اینه جم: بوشهر از پیشگامان فعالیت سینما در کشور محسوب می شود و روزگاری در آن 5 سینما فعالیت داشته، اما این روزها حال هنر هفتم در این استان خوب نیست.

به گزارش آینه جم ؛ بررسی اسناد نشان می دهد سابقه تاسیس نمایش فیلم سینما در بوشهر به سال 1298 هجری
شمسی یعنی 15 سال بعد از تاسیس نخستین سینمای کشور باز می گردد. در اواخر دهه 40 نیز پنج سینما به صورت سالن یا روزباز در این شهر فعالیت داشته است.

اما دو سال که از تعطیلی سینما بهمن بوشهر به دلیل فرسودگی می گذرد، خبری از وعده های مکرر مسئولان برای ایجاد یک پردیس سینمایی بجای آن نیست و تنها سینمای مرکز استان بوشهر به سالن آوینی در محله بهمنی بوشهر ختم می شود که تنها پاسخگوی نیاز ساکنان محلات جنوبی شهر است و منطقه یک عملا سینمای فعال ندارد!

در شرایطی که به تعطیلی مدارس نزدیک می شویم، هنر هفتم (سینما) در بوشهر به کما رفته، فوتبال حرفه ای استان نیمه تعطیل است، برگزاری کنسرت های موسیقی با محدودیت مواجه می باشد و پارک های بازی سربسته با تجهیزات روز هم در این شهر نیست تا عملا بسیاری از نوجوانان و جوانان بوشهری برای گذران اوقات فراغت به شکل مطلوب، دچار سردرگمی شوند.

رتبه 28 بوشهر در فروش سینما

اخیرا موسسه سینما شهر وابسته به وزارت ارشاد گزارشی تحلیلی از آمار فروش سینماهای ایران ارائه کرد که براساس آن، استان بوشهر در رتبه 28 کشور قرار گرفت.

طبق این گزارش، طی سال گذشته فروش سینما در بوشهر جمعا یک میلیارد و 324 میلیون تومان بوده است. این آمار برای 40 هزار تماشاگر ثبت شده، یعنی تنها 11 صدم گردش مالی سینما در کشور.

هم خانواده بوشهر در انتهای رتبه فروش سینماها، شامل استان های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام هستند که سابقه تاریخی بوشهر درخصوص فعالیت سینما قابل قیاس با این استان ها نیست.

فروش سینما در برازجان، بالاتر از بوشهر

نکته قابل توجه در این آمار، میزان فروش بالاتر فیلم های سینمایی در شهر برازجان نسبت به مرکز استان است، درحالی که ظرفیت صندلی های برازجان یک پنجم بوشهر می باشد.

طبق اعلام وزارت ارشاد، 277 سینما در کشور به اکران فیلم می پردازند که سالن انجمن سینمای جوان برازجان از نظر فروش، در رتبه 157 قرار گرفته است.10

ظرفیت این سالن فقط 96 صندلی است که طی سال گذشته پذیرای 24 هزار بیننده بوده و 820 میلیون تومان فروش داشته است.

اما سینما آوینی بوشهر با حدود 30 پله پایین تر از برازجان، در رتبه 189 سینماهای کشور قرار گرفته است.

این سینما با ظرفیت 550 صندلی، در سال گذشته پذیرای 16 هزار بیننده بوده و 500 میلیون تومان فروش داشته است.

سینمای ورشکسته در بوشهر

به عبارتی می توان گفت ضریب اشغال صندلی های سینما شهید آوینی بوشهر در هر اکران به طور متوسط 5 نفر بوده که نمی تواند جوابگوی هزینه های ادامه فعالیت آن باشد.

این وضعیت در شرایطی است که صنعت سینما در ایران طی سال گذشته به لطف برخی سریال های کمدی که پربیننده و رکوردار فروش شد، رشد 26 درصدی بیننده را تجربه کرد، اما در بوشهر حساب و کتاب های سینما با هم نمی خواند.

اتفاقی که می تواند ناشی از نبود سالن استاندارد سینمایی در منطقه یک شهری بوشهر دانست که بسیاری از علاقمندان را از حضور در سینما محروم ساخته است.

[کد خبر:AJ45541]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب