IMG-20231012-WA0010.jpg

 

آینه جم- ظرفیت استراتژیک بندر دیر برای تبدیل به قطب ترانزیت خودرو
الهام میرزایی زاده-خبرنگار و کارشناس اقتصادی
نام صنعت خودروسازی که در میان باشد ناخودآگاه اذهان عمومی به سمت دو غول بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا سوق پیدا می کند. همواره صنعت، موتور محرکه اقتصاد یک کشور بوده و صنعت خودروسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. صنعتی که اگر چرخ آن شروع به چرخیدن نمود خواه یا ناخواه باعث رونق صنایع پایین دستی از قبیل صنایع فولاد، صنایع پلیمری، صنایع الکتریکی و غیره خواهد شد؛ اما متاسفانه علی رغم حمایت همه جانبه دولت، کیفیت وقیمت تمام شده محصولات این دو شرکت خودروساز داخلی چنگی به دل نمی‌زند و ما شاهد آنیم که جوانان ما برای خرید خودروی بی کیفیتی مانند پراید باید ماه ها در صف انتظار بمانند و بابت خرید آن هزینه ای گزاف ۴۰۰ میلیونی پرداخت کنند که قطعاً با واردات خودرو با این قیمت می توان یک خودرو با کیفیت خارجی وارد کرد.
همانطور که صنعت خودروسازی باعث اشتغال و پویایی افراد زیادی در جامعه بوده و هست، واردات خودرو نیز می تواند تاثیرات بسیار مهمی در روند رشد و توسعه یک بندر بگذارد که یکی از مهم ترین این تاثیرات اشتغال افراد در قسمت های مختلف می باشد؛ افزایش اشتغال به همراه افزایش درآمد سبب رشد اقتصادی می شود که به تبع یکی از زیربناهای توسعه پایدار می باشد. در ادامه به دلایل عدم رضایت و گریز مردم از صنعت خودروسازی در کشور خواهیم پرداخت:
 
در ایران افزایش تصاعدی قیمت خودروهای داخلی در کنار کاهش کیفیت، عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید و نبودن ساز و کار مشخصی در شورای رقابت منجر به بی انگیزگی بین خودروسازان گردید. به این منظور و با هدف رفع انحصار و تعادل میان عرضه و تقاضا تصمیم بر آن شد که از بنادر مختلف کشور، خودروهای خارجی وارد شود؛ یکی از این بنادر، بندر دیر می باشد. بندر دیر یکی از چهار بنادر جنوبی استان بوشهر است که می توان با توجه به ظرفیت های بالای آن در زمره بنادر استراتژیک جهت واردات خودرو مدنظر قرار داد. به جهت اینکه بتوان بندر دیر را به قطب ترانزیت خودرو تبدیل کرد، می بایست امکانات گمرکی و شاخص های مهم ترانزیتی در این بندر تقویت و ارتقاء یابد. با نگاهی گذرا به ظرفیت ها و پتانسیل های گمرکی شهرستان دیر در خصوص واردات خودرو اهمیت این موضوع که می توان بندر دیر در زمره بنادر استراتژیک واردات خودرو قرار داد را مورد بررسی قرار می دهیم.
شاخصی که در وهله اول نظرمان رابه خود جلب می نماید میزان صادرات و واردات از گمرک بندر دیر می باشد. افزایش صادرات ۲۵ میلیون دلاری نسبت به واردات ۱۰ میلیون دلاری و تراز تجاری مثبت یکی از شاخص های مهم این بندر در ارزیابی عملکرد سه ماهه اول سال جاری می باشد. افزایش ترانزیت کالا از کشورهای مختلف مانند ترکیه، بلغارستان، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، آلمان و روسیه از دیگر عوامل موثر به شمار می آید.
همجواری بندر دیر به جهت مسافت کم با کشورهای حاشیه خلیج فارس که سبب شده هزینه حمل و نقل و ترابری دریایی در این بندر نسبت به سایر بنادر کاهش یابد و این مهم یکی از ظرفیت های استراتژیک بندر دیر می باشد. تجربه موفق ترانزیت ۷۰۰ دستگاه خودروی سنگین و سواری در گمرک بندر دیر طی بازی های جام جهانی قطر، استقرار و به کارگیری دستگاه ایکس ری، وجود ۹ هکتار محوطه مناسب بندری جهت پارکینگ کامیون های حمل کالا صادراتی و لجستیکی، انبارهای بزرگ با متراژ 3 هزارمتر مربع در محوطه اسکله بندر، استقرار ایستگاه آتش نشانی ثابت و سیار و سیستم اطفائ حریق در اسکله، عمق مناسب برای پهلوگیری شناور های بزرگ و وجود رمپ های متعدد برای تخلیه خودرو همه و همه گویای ظرفیت فوق العاده گمرک بندر دیر برای ترانزیت خودرو می باشد. امید می رود با همت مسئولان استان و شهرستان برای معرفی پتانسیل های موجود در شهرستان دیر، شاهد آن باشیم که بندر دیر به قطب ترانزیت خودرو تبدیل شود.
*انرژی جنوب 
[کد خبر:AJ43270]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب