در دو هفته گذشته، بدنبال پيگيري هاي استاندار بوشهر، دو سفر بسيار مفيد از سوي دو تن از عالي ترين مسئولان هيئت دولت به استان صورت گرفت. نخست بازديد دكتر نوبخت معاون نظارت و راهبردي رئيس جمهور و هيئت همراه از استان بوشهر كه دست آوردهاي آن به قدري بود كه حجت الاسلام پورفاطمي نماينده دشتي و تنگستان، آنرا با سي سال گذشته مقايسه نمود و سفر دوم نيز بازديد دكتر جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و هيئت همراه بود كه پيگيري چند پرو‍ژه عظيم از جمله نتايج آن هست.

اما در ميان احساس خوشحالي افكار عمومي از دست آوردهاي اين دو سفر، انتشار گلايه هاي زنگنه وزير نفت از استاندار بوشهر در جلسه اي كه بدون حضور خبرنگاران در عسلويه برگزار شد و عدم همراهي وي با طرحهاي مفيد استاندار براي توجه به مردم عسلويه و مناطق پيراموني پارس جنوبي كه به طور غير رسمي منتشر شده، باعث تعجب و تاسف گرديد.

http://img7.irna.ir/1393/13930209/2683920/2683920-3841315.jpg

مدتي است كه خبر انتصاب مديرعامل پارس جنوبي در فضاي خبري استان بوشهر منتشر شده است. نخست رسانه هاي خبري از احتمال انتصاب مهندس اسكندرپور فرماندار سابق شيراز به عنوان مديرعامل پارس جنوبي پرده برداشتند كه گويا با لابي گري وسيع فارسي ها از جمله موسوي لاري وزير اسبق كشور، در شرف انجام بود كه انتشار اين خبر واكنش فعالان سياسي و اجتماعي استان را به همراه داشت بطوريكه مدتي فضاي رسانه اي استان متشنج شده و اعتراضات گسترده اي از سوي اقشار مختلف صورت گرفت.

به نظر ميرسد كه استاندار بوشهر نيز كه پرهيز از تنش و دوري از اختلافات سياسي و استاني را در سرلوحه برنامه هاي خود دنبال مي كند، با شناخت درست از عواقب اين انتصاب كه بر اختلاف بين دو استان همجوار دامن مي زند، در مخالفت با اين انتصاب، از وزير نفت درخواست جلوگيري از اين انتصاب مسئله دار و اختلاف انگيز را نموده و بر انتصاب گزينه اي بومي براي اين پست مهم در استان بوشهر اصرار ورزيده است. گويا همين موضوع باعث عصبانيت زنگنه وزير نفت شده كه به طور آشكار در سفر به عسلويه، عواقب آن را مشاهده كرديم.

اول اينكه از آقاي زنگنه به عنوان وزيري باتجربه كه خدمات شاياني به صنعت نفت داشته، انتظار داشتيم كه در تعامل با استان بوشهر و مردم عسلويه، خود قبل از همه با انتصاب مديري فارسي كه آشنائي با پارس جنوبي و تخصصي در نفت و گاز ندارد، مخالفت نموده و با در نظر گرفتن عواقب اجتماعي و سياسي اين انتصاب كه بي شك فضاي تعامل نفت و استان را تحت الشعاع خود قرار مي داد، به عنوان وكيل مورد اعتماد مردم بوشهر، سعي در رفع حاشيه ها و كم نمودن بهانه هاي اختلاف بين دو استان نمايند، نه اينكه حالا كه استاندار بوشهر با آگاهي از عواقب ناگوار اين انتصاب، از سر خيرخواهي و دلسوزي با آن مخالفت نموده، نسبت به استان بوشهر گارد گرفته و از سر ناسازگاري نسبت به مشكلات مردم عسلويه بي تفاوت شوند.

آقاي زنگنه به طور تلويحي اين كار استاندار را سياسي كاري دانسته اند و عواقب آن را متذكر شده اند، در حالي استاندار بوشهر به راحتي مي توانست با عدم دخالت در اين انتصاب، ضمن اينكه خود را از روبرو نمودن با شخص وزير قدرتمند دولت، كنار بكشند، عواقب و مخالفتها و تنش هاي پيش آمده اين انتصاب را نيز متوجه وزير نفت نمايند تا به قول معروف دردسر كمتري را براي خود درست كنند. اما دكتر سالاري از سر سياسي كاري وارد اين قضيه نشدند و از همان اول با مخالفت خود با اين انتصاب ضمن اينكه به ظاهر با تصميم وزير نفت مخالفت نمودند اما بزرگترين خدمت را به ايشان و پارس جنوبي نمودند و از بروز تنش و اختلاف بزرگي كه مي توانست فعاليتهاي پارس جنوبي را به كلي تحت تاثير قرار دهد، جلوگيري كردند.

آقاي زنگنه ما به عنوان شهروندان بوشهر نه تنها از شما انتظار داريم كه تحت تاثير لابي گري هاي افرادي كه فكر الحاق قسمتي از بوشهر به منطقه خود هستند قرار نگيريد و هيزم بيار آتشي كه زير خاكستر است نشويد، كه توقع داريم از آنجا كه سالهاي سال است از نزديك در جريان ايجاد پارس جنوبي و آسيب هاي جدي كه بر زندگي مردم عسلويه رفته است، هستيد خود را به عنوان شهروندي بوشهري قلمداد كنيد و حافظ منافع اين مردم محروم باشيد. در اين صورت است كه بجاي اينكه از مخالفت استاندار بوشهر با انتصاب مديري فارسي گلايه مند باشيد، بايد از تدبير ايشان كه از تنش و اختلاف بزرگي در منطقه و فعاليتهاي پارس جنوبي ممانعت به عمل آورد، ممنون دار بوده تا در همكاري بين نفت و استانداري بوشهر شاهد رفع محروميت مردم عسلويه باشيم./مرجع:جنوب نیوز

[کد خبر:AJ2959]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب