5555555555555555555555yy.jpg

آينه جم؛ ابوالحسن گنخکی | عضو حزب کارگزاران سازندگی: همان طور‌ که پیش بینی می شد دولت پس از انتخابات مجلس دهم، به تغییرات گسترده در سطح مدیران میانی و محلی اقدام کند، استاندار بوشهر نیز در اقدامی قابل پیش بینی سه نفر از فرمانداران، برخی معاونین فرمانداران و بخشداران استان را تغییر داد.

تغییر مسوولین ناهمسو با دولت به ویژه در حوزه وزارت کشور شامل فرمانداران، معاونین فرماندار و بخشداران یکی از مهم ترین مطالبات حامیان دولت و از اقدامات قابل انتظار از مدیریت ارشد استان در مقطع کنونی ارزیابی می شود که تاثیری عمیق بر اجرای سیاست دولت برای جلب و انسجام بخشی بیشتر به حامیان دولت دارد.

هر چند شاید در ظاهر امر این جابجایی صورت گرفته در محل خدمت مسوولین سیاسی را نتوان به تغییرات بنیادی در فرایند توسعه استان تعبیر کرد، اما به نظر می رسد این جایجایی ها و تغییراتی که در سطح بخشداری ها و معاونت های فرمانداری ها در حال برنامه ریزی است دارای اهدافی در راستای هماهنگی بیشتر و بهتر نمایندگان دولت در شهرستانها و شتاب بخشیدن به توسعه مناطق مختلف استان قابل تحلیل باشد.

تا پیش از این به دلیل اعمال فشار نمایندگان اصولگرای استان در مجلس عملا فرمانداران، معاونین آنها و بخشداران با تعامل با نمایندگان استان منصوب شده بودند و عملا دولت نمی توانست با اختیار تام در شهرستان ها برنامه های خود را پی بگیرد و از این رو طبیعی بود که پس از انتخابات تغییرات گسترده ای در راه باشد.

اما این سخن برخی منتقدین که چرا دولت بجای تغییر فرمانداران، نسبت به جابجایی آنها اقدام کرده قابل بحث است. به نظر می رسد منتقدین چندان توجه ندارند که طبق عرف معمول انتصاب یک فرماندار نیازمند هماهنگی دولت با حامیان دولت، ائمه جمعه و نماینده آن شهرستان است و از این رو روند انتصاب فرماندار به کندی طی می شود.

نکته دیگر اینکه هر کدام از شهرستان ها از نظر شاخص توسعه یافتگی دارای رتبه خاصی هستند و از این رو جابجایی فرمانداران عملا به معنی استفاده از آنها در فرمانداری با رتبه بالاتر ارزیابی می شود. کاملا طبیعی است که شهرستان بوشهر از نظر شاخص توسعه یافتگی در جایگاه بالاتری نسبت به شهرستان کنگان قرار دارد و به همین ترتیب جایگاه شهرستان کنگان نسبت به شهرستان گناوه از همین منظر بالاتر است.

از طرف دیگر در این تغییر و تحولات مدیریتی، با این انتصاب عملا استاندار بوشهر گامی بلند برای جلب رضایت طیفی از اصلاح طلبان جنوب استان برداشت که طی دو سال اخیر به ویژه در جریان انتخابات اسفند ماه از مدیریت ارشد استان دلگیر بودند و عملا با این انتصاب به همگرایی بیشتر حامیان دولت کمک شایانی شده است.

در این بین میتوان به جرات گفت انتصاب سید علی پاکنژاد در سمت فرمانداری گناوه اقدامی هوشمندانه و به جا بود؛ چراکه در میان معاونین فرمانداران استان از شاخص های مدیریتی و اصلاح طلبانه بیشتری برخوردار است و عملا ارتقا در مسوولیت حق طبیعی وی به حساب می آید.

در نهایت آنکه، باید تغییرات صورت گرفته در راستای تحولات مدیریتی استان را به فال نیک گرفت و به فردای روشن همگرایی و همدلی بیشتر مسوولین در استان امیدوار بود.

[کد خبر:AJ14473]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب