ZYYYZ.jpg

لطفا خودتان را کامل معرفی کنید؟

با نام و یاد خدا، و با عرض سلام به خوانندگان محترم سایت آینه جم.

اینجانب علی رسولی هستم؛ فرزند ولی متولد سال 1351 در ریز. فرزند چهارم خانواده، دارای سه برادر و چهار خواهر، دبیر سابق آموزش و پرورش شهرستان جم از 1372 تا 1387، هم اکنون عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس (از 1389)، متأهل، دارای دو فرزند.

ازتحصیلات خودتان بگویید. منظور تحصیلات دبیرستان و دانشگاهی می باشد؟

دیپلم علوم تجربی از دبیرستان شهید مطهری آبباریک شیراز(1370)، فوق دیپلم زبان انگلیسی از مرکز تربیت معلم علامه طباطبایی بوشهر(1372)، کارشناسی(1380) و کارشناسی ارشد(1382) تاریخ از دانشگاه شیراز، دکتری از دانشگاه اصفهان(1389)

دلیل انتخاب رشته تاریخ  چه بود ؟ کدام گرایش تاریخ در مقطع تحصیلات تکمیلی انتخاب کردید؟

در کشور عزیزمان ایران که صاحب تاریخی بس طولانی و پرماجراست، تاریخ از جمله دلبستگی های بیشتر افراد است. من در همان سنین کودکی بواسطه حضور کتابهای تاریخی و ادبی در خانه، و علاقه برادر بزرگترم به کتاب، به مطالعه کتابهایی مثل شاهنامه، داستانهای صدر اسلام و از آن طریق به تاریخ علاقه مند شدم. بعدها متوجه شدم که تاریخ نه تنها به معنای ماجراهای گذشته بلکه به معنای جستجو و پژوهش در گذشته برای بهتر زندگی کردن در زمان حال نیز هست، همچنین آموختم که تاریخ به عنوان علم، نوعی شیوه تفکر و نوعی شیوه شناخت جهان است. به گفته راس.ئی.دان نویسنده کتاب تاریخ و تمدن فرهنگ جهان، توجه به تاریخ به عنوان تجربیات گذشته به طور کلی سه چیز را در انسان تقویت می کند؛ دید همه جانبه، تفکر انتقادی، پذیرش تنوع و تفاوت. در گرایش «ایران در دوره اسلامی» فارغ التحصیل شده ام و پایان نامه هایم به محدوده زمانی قرون هفتم تا دهم مربوط می شوند. حوزه های مورد مطالعه ی من عبارتند از: تاریخ جنوب ایران، مناسبات در منطقه خلیج فارس و اقیانوس هند، و اساطیر و حماسه های ایران.  

عوامل موفقیت شما در مقاطع  کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا چه می باشد؟

علاقه، مطالعه، اساتید خوب، تشویق اطرافیان، و البته لطف خداوند.

شما غیر از تدریس ؛ مسئولیت های اجرایی هم داشته اید بیان کنید؟

سرپرست دانشکده فنی و مهندسی جم (90-1389)، هم اکنون مدیر گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس.

برای معرفی  تاریخ شهرستان جم هم اگر فعالیتی داشته اید بیان کنید؟

متاسفانه کار زیادی در این موضوع انجام نداده ام. مقالات پراکنده ای درباب تاریخ شهرستان در نشریات استانی و محلی از جمله: ارائه خلاصه پژوهش «طرحی از تاریخ جم» در برنامه تلویزیونی جم دیار ما، «نامها و نشانها» در همایش روز جم ، فصل «تاریخچه بخش ریز» در کتاب شهدای بخش ریز، «سابقه حضور شیعیان در منطقه ریز؛ بررسی دو روایت تاریخی» در نشریه ندای بسیج. همچنین در حال تحقیق پیرامون جغرافیای تاریخی جم و ریز هستم، البته اگر خدا خواهد و عمری باقی باشد.

نظر شما در مورد جو جدید علمی و فرهنگی شهرستان جم چیست؟

اوضاع علمی فرهنگی شهرستان جم بالطبع تابعی از اوضاع کل کشور است. البته منظورتان از «جو جدید» را درست متوجه نمی شوم، ولی با رشد ارتباطات و رسانه ها و آموزش، به طور کلی جامعه ایران به سرعت در حال حرکت و تحول علمی و فرهنگی است. فکر می کنم خودآگاهی و اعتماد به نفسی که در اصل نتیجه انقلاب اسلامی است، در عموم مردم رشد کرده است. شهرستان جم نیز بواسطه پتانسیل های گوناگون اقلیمی، صنعتی، کشاورزی به شرط استفاده مسؤولین شهرستان از همفکری و هم اندیشی عموم صاحبنظران و متخصصان و فعالان علمی و فرهنگی می تواند به سمت توسعه و رشد بیش از پیش حرکت کند.   در حال حاضر فعالان علمی و فرهنگی به نظرم باید توجه و تمرکز زیادی روی مسائل زیست محیطی، حفظ منابع آبی، بحرانهای اجتماعی، و کارآفرینی در شهرستان داشته باشند.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در دوران تحصیل و تدریس در دانشگاه چه می باشد؟

تلخ و شیرین زندگی زیاد است. خاطره چیزی شخصی است و ممکن است برای طیف گوناگون خوانندگان سایت جالب و فایده مند نباشد. با این وجود به نظرم همه افراد بهتر است مجموعه ای از خاطرات خود را، برای آشنایی نسل بعدی، و به عنوان «سندی از زمانی که بوده اند» بنویسند، و این از آرزوهای خود من نیز هست.

وجود دانشگاه های مختلف چقدر در پیشرفت شهرستان جم می تواند تاثیر گذار باشد؟

میزان تأثیرگذاری دانشگاهها را نه با کمیت و تنوع و ارائه مدرک، بلکه با کیفیت آموزش، طرح های آنها برای توسعه شهرستان، و میزان دانش و کارآمدی دانشجویان و فارغ التحصیلان، می توان سنجید. دانشگاهها از طریق توجه و ارائه راهکار و طرح در مسائل صنعتی، کشاورزی، زیست محیطی، و تربیت نیروهای زبده در رشته های مختلف  می توانند در پیشرفت شهرستان اثر مثبت داشته باشند.

چه توصیه هایی به دانش آموزان و دانشجویان و مردم شهرستان جم دارید؟

به نظرم وظیفه همه ما توجه همزمان به سه موضوع است؛ 1) کسب و ارتقای مداوم علم و مهارت، و استفاده از آن در جهت رشد و توسعه شهرستان 2)حفظ معیارهای فرهنگی و اجتماعی شناخته شده منطقه مثل اخلاق و معنویت، ادب و احترام و نوع دوستی، گویش فصیح و بلیغ، عشق به میراث دینی و ملی 3) حفظ محیط زیست شهرستان از منابع آبی گرفته تا پوشش گیاهی و جنگلی.

چه توصیه هایی به نخبگان جمی دارید؟

ترجیح می دهم به جای کلمه ی «نخبه» از کلمه «متخصص» استفاده کنم. از عنوان «نخبه» نوعی برتری پنداری برداشت می کنم، در حالی که تخصص، اکتسابی و حاصل انباشت آموزش و تجربه و تفکر در یک رشته، فن، یا کار مشخص می باشد. با این توضیح، به نظر من متخصصان شهرستان جم، در هر رشته ای که باشند، (صنعت، کشاورزی، پزشکی، ادبیات و فرهنگ، علوم اجتماعی، تاریخ، علوم دینی، سیاست، معماری و ساختمان سازی، رسانه، هنر، تربیت، تجارت و کسب، ...) دستکم در حوزه کاری خود، با نگاهی باز و همه جانبه و منصفانه و مسؤولانه، به ارائه طریق و راهکار جهت موارد سه گانه ای که در پاسخ به سؤال قبلی عرض کردم، بپردازند، به دنبال کشف ایده های تازه، در میان گذاشتن آن با سایر متخصصان، و با مسؤولان جهت بهبود و توسعه همه جانبه و متوازن شهرستان باشند. به نظرم ایجاد تشکل های مردم نهاد تخصصی در رشته ها و حوزه های گوناگون می تواند به این هدف کمک کند. نکته آخر اینکه توسعه صرفا در گسترش تأسیسات خلاصه نمی شود، بلکه توسعه ابتدا باید در ذهن افراد تحقق پیدا کند، یعنی ارزشهایی مثل تقدم منافع عمومی بر منافع شخصی، احترام به حقوق و منافع دیگران، انتقادپذیری، احترام به نظر مخالف، رقابت سالم، احترام به محیط زیست و زمین و آب، پرهیز از رانت و فساد و تبعیض، نزد تک تک افراد، به ویژه متخصصان، درونی و لازم الاجرا شود.

از اینکه وقت گرانبهاتون در اختیارپایگاه خبری-تحلیلی آینه جم دادید سپاس گزاریم.

بنده هم از توجه و تلاش شما متشکرم.

[کد خبر:AJ7341]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب