0000000000000000000000000000000000000000000000000000000ai89gopy.jpg

آینه جم : آمارهای شاخص فلاکت استانی در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد بوشهر در بین سه استان پایین کشور می باشد که کمترین سطح آن را تجربه کرده است.

به گزارش اینه جم  شاخص فلاکت یکی از آمارهایی است که نشان می‌دهد میزان بیکاری و تورم در یک استان چه میزان بوده است. به همین جهت برای محاسبه این شاخص از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم سالانه استفاده شده است.

به عبارتی زمانیکه این شاخص افزایش پیدا کند نشان می‌دهد بیکاری و تورم که دو عامل کلیدی در ایجاد رفاه خانوارهاست وضعیت مناسبی را به خود نمی‌بیند.

نگاهی به آمارهای مرتبط با شاخص فلاکت در سال 1402 نشان می دهد تهران پایین ترین سطح را تجربه کرده و سمنان و بوشهر در رتبه های بعدی هستند.

همچنین بیشترین شاخص فلاکت هم مربوط به استان های یزد، کرمانشاه و کردستان برآورد شده است.

اکوایران: بررسی آمارهای شاخص فلاکت از سال 1391تا 1402 نشان می‌دهد بیشترین سطح شاخص فلاکت مربوط به سال 1401 است. این شاخص در سال گذشته با کاهش مواجه شد.

سال ۱۴۰۱ در قله شاخص فلاکت

نگاهی به آمار یک دهه اخیر نشان می دهد کهبدترین سطح شاخص فلاکت در سال 1401 رقم خورده است.

در سال ۹۲ شاخص کشوری فلاکت معادل ۴۳.۲ بوده، اما روندی کاهشی را تجربه کرده و طی سال های ۹۳ تا 95 کاهشی بوده است. به طوری‌که شاخص فلاکت در سال ۹۵ به کمترین سطح ۱۲ ساله خود رسید.

برخی کارشناسان این موضوع را ناشی از شرایط سیاسی خصوصا توافق برجام می دانند که نشانه مثبتی به اقتصاد کشور بود.

همچنین از سال 97، شاخص فلاکت با جهش مواجه شد و بیش از ۱۸ واحد افزایش پیدا کرد. علت این اتفاق را نیز می‌توان در خروج آمریکا از توافق برجام دانست که تاثیر اقتصادی خود را بر جامعه ایران گذاشت.

شاخص فلاکت در ادامه مسیر خود تا سال ۱۴۰۱ به افزایش ادامه داد و در سال ۱۴۰۱ به قله ۱۲ ساله خود رسید. به طوری‌که بالاترین سطح شاخص فلاکت در این سال ثبت شد. طبق آمارها شاخص فلاکت در سال ۱۴۰۱ به سطح ۵۴.۸ رسید.

در نهایت بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده شاخص فلاکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافت و در سطح ۴۸.۸ ایستاد.

ریزش شاخص فلاکت در سال ۱۴۰۲ باعث شد تا این شاخص به سطحی کمتر از سال ۱۴۰۰ برسد و وضعیت تورم سالانه و بیکاری مناسب‌تری را نسبت به دو سال پیش از خود تجربه کند. البته باید عنوان کرد که همچنان سطح این شاخص نسبت به سال‌های پیش‌ از خود بالاتر بوده و به طور کلی در جایگاه خوبی توقف نکرده است.

[کد خبر:AJ46159]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب