آينه جم: همایش تاریخ و فرهنگ با معرفی ' قاید حیدر گناوه ای ' به همت موسسه فرهنگی هنری نیمدری سبز باحضور مورخان، کارشناسان استانی و محلی در گناوه برگزارشد.

به گزارش «آينه جم»؛ مدیرعامل موسسه نیمدری سبز روز یکشنبه دراین همایش گفت: در رویارویی با فرهنگ و جریان جهانی شدن، توجه به هویت قومی و ملی در عرصه های تاریخ و تمدن جامعه ضروری است.

http://img8.irna.ir/1396/13961213/82851401/n82851401-72217527.jpg

محمد مظفری افزود: یکی از این عناصر نخبگان و مفاخر هر جامعه هستند که می توانند شکاف بین نسل های گذشته، حال و آینده را پر کنند.
وی در خصوص 'قاید حیدر گناوه ای' تصریح کرد: این پژوهشگر از حاکمان پر قدرت جنوب ایران در عصر زندیه است.

مظفری اضافه کرد: تاریخ فرهنگی، اجتماعی گناوه و منطقه حیات داوود در دوره حاکمیت قاید حیدر گناوه ای از جمله دوره های مهم تاریخی این منطقه بوده است.

یکی دیگر از پژوهشگر ان و مورخان بوشهری نیز با اشاره به داشته های فرهنگی بندرهای گناوه و ریگ بر ضرورت توجه بیشتر مسئولان و کارشناسان به مقوله فرهنگ در این شهرستان تاریخی تاکید کرد.

خورشید فقیه افزود: زعامت قائد حیدر گناوه ای در امتداد راه ساحلی، 12 کیلومتری بندر ریگ و 72 کیلومتری بندر بوشهر قرارداشته که خاندان های ایرانی عرب تباری به نام های زعابی یا وغایی در بندرریگ و آل مذکور دربوشهر، برآن بنادر حکومت کردند.

علیرضا مظفری زاده از دیگر مورخان و پژوهشگران افزود: حاکمان گناوه، بوشهر و ریگ با کمک دولت مرکزی در دروازه کازرون در برابر آزاد افغان ایستادند و بحرین را در نبردی به ایران برگرداندند.

وی خاندان آل مذکور را دراین دوره تاریخی با ثبات ترین حاکمان منطقه ذکر کرد.

امیر حسین حیات داوودی پژوهشگر و مورخ گناوه ای نیز دراین نشست گفت: قاید حیدر گناوه ای درحدود سالهای 1754 میلادی در قلعه ای در روستای قلعه حیدر گناوه حکومت و بر منطقه حیات داوود حکمرانی می کرد.

وی یکی از آسیب های دوره زندیه را در بین حاکمان مناطق جنوبی اختلاف بین حاکمان دانست و افزود: اگر استعمار بین قاید حیدر گناوه ای و میر مهنا اختلاف نمی انداخت اتحاد این دو قدرت باعث شکست سخت تر متجاوزان می شد.

[کد خبر:AJ24173]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب