برگزاری روز جم که هرساله در بیست و پنجمین روز از اسفند ماه برگزار می شود با همه انتقاداتی که به آن وارد است در صورت مدیریت اصولی و صحیح؛ فرصتی طلایی در راستای شناساندن قطب گردشگری و مهد میزبانی از کارکنان شاغل در شرکت پالایش گاز فجر جم و منطقه ویژه اقتصادی کشور به مردم ایران است.

مسئولان شهرستان جم هستند که باید با همکاری کامل با رسانه ها به ویژه نشریات همین شهر که با همه مصیبت های فراوان از جمله نبودن کاغذ؛ هنوز هم قلب شان به عشق مردم خونگرم جنوب بوشهر در چاپخانه به تپیدن می افتد به بسیاری از هموطنان ایرانی در داخل و خارج از کشور بگویند: شهرستان جَم یکی از شهرستان‌های جنوب ایران است که در استان بوشهر جا دارد و مرکز آن نیز شهر جم است.

شهرستانی که از شرق و شمال‌شرقی به استان فارس، از جنوب به شهرستان عسلویه و از جنوب‌غربی به شهرستان کنگان و از شمال به شهرستان دشتی و شمال‌غربی شهرستان دیر محدود می‌شود.
به راستی چرا کمتر کسی در کشور می داند که جم از یک طرف، به شهرستان مُهر، از توابع استان فارس متصل و از طرف دیگر، از طریق اتوبان ۴بانده به عسلویه، قطب اقتصادی انرژی ایران متصل شده‌است و از طرف شمال و منتها الیه انارستان به شهرستان‌های دشتی و دیر ارتباط دارد و این ارتباط می تواند نقشی فراتر از تصور در بالندگی جم ایجاد نماید؟
آری، وجود منابع کاریِ فراوان در این منطقه، جم را به یک شهرستان مهاجرپذیر تبدیل کرده‌ است که نتیجه آن ورود فرهنگ‌های گوناگون به این منطقه شده تا جم در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیر اقتصادی خود را جشن گیرد.
اما آنچه که جم را متمایز از سایر شهرستان های استان بوشهر می کند این است که منطقه جم با قرارگیری در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا و در نزدیکی خلیج فارس، آب و هوای مطلوبی جهت پرورش گیاهان و درختان فراهم آورده‌است.
اختلاف دمای هوا با کنار ساحل خلیج فارس که در برخی از روزهای سال تا ۱۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و همچنین رطوبت ملایم آن، جم را به یکی از خوش آب و هواترین مناطق جنوب ایران تبدیل نموده‌است.
ضمن آن که بخش ریز که از توابع جم است دارای هوایی خوب و طبیعت و باغ‌ها و مزارع دیدنی است.
از نظر وسعت جغرافیایی هم بخش ریز از بخش جم بزرگ‌تر است اما از لحاظ جمعیت و تراکم جمعیتی بخش جم جمعیت بیشتری را در خود جای داده‌است. هم‌اکنون با توجه به سکونت خانواده‌های کارکنان بخش‌های مختلف صنعتی شاغل در عسلویه، جمعیت این شهر به شکل چشم‌گیری در حال افزایش است.
و جالب است که به دلیل سکونت شمار زیادی از کارکنان صنایع نفت و گاز منطقه عسلویه در شهرستان جم، مردمانی از اقوام مختلف ایران اما با نژاد آریایی در شهرستان جم حضور دارند.
بناهای تاریخی شهرستان جم هم آنچنان چشمگیر هستند که بشود از آنها نام برد مانند: حمام محمد علی خان پریشان جمی، قلعه سی سواران در جم که متاسفانه از این قلعه تنها دیواره‌هایی مخروبه در حال حاضر بر جای مانده‌است، سدهای آبی ساخته شده از سنگ و ساروج (در دایو، گیرکلات و…) این سدها شکوه تمدنی در هزاران سال قبل را نشان می‌دهد، آسیاب‌های آبی ساخته شده از سنگ و ساروج (در دایو، گیرکلات و…).
آسیاب تاریخی حرمی اناری (انارستان)، تراشه‌های سنگی سورگو (انارستان)، قلعه حرمیک و…
یکی از اصلی ترین ایرادات به هشت دوره برگزار شده قبلی با عنوان «روز جم » دقیقا مطرح شدن همین سوال است که تا به امروز چند درصد مردم ایران از ظرفیت های فوق العاده شهری به اسم جم که حتی می توان آن را به لحاظ مشابهت های گردشگری و اقتصادی با پارادایس ایالت مونتانای آمریکا مقایسه کرد، آشنا شده اند؟
البته برخی ها نیز در منطقه جم هستند که از تریبون های دراختیارشان فریاد مخالفت خود را با برگزاری روز جم مطرح می کنند که از نگاه ما قطعا پسندیده نیست چرا که معتقدیم اصل « روز جم » در ۲۵ اسفندماه هرساله شمسی فرصتی طلایی برای شناساندن جم به مردم ایران است و باید آن را به بهترین نحو ممکن مدیریت کرد تا نیل به چنین هدفی محقق گردد نه این که کلا تعطیل شود.
سال قبل قرار بود که مقالات رسیده به دبیرخانه « روز جم » در قالب کتابچه ای تدوین شده و چاپ گردد که متاسفانه اتفاق نیفتاد. هرچند مراسم شعرخوانی برگزاری جشن و شادمانی بسیار مطلوب و پسندیده است اما نباید تبدیل به اهداف اصلی مسئولان شهری و دولتی در جم شود چرا که هدف از نگاه مردم جم شناساندن ظرفیت های بی نظیر گردشگری شهرستان به سایر هموطنان ایرانی برای جذب توریسم و گردشگر از یک سو و تعامل گسترده فرهنگی رخ داده میان ایرانیان در شهرستان جم وهله دیگر این ماجرا است. ضمن آن که جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای فرصت های طلایی شغلی در جمی که دروازه اقتصاد و انرژی کشور نیز برای رسیدن به عسلویه به حساب می آید هم قطع به یقین باید از اهداف اصلی برگزاری روز جم در ۲۵ اسفندماه همین امسال به حساب آید که البته این امر قطعا در تبادل نظر میان مسئولان شهری و دولتی با فعالان عرصه رسانه در جم در فرصت باقیمانده پیش رو شدنی به نظر می آید.
نسیم جم 

[کد خبر:AJ27798]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب