1696057.jpg

 

آینه  جم : با وجود مصوبه مجلس درباره الزامی شدن نصب کارتخوان در مطب های پزشکان از ابتدای امسال، اما همچنان برخی از پزشکان به قوانین تن نمی دهند.

به گزارش  آینه جم»؛ این موضوع علاوه بر اینکه تلاشی برای شفاف نشدن درآمد این قشر و فرار از پرداخت مالیات واقعی است، بیماران را هم برای گرفتن پول نقد از راه پله مطب ها روانه خیابان برای یافتن عابربانک می کند و دردی مضاعفی بر مراجعان تحمیل کرده است.

اما حالا به نظر می رسد با آماده شدن سامانه ای که کارتخوان پزشکان در آن ثبت و تراکنش ها قابل رصد باشد، لایی کشیدن مالیات توسط پزشکان و دردسرآفرینی برای بیماران کاهش می یابد.

در همین خصوص، مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون‌سپاری سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تا 23 مردادماه مهلت دارند در سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان بانکی) ثبت‌نام کنند.

به‌گفته علی رستم، براساس تبصره 6 قانون بودجه سالجاری و ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه فعالان این حوزه که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شده‌اند نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال 1398 اقدام کنند.

براین اساس کلیه صاحبان این مشاغل باید به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه و مشخصات دستگاه کارتخوان خود را ثبت کنند و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور، از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند.

پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که در صورتی که برخی پزشکان نسبت به نصب دستگاه کارتخوان اقدام نکنند یا از نصب نرم افزار مالیاتی روی دستگاه‌های موجود سرباز زنند، چه اتفاقی می‌افتد؟

طبق گفته‌های مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی، در قانون برای پزشکان تشویق و تنبیهاتی پیش‌بینی شده است. پزشکانی که در مهلت قانونی دستگاه‌های کارتخوان را نصب کنند تا دو سال از 10 درصد تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شوند. آنهایی که زیربار نصب دستگاه‌های پوز نروند هم باید 2 درصد از مجموع درآمد خود را به‌عنوان جریمه به سازمان مالیاتی بپردازند.

رسیدی که متفاوت است

هم‌اکنون با کشیدن کارت در دستگاه‌های کارتخوان بانکی یک رسید به دارنده کارت داده می‌شود، ولی رسیدهایی که در کارتخوان پزشکان داده می‌شود متفاوت است، چرا که علاوه بر تمام مؤلفه‌ها یک رسید بانکی، یک شناسه مالیاتی هم دارد که مراجعه‌کنندگان با اسکن این کد می‌توانند اطلاعاتی نظیر نام پزشک یا مرکز درمانی، مبلغ و تعرفه را مشاهده کنند.

در سامانه‌ای که در سازمان امور مالیاتی طراحی شده، روی دستگاه‌های کارتخوان بانکی پزشکان یک نرم افزار مالیاتی نیز نصب می‌شود که اطلاعات تراکنش‌های آنها را در اختیار دستگاه مالیاتی قرار می‌دهد.

[کد خبر:AJ29043]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب