14021102000528_Test_PhotoN.jpg

 

 

آینه جم: انتخابات مجلس دوازدهم در شرایطی به پایان رسید که میزان مشارکت در استان بوشهر 45٫5 درصد بوده است.

به گزارش آینه جم؛ مشارکت استان بوشهر در انتخابات مجلس قبل (سال 98 / مجلس یازدهم) 46٫81 درصد بود که پایین ترین میزان در ادوار انتخابات مجلس بود و در این دوره، یک درصد کاهش یافته است.

براساس آمار رسمی، استان بوشهر برای این انتخابات 804.107 نفر واجد شرایط داشته است که 362٫448 نفر در انتخابات حضور یافتند.

به عبارتی، 441٫659 نفر معادل 54٫5 درصد واجدین رای در استان بوشهر پای صندوق رای حضور نیافتند.

بالاترین و پایین ترین مشارکت انتخاباتی در کدام شهرستان ها؟

هرچند به طور رسمی آمار مشارکت انتخاباتی شهرستان های استان اعلام نشده، ولی گفته می شود بالاترین مشارکت انتخاباتی در حوزه دشتی و تنگستان و پایین ترین هم در کنگان بوده است.

براساس آمارهای غیر رسمی، میزان مشارکت انتخابات جمعه در شهرستان های دهگانه استان بوشهر اینگونه بوده است:

دشتی : ۶۷ درصد
تنگستان : ۶۲ درصد
دیر : ۶۱ درصد
جم : ۵۵ درصد
دشتستان : ۴۸ درصد
عسلویه : ۴۱ درصد
دیلم : ۳۸ درصد
بوشهر : ۳۵ درصد
گناوه : ۳۱ درصد
کنگان : ۳۰ درصد
میانگین استانی: 45.5 درصد- میانگین کشوری: 41 درصد

افزایش آراء باطله

نکته قابل تامل دیگر، شگفت ساز شدن آراء باطله بوده که تحلیل آن اهمیت دارد، طوری که در حوزه جنوب استان بوشهر، آراء باطله رتبه دوم را کسب کرده است.

در حوزه کنگان، دیر، جم و عسلویه 13 هزار رای باطله ثبت شده که پس از منتخب این حوزه (موسی احمدی با 19٫165 رای) رتبه دوم را دارد.

همچنین حوزه بوشهر، گناوه و دیلم 17 هزار رای باطله داشته که پس از آرای منتخب و نماینده سابق، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. همنی اتفاق در دشتستان نیز رخ داده و 8 هزار رای باطله، رتبه سوم آراء را کسب کرده است.

کمترین رای باطله مربوطه به دشتی و تنگستان (5 هزار رای) بوده، حوزه ای که بالاترین مشارکت انتخاباتی را در استان به خود اختصاص داده است.

واکاوای علل کاهش مشارکت ، امری حیاتی

ميزان مشاركت کشوری در انتخابات مجلس دوازدهم 41 درصد اعلام شد. طبق اعلام خبرگزاري دولت، از 61 ميليون ايراني واجد شرايط راي دادن، 25 ميليون نفر پاي صندوق‌هاي راي رفتند. اين كمترين ميزان مشاركت مردم ايران در 12 دور انتخابات مجلس بعد از انقلاب است.
[کد خبر:AJ44889]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب