرت اینیشتن و ایزاک نیوتن و چرا راه دور برویم . پروفسور حسابی و پروفسور ھشترودی و...یا ستارگانی چون ابوعلی سینا و ملا صدرا و شیخ بھایی و ... که باز ھم شما بیشتر از من می توانید نام ببرید.

ھر چیزی سنی دارد نمی توان به طفل یک ماھه آبگوشت داد . چرا که او را خواھد کشت و رابطه زودرس بین دختر و پسر ھم مطمئن باشید بدتر از این مساله است . کاش می شد که دستگاه ھای پزشکی را به نزد تک تک شما سروران گرامی بیاورم و ثابت کنم که این افکار چگونه به مغز صدمه میزند.

خدایی ناکرده جزو افرادی نباشیم که می دانند سیگار چیزی بی خود و مزخرف است اما خود سیگاری ھستند.

اکثر ما سخنان پیامبر عظیم اشان اسلام را چون نوازشی از سوی آسمان می دانیم پس کو کسی که گوش کند:

نهج الفصاحه(سخنان پیامبر(ص) اسلام) شماره ٧١١-

إنّ اللَّه تعالى کتب على ابن آدم حظه من الزّناء أدرک ذلک لا محاله، فزنا العین النّظر،و زنا اللّسان المنطق و النّفس تمنّى و تشتھی و الفرج یصدّق ذلک أو یکذّبه.

....، زناى چشم نگاه نارواست و زناى زبان سخن بیجاست نفس آرزو میکند ومیخواھد و عورت آن را راست یا دروغ میسازد.

ویا در شماره ١٧٠۴ _ ھمان کتاب داریم:

زنا العینین النّظر.

زناى چشمان نگاه نارواست.

اما در عوض ھستند کسانی که باعث افتخار اول خود و بعد پیامبر خود ھستند. (نھج الفصاحه شماره ٧٣۶-)

إنّ اللَّه تعالى یباھی بالشّاب العابد الملائکه، یقول أنظروا إلى عبدی ترک شھوته من أجلی.

خدا بجوان عابد بر فرشتگان مباھات میکند و میگوید بنده مرا بنگرید که بخاطر من از تمایلات خود چشم پوشیده است.

و ھمین می شود که در مقابل او دنیایی گشوده می شود که دیگران در حسرت فھمیدن آن یک عمر می سوزند و دیگران به راھی میروند که قوم عاد رفتند. اما این افراد عاقل و درستکار چشم به جھانی با ارزش تر دوخته اند

(نھج الفصاحه شماره ٢۶٩۵)

ما من مسلم ینظر إلی امرأه أوّل رمقه ثمّ یغضّ بصره إلّا أحدث اللَّه تعالى له عباده یجد حلاوتھا فی قلبه.

ھر مسلمانى که یک بار به زنى بنگرد آنگاه چشم از او باز دارد خداى والایش با عبادتى انس دھد که لذت آن را در قلب خویش احساس کند.

ابو علی سینای بزرگ می فرماید:

تا تمام وجود خود را صرف علم نکنی _ علم گوشه ی کوچکی از خود را به شما عیان نخواھد کرد.

آیا با دندان درد می توان درس خواند؟ حال بدانید که اغتشاش فکری و به ھم ریختگی روحی به مراتب درد بیشتری در مغز ایجاد می کند.

عاشق شدن در سن کم چنان ھورمون ھا را بھم میزند که باورش شاید مشکل باشد. اکنون با دستگاه " ام آر آی" می توان دید که مغز یک عاشق با فرد عادی فرق می کند.

حالا باید خود تصمیم بگیرید که آیا می خواھید ھمرنگ جماعت شوید و به این ضرب المثل کاملا" کذب و دروغ باور داشته باشید:

خواھی نشوی رسوا ھمرنگ جماعت شو.

یا راھی را در پیش میگیرید که به خود افتخار کنید. به قول معروف " یا باید خر و خواست یا خرما را." حال شما چه انتخابی می کنید. البته قبول می کنم که سخت است ولی خواھش می کنم که دیگر

قیافه حق به جانب نگیرید و راه غلط را با اصرار ادامه بدھید. باز ھم می گویم از دیگران تقلید نکنید. دیده شده که بسیاری از جوانان چون می خواھند به اصطلاح جلوی دوستانشان کم نیاورند. دچار این مشکلات می شوند اما این ھمان تقلید کور کورانه ای است که مولانا می فرماید که یک جھانی را به باد داد.

مر مرا تقلیدشان بر باد داد                                                    كه دو صد لعنت بر آن تقلید باد

پس به یاد داشته باشید ھر چیزی به موقع و سر وقتش ارزَش دارد و زودتر بکار بردن آن می تواند صدمات جبران ناپذیری را وارد کند.

جناب مولانا رابطه بین زن و مرد را رابطه پنبه و آتش اعلام می کند و درحدیثی نیز داریم که : ھر گاه در زیر یک سقف زن و مردی با ھم خلوت کنند بلافاصله نفر سومی نیز حضور خواھد داشت که شیطان است.

حال بعضی از عزیزان ھستند که با خلوص تمام فکر می کنند که به دنبال ھمسر زندگی خود و به اصطلاح مکمل زندگی خود ھستند. اما یک مطلب مھم وجود دارد که حتما" باید در این رابطه دختر و پسر ھمدیگر را محک بزنند و آن این است که آیا ھدف زندگی آنھا یکی است و در طول زندگی به یک جھت قدم بر خواھند داشت. جالب تر این است که اکثریت جوانان ما بدنبال آرزوی خود ھستند و نمی دانند که انسا ن ھا به آرزوی خود نمی رسند بلکه انسان ھا می توانند به اھداف خود برسند. حال بماند که بسیاری فرق این دو را نیز نمی دانند که جای بسی مشکل است. از نظر روانشناسی می گویند که انسان سالم باید برای حداقل ده سال آینده خود برنامه ریزی داشته باشد و بداند که چه چیزی را می خواھد. سپس برای آن برنامه ریزی کند و بداند مقدمه کار چیست و راه درست آن کدام است و مھتراز ھمه چه توشه ای برای راه خود لازم دارد. بعد باید دید که آیا طرف مقابل خود نیز ھمین راه را می خواھد طی کند یا نه؟ در غیر این صورت بعد از فروکش کردن احساسات جوانی _ زن وشوھر در می یابند که در زندگی قدم گذاشته اند که باید تا آخر عمر تنھا و غریب باشند و کسی نخواھد بود تا ھمدل آنھاباشد.

پس زبان محرمی خود دیگرست                                            ھمدلی از ھم زبانی بھتر است

                                                                                               ( دفتر اول مثنوی معنوی)

تحقیقات نشان داده که اکثریت زن و شوھر ھای امروزی در طلاق عاطفی زندگی می کنند. پس اگر بدون عقل دنبال عشق برویم عاقبت ننگ خواھد بود و عشق بعد از عقل معرفت بدنبال خواھد داشت که به اصطلاح می گوییم شکر خریدیم و حلوا نصیب مان شد یعنی بھتر از آن چه که فکر می کردیم گیر مان آمد.

اما برای تحقیق و شناخت حتما" باید در نظر گرفت که نباید عاشق بود زیرا به فرموده امیر المومنین علی (ع) " عشق آدم را کور می کند".

باید زن و شوھر دو دیوار ھم اندازه و با لیاقت باشند تا زندگی مشترک مانند سقفی بر بالای این دو دیوار نقش بندد و اگر یکی از دیوار ھا کوتاھتر باشد .حتما" عاقبت کار فرو ریختن ھر دو دیوار است . نباید نه یکی سر بار دیگری باشد و نه دیگری بر اولی فخر بفروشد .حال بسیار در این خانه کج و نا پایدار گیر کرده و می مانند چون در یکی از نحسی ھای ناتوانی_ نادانی _نگرانی_نا امنی و... گیر افتاده اند.

زمانی که با عشق یک گل را در دست می گیرید خار آن به دست شما فرومیرود ولی شما اصلا" به روی خود نمی آورید .اما می دانید عاقبت آن چیست باز ھم یک نکته روانشناسی را بشنوید. << خوبی ھا و زیبایی ھا عادی می شوند ولی بدی ھا و زشتی ھا ھیچ وقت عادی نمی شوند>>

باز ھم تکرا ر می کنم دختر یا پسر ھیچ کدام بد نیستند متاسفانه بعضی از خانواده ھا تا دختر به سن 18 یا بالاتر برسد ھمش در گوشش می خوانند که پسر بد است و ..... حال ھمین دختر بیچاره بلافاصله بعد از ازدواج باید عاشق پسر شود و کدبانوی خوبی شود و .... یعنی پدر دختر خانوم از دخترش انتظار دارد که اول از پسر بدش بیاید و بعد عاشقش شود. زھی فکر باطلمگر می توان علف کاشت و گندم درو کرد.

پس باید دانش فرزندانمان را بالا ببریم و بدانند که در ھر مرحله از زندگی خود چه وظایفی دارند و چه اھدافی را باید دنبال کنند.

اجازه بدھید که پایان این مطلب را با زبان استاد بزرگوار جناب مولانا ھمراه کنیم.

ایشان می فرمایند که وقتی ابلسی از درگاه پروردگار بدلیل عدم سجده کردن به انسان رانده شد _ از خداوند مھلت خواست تا انسان ھا را فریب داده و به جھنم بکشاند. و پروردگار اذن چنین کاری را به ابلیس داد . سپس ابلیس از خداوند وسایل و ترفند ھایی را در خواست کرد تا بتواند انسان ھا را فریب دھد و به اصطلاح شکار کند. ابتدا خداوند جاه و غرور انسانی را به ابلیس نمایان کرد اما ابلیس گفت که بسیار ی از انسان ھا از این دام فرار خواھند کرد سپس خداوند جذبه پول و ثروت را به ابلیس نشان داد و باز ھم ابلیس بعد از مدتی گفت بسیاری نیز از این دام فرار خواھند کرد و به ھمین ترتیب ادامه پیدا کرد تا خداوند زیبایی ھای زن و کشش ھای بین مرد و زن را به ابلیس نشان داد . ناگھان ابلیس شروع به بشکن زدن کرده و شروع به رقص کرد و گفت باور کن بزرگترین انسان ھا را به زمین خواھم زدو.....

تعریف رابطه دختر و پسر

1. مراد از روابط دختر و پسر، رابطه ای است که خود رابطه، ھدف است و مقدمه چیز دیگری نیست. رابطه ای که خود رابطه ھدف نیست، ھمانند رابطه و معاشرت دختر و پسری که نسبت خویشاوندی دارند و یا رابطه علمی، شغلی و اقتصادی بین دختر و پسر، اشکالی ندارد.

2. در این رابطه، جنسیت طرفین، موضوعیت دارد؛ یعنی نگاه آن دو به ھم، جنسیتی است.

3. دراین رابطه، احساسات و عواطف طرفین، حرف اصلی را می زند.

4. در این رابطه، یک در ھم تنیدگی بین غریزه جنسی و قوای عاطفی طرفین وجود دارد و تفکیک آن دو در بسیاری از مواقع، امکان پذیر نیست. رابطه ای است صمیمانه و گرم و اغلب پنھانی که احساسات و عواطف طرفین در این ارتباط، دخالت جدی دارد و نگاه آن دو به ھم، نگاه جنسیتی باشد؛ نه نگاه پاک انسانی و اغلب از طریق دیدارھای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه، تلفن و ... ایجاد می گردد.

سه دیدگاه در باره رابطه دختر و پسر وجود دارد:

1. دیدگاه افراطی؛ در این نگرش، هر گونه ارتباطی با جنس مخالف، آزاد و بدون مانع است(رویکرد لیبرالیستی). فروید و پیروان وی مدعی هستند که اخلاق جنسی کهن، بر اساس محدودیت و ممنوعیت است و تمام مشکلات بشر به دلیل ممنوعیت ها، محرومیت ها، ترس ها و وحشت های ناشی از این ممنوعیت هاست که در ضمیر باطن بشر جایگزین شده است."برتراند راسل "نیز همین مطلب را اساس قرار می دهد و در کتاب «جهانی که من می شناسم»، می گوید: «اگر از انجام عملی [رفتار جنسی] ز‌یانی متوجه دیگران نشود، دلیلی نداریم که ارتکاب آن را محکوم کنیم».1

2. دیدگاه تفریطی؛ بر پایه این رویکرد، هر گونه ارتباط و پیوند با جنس مخالف،وحتی در بعضی موارد ازدواج، مردود و مورد نکوهش می باشد. این دیدگاه، نقطه مقابل دیدگاه افراطی است.راسل در جای دیگر می گوید: «پدران کلیسا از ازدواج به زشت‌ ترین صورت یاد کرده اند. هدف ریاضت این بوده که مردان را متقی سازد. بنابراین، می‌گفتند: ازدواج که عمل پستی شمرده می شد، بایستی منعدم شود».( کتاب زناشویی و اخلاق، راسل، ص 30 )

3. دیدگاه اعتدالی؛ بر اساس این دیدگاه، نه آزادی مطلق و رھا پذیرفته شده است ونه محدودیت و منع ھر گونه رابطه؛ بلکه ارتباط بین دو جنس مخالف، در یک چھارچوب مشخص، تعریف شده است. ارتباط مجاز، ارتباطی است حداقلی و به دور از ھر گونه انگیزه شھوی و عاطفی و رابطه ای است که در آن، نفس رابطه مقصود نباشد و نگاه دو جنس به ھم، نگاه انسانی باشد و نه جنسیتی. دیدگاه اسلام، ناظر به نگرش سوم، یعنی دیدگاه اعتدالی است.

تازه وارد دانشگاه شدن

بیشتر سال اولی ھا پسران و دخترانی ھستند 19،18 ساله، که تا حدود سه ماه قبل از ورود به دانشگاه دانش آموزانی بوده اند تلاشگر و پرکار که زمان زیادی را به درس ومشق مدرسه میگذرانده اند و تنھا نگرانی و دغدغه فکری آنھا پذیرفته شدن دردانشگاه بوده است.

برخی از نوجوانان و جوانان در بدو ورود به دانشگاه و کلا در دوران دانشجویی خود ارتباط بسیار کمی با جنس مخالف برقرار می کنند یا اصلا برقرار نمی کنند. شاید علت این باشد که به امور دیگری مثل پیگیری جدی درس، ورزش، تئاتر و نمایش و ..سرگرم ھستند یا خیلی ساده ممکن است ھنوز برای این مساله آمادگی نداشته باشند.

برخی دیگر ھم که قطعا بر اساس اعتقادات مذھبی خود ارتباط شان با جنس مخالف صرفا در حد مسایل درسی است یا اینکه اصلا در ھمین حد ھم رابطه ای برقرارنمی کنند. اما در طرف دیگر این طیف نوجوانان و جوانانی ھستند که از ھمان روزھای اول ورود به دانشگاه، شروع به برقراری رابطه با جنس مخالف می کنند.

در این بخش به کوتاھی ویژگیھای سال اولی ھا، انگیزه ھای آنھا از برقراری رابطه با جنس مخالف، پیامدھای آن و نیز روشھای پیشگیری و رھایی از آسیبھای اینگونه دوستی ھا را عرض میکنیم.

سال اولی کیست؟

بیشتر سال اولی ھا پسران و دخترانی ھستند 19،18 ساله، که تا حدود سه ماه قبل از ورود به دانشگاه دانش آموزانی بوده اند تلاشگر و پرکار که زمان زیادی را به درس و مشق مدرسه میگذرانده اند و تنھا نگرانی و دغدغه فکری آنھا پذیرفته شدن در دانشگاه بوده است. در دوران دانش آموزی، پدران و مادران آنھا، به ویژه در دوسال آخر مدرسه، ھمه نوع حمایت عاطفی، مالی و امکاناتی را به اندازه توان خود، در اختیارفرزندانشان قرار میدادند و در کنار محبت و حمایت زیاد و بی دریغ، بر تمام کارھای آنھا از قبیل زمانھای رفت و آمد، خوابیدن و استراحت، شیوة گذراندن اوقات فراغت وخصوصیات دوستان و خانواده ھایشان نظارت میکردند.

بیشتر سال اولی ھا، تا پیش از ورود به دانشگاه تماس زیاد و نزدیکی، حتی با جوانان غیرھمجنسِ فامیل ھم نداشته اند. آنھا در زمان دانش آموزی، کشش جنسی خود را با پشتوانة تربیت دینی و به خاطر نھی و مراقبت والدین و نیز خستگی ناشی از پرکاری، مھار میکردند و یا رھایی از آن را به رۆیاھای شبانه و روزانه می سپردند. ازسوی دیگر چون نظام آموزشی ما در ایران، تأکید خود را بر حفظ کردن مطالب ده ھا کتاب پرحجم درسی گذاشته لذا نوجوانان ایرانی، نه تنھا مھارتھای برقراری ارتباط، حل مسئله، مھار خشم، ابراز وجود، خویشتنداری و مقابله با استرس را نمی آموزند، بلکه با وجودھایی آکنده از اضطراب، کمرویی، ضعف اعتماد به نفس به غرقاب محیطی پر از ابھام و مشکل با و پرسشھای جدیدپرت میشوند!

آری، در آغاز زندگی دانشجویی، نوجوان یکباره خود را در کنار ده ھا نفر ازھمسالان جنس مخالف می بینند، ھیجان زده و نگران میشوند و برخی امکان دارد باانگیزه ای در دام نگاھی، لبخندی و کلامی می افتند.

نوجوان و جوان، از دوستان ھمسال خود بسیار تأثیر می پذیرد. از این رو اگردر دانشگاه و کلاس و یا در جمع دوستان خوابگاھی، چند نفری او را تشویق به برقراری رابطه با جنس مخالف کنند و به خصوص اگر با توجیھات روشنفکرنمایی و تجددمآبی، نداشتن این نوع دوستیھا را نشانه عقب ماندگی و تحجّر بدانند، جوان تازه وارد نمیتواند در برابر اصرارھا و ریشخندھای آنان تاب بیاورد.

انگیزه ھای ارتباط

کشش طبیعی: مھمترین انگیزه توجه به جنس مخالف، کششی است سالم وغریزی که خداوند در نھاد انسان قرار داده است.سیمای دوستی با جنس مخالف در سه دورة تحولی:در طرف دیگر این طیف نوجوانان و جوانانی ھستند که از ھمان روزھای اول ورود بهدانشگاه، شروع به برقراری رابطه با جنس مخالف می کنند و ........

تولد تا 6 سالگی، 7 تا 12 سالگی و نوجوانی و بعد از آن، با ھم تفاوت دارند. از سن 13سالگی، ھمزمان با افزایش ترشحات غدد درون ریز، رشد ابعاد جسمی و پدیدار شدن ویژگیھای اولیه و ثانوی جنسی، توجه به محرکھای جنسی و جنس مخالف در نوجوان بیدار میشود و به مرور شدت میگیرد.

فراھم بودن زمینه دوستی: چون دختران و پسران زیادی یا با ھم در یک رشته درس میخوانند و یا در یک دانشگاه کنار ھم ھستند، فرصت زیادی برای تماس با یکدیگر پیدا میکنند.

آزادی برای برقراری ارتباط: دانشجویان چه در شھر خود درس بخوانند، چه درشھری دیگر، مانند دوره دبیرستان در معرض نظارت و مراقبت شدید والدین و بزرگترھای خود نیستند. از این رو، راحت تر و بدون واھمه میتوانند اقدام به دوستی با جنس مخالف کنند.

استقلال طلبی: عده ای از جوانان که فکر میکنند قبل از دانشگاه استقلال و آزادی عمل نداشته اند، بیش از دیگران حریص اند که استقلال طلبی خود و رھا شدن ازمحدودیتھای خانوادگی را با گرفتن دوست دختر یا پسر برآورده سازند.

شرایط روحی: روان رنجوری ناشی از مشکلات زندگی قبلی، یا اضطراب واحساس تنھایی در زندگی جدید، بعضی را وا می دارد که برای به دست آوردن آرامش خود به سوی رابطه با جنس مخالف کشیده شوند؛ رابطه ای که ثابت شده در مراحل اول دوستی، ظاھرا" به راستی منبعی شادی آور و تسکین دھنده است.

فشار گروه ھمسال: نوجوان و جوان، از دوستان ھمسال خود بسیار تأثیرمی پذیرد. از این رو اگر در دانشگاه و کلاس و یا در جمع دوستان خوابگاھی، چند نفری او را تشویق به برقراری رابطه با جنس مخالف کنند و به خصوص اگر با توجیھات روشنفکرنمایی و تجددمآبی، نداشتن این نوع دوستیھا را نشانه عقب ماندگی و تحجّربدانند، جوان تازه وارد نمیتواند در برابر اصرارھا و ریشخندھای آنان تاب بیاورد.

چه کار باید کرد؟

قطعا تعداد نوجوانان و جوانانی که بخواھند در مورد تمام افکار و احساسات خود با والدین شان صحبت کنند، بسیار کم ھستند و ھنگامی که برای گرفتن اطلاعات به نوجوانان دیگر روی می اورند یا از آنھا راھنمایی می گیرند، عمدتا یافته ھا نادرست خواھد بود. لذا قبل از اینکه فرزندتان را به محیط جدید دانشگاه بفرستید، حتما در این زمینه با وی صحبت کرده و در مورد چالش ھا و مشکلات برقراری این دست روابط با وی صحبت کنید. لذا حتی اگر بعد ازگذشت چند ماه از بازگشایی دانشگاه ھا آنھا دراین زمینه صحیتی نکردند باز ھم شما سعی کنید باب صحبت دراین زمینه را باز کنید ،ضمنا باید گفت خانواده ھا در سطح اول کاھش عوامل ارتباط با جنس مخالف درنوجوانان و جوانان یعنی عواملی که احتمال ورود فرزندشان به اینگونه روابط را کاھش میدھد، وظایفی برعھده دارند که شامل موارد زیر است:

اعمال روش فرزندپروری مقتدرانه؛ ارائه الگوی تربیتی سالم؛ افزایش سطح دینداری و معنویت فرزندان؛ برنامه ریزی برای موفقیتھای آموزشی، ھنری و ورزشی فرزندان؛دادن آگاھیھای مورد نیاز به صورت مستقیم و غیرمستقیم؛ حساسیت و دقت به دوستان فرزندان.

سطح دوم پیشگیری یعنی تشخیص بھنگام نشانه ھا عبارت است از: تغییر در ظاھر و پوشش فرزند؛ افت تحصیلی؛ عوض شدن شبکه دوستان؛ پنھان کاری در مسائل مالی و استفاده از وسایل ارتباطی؛ بی نظمی در برنامه ریزیھا و رفت وآمدھا؛دگرگونی ھای خلقی و رفتاری. بسیاری از نشانه ھا در این سطح مشابه اعتیاد به مواد مخدر است.

سطح سوم پیشگیری نیز عبارت است از: اجتناب از برخوردھای تند و خشونت آمیز؛خودداری از سرزنش و دادن پند و اندرزھای زیاد و مکرر؛ اجتناب از طرد عاطفی و جسمی فرزند؛ یاری خواستن از افراد عاقل و سالم و در عین حال، محبوب فرزند؛مراجعه به مشاور و روانشناس آگاه و باتجربه.

 

منابع:قرآن کریم،تفسیر المیزان علامه طباطبایی،اصول کافی، رابطه دختر و پسر قبل از ازدواج از بابک وزیری،لذات فلسفه نوشته ویل دورانت،کتاب بلوغ نوشته احمد صبور اردوآبادی،الترغیب و الترھیب، مسئله حجاب ، مرتضي مطھري،مثنوی معنوی مولانا جلال الدین،شیخ حر عاملي، آداب معاشرت،منطق الطیر شیخ عطار نیشابوری،روانشناسي رشد ( 2) ، دفتر ھمكاري حوزه و دانشگاه، فرھنگ روانشناسی

[کد خبر:AJ4212]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب