«آینه جم»؛عدم تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی بوشهر، باعث ترافیک سنگین در یکی از مهمترین ورودی های بوشهر شده و امان مردم را بریده است.

به گزارش «آینه جم»؛ این پروژه که از پاییز 94 کلید خورد، براساس اعلام مسئولان شهرداری قرار بود کمتر از یکسال (شهریور 95) به بهره برداری برسد.

هرچند برخی کارشناسان و حتی مردم عادی به زمانبندی یکساله برای اجرای چنین پروژه ای انتقاداتی وارد کرده و معتقدند بودند نظیر آن در کلانشهرهای کشور طی زمان بسیار کوتاه تری به بهره برداری می رسد، ولی با توجه به اینکه اولین تقاطع غیرهمسطح شهر بوشهر محسوب شده و برای ساماندهی ترافیک ورودی مرکز استان، احداث آن اجتناب ناپذیر بود، افکار عمومی با امیدواری به استقبال این پروژه کلان شهرداری بوشهر رفتند.

پروژه ای که اگرچه اعتبار اولیه برای اجرای آن 14 میلیارد تومان برآورد و اعلام شد، ولی امروز که یکسال از موعد تکمیل این تقاطع می گذرد، دست کم نیازمند هزینه 20 میلیاردی برای تکمیل می باشد.

به هر صورت، تاخیر در بهره برداری اولین تقاطع غیرهمسطح شهر بوشهر، به یکی از چالش های شهرداری مرکز استان مبدل شده است، چرا که این پروژه در یکی از نقاط پرتردد و به عبارتی چشم شهر قرار دارد و با وجود نصب دیوارهای پیش ساخته بتونی در اطرافش، ولی شهروندان از زمان شروع آن، در انتظار دیدن پایه های پل و سپس اجرای عرشه و آسفالت آن بوده اند.

اتفاقی که بسیار کند پیش رفت و گاهی که درهای کارگاه این پروژه باز بود و داخل محوطه در منظر دید شهروندان قرار می گرفت، تحرک نیرو و کارگر در این محل کم و بعضا در حد انگشتان یک دست دست دیده می شد.

در این بین، شهرداری بوشهر عدم همکاری برخی دستگاهها را اصلی ترین دلیل تاخیر در پروژه دانسته، خصوصا اداراتی که در اطراف میدان آزادی دارای زمین یا تاسیسات بوده و اجرای پروژه نیازمند عقب نشینی آنها بود.

هرچند برخی معتقدند عدم تامین مالی پروژه توسط شهرداری نیز در تاخیر رخ داده بی تاثیر نبوده است.

با این حال، طی ماههای گذشته و در پی بازگشایی زیر تقاطع مذکور (محل سابق میدان آزادی)، کارشناسان با اشاره به تغییرات صورت گرفته در وضعیت این محل، نگرانی هایی درباره گره ترافیکی به ویژه در فصل مهر مطرح می کردند.

نگرانی هایی که توقع می رفت شهرداری با جدیت بیشتری به آن توجه کرده و برای آن چاره اندیشی کند، اما همه چیز به مهرماه رسید و ترافیک کلافه کننده ای که اوایل صبح، پایان وقت اداری و شب ها اعصاب خردکن می شود.

در این بین، رانندگانی که طی روزهای اخیر برای تردد از محلات جنوبی به مرکز شهر به سراغ خیابان ساحلی آمده تا گرفتار ترافیک میدان آزادی نشوند، از قضا در ترافیک چند کیلومتری قرار می گیرند که از نفتکش تا درب پایگاه هوایی ادامه دارد.

یکی از شهروندان در تماس با «خلیج فارس» می گوید: روز دوم مهر برای رساندن فرزندم به مدرسه، از 7 صبح تا 8 در ترافیک خیابان ساحلی گرفتار شدم. جدا از اینکه شهرداری آمادگی و برنامه ای برای این وضعیت نداشت، از حضور پلیس راهور هم برای تسهیل ترافیک هم خبری نبود.

یک عضو شورای شهر بوشهر می گوید: اگر برای محل ساخت تقاطع عیرهمسطح آزادی طرح ترافیکی موقت دیده می شد، شاهد این شرایط نمی بودیم که با فرارسیدن اول مهر، ترافیک در این نقطه به وضعیت کنونی برسد و به برخی خیابان ها نظیر ساحلی و طالقانی هم سرایت کند.

اکبر توسلی ادامه داد: قرار است با دعوت از شهردار، پیمانکار و مشاور تقاطع غیرهمسطح آزادی در کمیسیون عمران و خدمات شهری، درخصوص این پروژه بررسی دقیق تری صورت گرفته و جمع بندی برنامه ها برای تکمیل آن مشخص شود.

در همین خصوص کیوان هاشم زاده عضو شورای شهر بوشهر نیز در جلسه عصر یکشنبه شورا طی نطق خود، معتقد بود مردم آستانه تحمل شان را بیشتر کرده و از مسیرهای دیگر تردد کنند تا این پروژه خاتمه یابد.

وی با بیان اینکه انتظار می رفت قبل از اینکه به شرایط امروز برسیم درباره تمهیدات ترافیکی این پروژه تدابیر لازم صورت می گرفت و ما به سهم خود از مردم عذرخواهی می کنیم، ادامه داد: شهرداری عدم همکاری برخی دستگاههای ذی مدخل در این پروژه را دلیل تاخیر آن می داند و براساس قول پیمانکار ابراز امیدواری کرده این تقاطع تا آخر امسال تکمیل شود، هرچند با پیشنهاداتی که اعضای شورا ارائه کرده و پیمانکار نیز بزودی فعالیت خود را گسترده تر خواهد کرد، می توان در پایان دی ماه تقاطع را تکمیل و زیر بار ترافیک برد و در دهه فجر امسال نیز افتتاح نمادین کرد.

در این بین، عبدالخالق برزگرزاده رییس سابق و عضو فعلی شورای شهر نیز خواستار دقت نظر اعضای کمیسیون عمران شد تا در صورت تغییر در هندسی این پروژه که ناشی از عدم همکاری برخی دستگاهها بوده و می تواند تغییراتی در کیفیت لوب ها و دور برگردان ها داشته باشد، پیگیر دریافت نقشه آن از شهرداری شوند.

اما هاشم زاده رییس کمیسیون برنامه ریزی و حقوقی شورا اظهار داشت: شهرداری اعلام کرده تاکنون تغییری در نقشه این پروژه نداشته ایم و تنها امکان کوچک تر شدن مسیر تقاطع به سمت خیابان بهمنی می باشد که به دلیل عدم همکاری پایگاه هوایی برای عقب نشینی است، در حالی که ادارات دیگر نظیر برق، نیروگاه اتمی و نیروی انتظامی برای اجرای پروژه نهایت همکاری را با شهرداری داشته اند.

در ادامه توسلی رییس کمیسیون عمران شورا با اشاره به ابراز امیدواری همکارش جهت تکمیل تقاطع غیرهمسطح تا پایان سال، گفت: انتظار می رود دستگاههای حاکمیتی استان برای تکمیل این پروژه کلان به کمک شهرداری آمده و نسبت به تامین اعتبار آن تعامل کنند، وگرنه با این وضعیت مالی شهرداری که 80 درصد پروژه های عمرانی آن خوابیده، امیدی به تکمیل تقاطع تا پایان امسال نیست، مگر اینکه همه پروژه های دیگر شهرداری و محلات را تعطیل کرد و اعتبار موجود را به این تقاطع تزریق نمود.

خبرنگار «خلیج فارس» تلاش کرد با توجه به اینکه ادامه نظارت بر تقاطع غیرهمسطح از معاونت عمرانی شهرداری به شهرداری منطقه دو واگذار شده، نظر شهردار منطقه را درباره آخرین وضعیت آن جویا شویم، ولی وی به تماس هایش پاسخ نداد.

پلیس: رانندگان حدالامکان از میدان آزادی تردد نکنند

در همین خصوص، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر از رانندگان خواست اگر می‌توانند مسیرهای دیگری را جایگزین تردد در میدان آزادی و محل ساخت تقاطع غیرهمسطح کنند تا شلوغی این مسیر کمتر شود.

سرهنگ قدرت الله کشکولی افزود: از رانندگانی که می خواهند وارد شهر بوشهر شوند، درخواست می شود از گذر امام علی وارد شوند، یا محلات جنوبی می توانند از راه فرعی امامزاده به نیروگاه اتمی استفاده کنند.

به گفته وی، برای کاهش ترافیک این ورودی بوشهر، مقرر شد تا آخر هفته پشت پزشکی قانونی راهی فرعی ایجاد شود تا بخشی از تردد خودروها به سمت خارج شهر را مدیریت کرده و حجم ترافیکی میدان کاسته شود. ضمن اینکه ماموران ما در محل حضور داشته و به تسهیل در آمد و شد خودروها می پردازند.

[کد خبر:AJ23024]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب