آینه جم:دانشجوی دانشگاه صنعت نفت گفت: به موجب تصمیم وزیر نفت یک بخش چند هزار نفری از سمت‌های سازمانی حذف شد و بسیاری از دانشجویان قربانی این تصمیم شدند.اما تصمیمات وزیر به اینجا ختم نشد و خرداد ماه سال جاری اعلام کردند که دیگر از دانشگاه صنعت نفت نیرو جذب نخواهند کرد.

 http://media.snn.ir/medium/1394/05/18/IMG12225695.jpg

به گزارش آینه جم:دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه صنعت نفت در خصوص مشکلات و حواشی پیش آمده برای دانشجویان این دانشگاه پس از تصمیمات وزارت نفت گفت: دانشگاه صنعت نفت دومین دانشگاه مطرح کشوری پس از دانشگاه تهران و از با سابقه ترین دانشگاه‌ها محسوب می‌شود. این دانشگاه انسان های بزرگی چون شهید تند گویان را تحویل این جامعه داده است و چه از قبل و چه بعد از انقلاب در تربیت افراد متخصص در حوزه صنعت کشور کوشیده است تا جایی که بسیاری از مدیران بالا دستی در وزارت نفت از فارغ التحصیلان همین دانشگاه بوده‌اند.


وی ادامه داد: در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ هر کسی وارد این دانشگاه می‌شد به نوعی بورسیه می‌شد یعنی به محض ورود دانشجو به دانشگاه کد پرسنلی برایش صادر و کارمند وزرات نفت محسوب می‌شد اما به مرور به خاطر شرایط کشور و محدود شدن استخدام‌ها و همه مهتر شکسته شدن انحصار رشته مهندسی نفت با ورود دانشگاه های دیگری مثل صنعتی شریف دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد و جذب دانشجو در این رشته موجب شد تا دیگر نتوان لفظ بورسیه را برای دانشجویان صنعت نفت به کار برد.


این دانشجو در خصوص امتیازاتی که در دفترچه انتخاب رشته برای دانشگاه صنعت نفت ذکر شده گفت: در این دفترچه که هر ساله برای انتخاب رشته و دانشگاه منتشر می‌شود در قسمت معرفی دانشگاه ما و در یکی از بندهای آن که جز امتیازات ویژه آن محسوب می‌شود ذکر شده است که استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در الویت استخدام وزات نفت هستند و همین موجب شده تا این تضمین کاری به نوعی بورسیه تلقی شود تا جایی که شاهد هستیم رتبه های برتر کشوراز میان دیگر دانشگاه های کشور این دانشگاه را برای تحصیل برگزیدند.


وی در ادامه با اشاره به شرایط جوی و گرمای شهر های اهواز و آبادان و اینکه دانشگاه تقریباً در حاشیه شهر قرار دارد و دسترسی به بسیاری از امکانات به آسانی نسیت خاطرنشان کرد: با وجود این شرایط افراد به خاطر امتیاز تضمین اشتغال این دانشگاه را انتخاب می‌کنند به امید داشتن آینده شغلی ثابت و ما هر ساله شاهد هستیم که رتبه های برتر کشوری در دانشگاه بیشتر می‌شوند.


وی در خصوص چگونگی اولویت استخدام نیز گفت: بنا بر منابع رسمی معاونت توسعه نیروی انسانی وزارت نفت، فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت به دو دسته تقسیم می شودند یکی فارغ التحصیلان «الف» که بدون آزمون و در صورت نیاز به نیرو جذب وزارتخانه می‌شوند و دسته دوم فارغ التحصیلان «ب» که پس از دادن آزمون استخدام از امتیازات وزرتخانه بهره مند می‌شوند و همین امر موجب ایجاد رقابت شدید و جو روانی بسیار خشک و منزوی میان دانشجویان شده است. اما با این حال دانشجویان همه سختی‌ها را در این زمینه پذیرفته‌اند ان هم فقط به خاطر ضمانت آینده کاری.


این دانشجوی سال آخر صنعت نفت در مورد تصمیمات وزیر نفت از زمان روی کار آمدن وی گقت: از دو سالی که آقای زنگنه روی کار آمدند استخدام‌ها خیلی محدود شده است و به موجب تصمیم ایشان یک بخش چند هزار نفری از سمت های سازمانی حذف شد و افرادی که روال استخدام و گزینش را طی کرده و سمتی که قرار است درآن کار کنند را نیز گرفته بودند قربانی این تصمیم شدند. اما تصمیمات وزیر به اینجا ختم نشد و خرداد ماه سال جاری اعلام کردند که دیگر از دانشگاه صنعت نفت نیرو جذب نخواهند کرد واستخدام به هر عنوانی چه رسمی و چه پیمانی ممنوع است و هر وقت بنا بر استثناء بخواهیم نیرو استخدام کنیم طبق یک آزمون عمومی خواهد بود و این یعنی عملاً دانشجویان الف و ب با هم فرقی نخواهند داشت و همه باید طبق چارچوب این آزمون شانس استخدام پیدا کنند.


وی ادامه افزود: ما همچنان در مورد جایگاه دانشگاه صنعت نفت دچار ابهام هستیم چرا که دفترچه راهنمای انتخاب رشته امتیاز ویژه ای را در مورد دانشگاه ما می‌گوید که با تفاسیری که عرض کردم دیگر وچود ندارد و ما انتظار داریم مسوولین در خصوص رفع ابهامات دانشجویان شفاف سازی لازم را انجام دهند.


دانشجوی دانشگاه صنعت نفت با اشاره به این اتفاقات افزود: ماجرا به اینجا ختم نشد و پس از گذاشتن این دفترچه در سایت سازمان سنجش، سایت دانشگاه در پنجم مرداد اقدام به انتشار خبری کرد که در آن بند مربوط به امتیاز ویژه استخدام فارغ الحصیلان در وزارت نفت حذف شده بود. و این حرکت با اعتراض دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه مواجه شد تا جایی که لینک این خبر در کمتر از ۱۰ ساعت از روی سایت برداشته شد.


وی ضمن اشاره به اینکه ممکن است دانشجویی که می‌تواند انتخاب های بهتری در دانشگاه های دیگر داشته باشد شرایط و سختی جغرافیایی و آب و هوایی دانشگاه را بپذیرد تنها به خاطر امتیاز ویژه ای که صنعت نفت را از دانشگاه‌ها متمایز می‌کند افزود: اگر قرار باشد دیگر این امتیاز برای صنعت نفت نباشد پس  خیلی با سایر دانشگاه‌ها فرق نخواهد داشت. مثل دانشگاه آزاد که بدون کنکور هم ظرفیت می‌پذیرد. ما تنها چیزی که می‌خواهیم رفع ابهام از مواضع رسمی دانشگاه و آینده کسانی است که فارغ التحصیل می‌شوند یا ورودی جدیدهستند.


این دانشجو در اظهارات پایانی خود گفت: بنا بر شنیده هایی که به گوش ما  رسیده است گویا وزارت نفت فعلاً استخدام را متوقف کرده و تصمیم دارد سال آینده پیش از انتخابات ریاست جمهوری یک حجم عظیمی از استخدامش را انجام دهد. وی همچنین افزود: هم اکنون جمعی از ورودی های دانشگاه ما درگیر این مساله شده‌اند و شکی در آن نیست که معنای واقعی این تصمیم نابود کردن آینده چندین هزار دانشجواست.

 

 

خبرگزاری دانشجو

 
[کد خبر:AJ6700]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب