آینه  جم- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: زیستگاه جدید مرجان دریایی با وسعت ۲۰ هکتار در عمق پنج تا ۱۲ متری دریا و در ۱۰۰ کیلومتری نایبند این استان شناسایی شد.

به گزارش آینه جم؛ «عبدالرحمن مرادزاده» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پایش‌های انجام گرفته یک تیم غواصی موفق شد زیستگاه جدید مرجانی در ۱۰۰ کیلومتر ساحل نایبند در مرز دریایی ایران و قطر کشف کند.

وی بیان کرد: این مجموعه کشف شده به وسعت ۲۰ هکتار همانند یک جزیره مرجانی در اعماق خلیج‌فارس واقع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: برای جلوگیری از صدمه به مرجان‌ها، تردد شناورها و صید و صیادی در این محدوده ممنوع شده است.

مرادزاده ادامه داد: در بوشهر یکی از ظرفیت‌های ساحلی و دریایی اکوسیستم غنی مرجانی است.

وی افزود: در محدوده نایبند، خارگ و خارگو سواحل مرجانی وجود دارد که حفاظت از آن در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: طرح احیا اجتماعات مرجانی در مناطق خارگ، خارگو و نایبند اجرایی شده است.

وی یادآور شد: اکوسیستم‌های مرجانی این مناطق به سبب آلودگی‌ها دچار آسیب شده و برای جلوگیری از سفید شدن و مرگ مرجان‌های دریایی طرح احیای اجتماعات مرجانی در خارگ و خارگو و نایبند اجرا شد.

مرادزاده عنوان کرد: طرح احیا مرجان‌های دریایی از سه سال قبل آغاز شده و در ۱.۵ سال گذشته این طرح سرعت پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: در طرح احیاء با قلمه زدن موفق به ماندگاری زیستگاه‌های مرجانی بخوبی کمک شده و در راستای اجرای طرح احیاء زیستگاه‌های مرجانی و جلوگیری از تخریب آنها ۶ هزار قلمه مرجان تکثیر و اجرایی شد.

وی با اشاره به موضوع دفع پسماندهای شهر بوشهر به عنوان یک معضل چند ۱۰ ساله، عنوان کرد: در سال گذشته و با هم افزایی دستگاه های اداری مرتبط و با در نظر گرفتن استانداردهای زیست محیطی محلی به ابعاد ۲۰۰ هکتار در یکی از شهرستان های استان در نظر گرفته شد که زمینه دفع پسماندهای پنج شهر را فراهم می کند.

مرادزاده ادامه داد: اکنون مشاورین طرح در حال فعالیت مطالعاتی بر روی این زمین ها هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اعلام این که تعداد محیط بانان به نسبت مناطق تحت پوشش کم است، گفت: با استفاده از شرکت های دانش بنیان و هوش مصنوعی به دنبال استفاده از تکنولوژی برای حفاظت از عرصه های طبیعی هستیم.

مرادزاده عنوان کرد: هرچند وظیفه نظارت بر کارکرد دستگاه ها در بخش نهال کاری بر عهده داریم اما در سال گذشته موفق شدیم ۴۰ هزار اصله نهال درخت « حرا » در اطراف شهر بوشهر و در مجموع ۵۰۰ هکتار در سطح استان غرس کنیم که از این میزان ۲۳۰ هکتار در مناطق حفاظت شده بوده است.

وی گفت: با استفاده از هفت ایستگاه، پایش کیفی هوای استان بوشهر به شکل ۲۴ ساعته رصد می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: در سال گذشته با اضافه شدن منطقه جدید حفاظت شده تنگ باهوش شهرستان تنگستان تا شاه زاده ابراهیم شهرستان دشتستان به میزان ۶۴ هزار هکتار، استان بوشهر دارای ۹ منطقه حفاظت شده است.

مرادزاده ادامه داد: این شرایط سبب شده که میزان مناطق حفاظت شده استان بوشهر از ۷.۸ دهم مساحت استان به ۱۰.۲ برسد که به شاخص ۱۱.۵ درصد کشوری در حال نزدیک شدن است

[کد خبر:AJ46113]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب