000000001007hggg.jpg

 

آینه جم-مهدی جعفری زاده
بعد از اتمام مهلت قانونی استانداردهای ۸۵گانه خودرو، حالا سازمان ملی استاندارد از تدوین استانداردهای ۱۲۰گانه خبر داد. این در شرایطی است که به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری و نبود رقابت، استانداردهای قبلی به طور کامل اجرایی نشد.
روی کاغذ، قوانین مقررات دستور العمل ها و بخشنامه های زیادی آمده اما آیا همه آنها اجرایی و عملیاتی می شود؟
در مرحله گفتن و نوشتن خیلی چیزها الزام آور است و همه باید به آن متعهد و پایبند باشند ولی متاسفانه در مقام عمل این گونه نیست. از جمله آنها صنعت خودروسازی کشور است که فریاد همه را بلند کرده و تولیدات آن مورد اعتراض و انتقاد رهبر تا روسای جمهوری، وزرا نمایندگان مجلس، پلیس راهور کشور، مسئولان قوه قضاییه سازمان ملی استاندارد و عموم مردم بوده و سالهاست که به این اعتراضات وقعی نمی نهند.
حال معاون سازمان ملی استاندارد گفته استانداردهای مجموعه خودرو قبلا ۸۵ گانه بوده که اکنون ۱۲۰ نوع استاندارد تدوین شده است، اما برای اجرای آنها در شرکتهای خودروسازی باید شرایط لازم و زیر ساخت ها آماده شود.
در این زمینه باید گفت؛
اولا چرا تاکنون پس از دهه های زیاد هنوز این زیر ساخت ها آماده نشده است؟ نه تنها کشورهای پیشرفته بلکه کشورهای ضعیف تر به سرعت در دهه های گذشته زیر ساخت های لازم و به روز در همه بخش های اقتصادی را فراهم کرده اند و زبانزد همگان شده اند، چرا هنوز ما اندر خم یک کوچه ایم؟
ثانیا موقعی که زیر ساخت ها آماده نباشد، تدوین استانداردهای ۱۲۰ گانه به چه درد می خورد؟
ثالثاً موقعی که همان استانداردهای ۸۵ گانه قبلی هنوز توسط خودروسازان وطنی رعایت نمی شود و کیفیت خودروهای تولیدی داخل بسیار پایین و غیر استاندارد است چگونه انتظار دارید که استانداردهای ۱۲۰ گانه جدید – حتی اگر زیر ساخت ها فراهم باشد – را رعایت و عملیاتی کنند؟
مشکل جامعه ما این است که ذهنیت ها یا ایده آل ها با واقعیات موجود همخوانی ندارد، طوری که میان آنچه باید باشد با آنچه که هست در تمام زمینه ها و ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و … از زمین تا آسمان فاصله دارد.
 
 
* خليج فارس
[کد خبر:AJ45507]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب