عسلویه_شانا _ گروه نفت: رئیس جمهوری گفت: با همکاری و همدلی می توان کشور را بدون درآمدهای نفتی اداره کرد.

 

به گزارش خبرنگار شانا از عسلویه، دکتر محمود احمدی نژاد صبح امروز (شنبه 9 دی) در آیین گشایش دو طرح مهر ماندگار پتروشیمی اظهار کرد: ملت ایران باید به سمت قله های افتخار حرکت کند و در این مسیر باید به سمتی برویم که بتوانیم کشور را بدون تکیه به درآمدهای نفت خام اداره کنیم.

 

رئیس جمهوری افزود: امروز دو پروژه بزرگ پتروشیمی افتتاح شد که نشان از خودباوری و اراده و پشتکار ملت بزرگ ایران است.

 

وی افزود: اتیلن تولیدی در پتروشیمی کاویان از طریق خط لوله اتیلن غرب، توسعه 13 استان کشور را شتاب خواهد بخشید و این اتیلن می تواند با تبدیل شدن به صنایع تکمیلی، در روند توسعه کشور، سهم بسزایی داشته باشد.

 

رئیس جمهوری ادامه داد: با بهره برداری کامل از پتروشیمی کاویان 2 میلیون تن اتیلن تولید خواهد شد و فاز دوم این طرح مهر ماندگار به زودی افتتاح شده و در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

 

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: اراده، دانش و تلاش نیروهای متخصص 3 عنصر تاثیرگذار در ساخت این طرح بزرگ است.

 

وی ادامه داد: تمام مسیر ساخت این پروژه از سوی متخصصان و کارشناسان ایرانی انجام شده و مهندسی طراحی و اجرای آن به طور کامل بومی بوده است.

 

احمدی نژاد گفت: برخی قطعات از خارج کشور تامین می شود که ساخت آن در داخل صرفه اقتصادی ندارد و تامین این قطعات از دیگر کشورها مانعی ندارد اما بسیاری از قطعات از سوی متخصصان ایرانی در حال ساخت است.

 

وی تصریح کرد: این دو پروژه پتروشیمی یک تجربه جدید و دانش جدید بود که به همت تلاشگران صنعت نفت به سرانجام رسید.

 

احمدی نژاد گفت: اگر جامعه ای دارای اراده باشد، می تواند پیشرفت کند و نگاه عدالت محور وزارت نفت برای برنامه ریزی و اجرای خط لوله اتیلن غرب که 13 استان را پوشش می دهد، ابتکاری به یادماندنی است.

 

رئیس جمهوری گفت: مجتمع های پتروشیمی در طول مسیر خط لوله اتیلن غرب در حال ساخت است و پتروشیمی کرمانشاه نیز تولید خود را آغاز کرده و پتروشیمی کردستان نیز حدود 65 درصد پیشرفت دارد.

 

وی ادامه داد: این خط لوله به طول 2 هزار و 450 کیلومتر تا تبریز خواهد رسید و در مسیر خود دارای 8 ایستگاه تقویت فشار است.

 

بر اساس گزارش رئیس جمهوری تاکنون حدود 950 میلیارد تومان برای احداث این خط لوله سرمایه گذاری شده است.

 

رئیس جمهوری گفت: با احداث کارخانه های صنایع تکمیلی در مسیر خط لوله، می توان از خام فروشی جلوگیری و کالاهای تولیدی را با ارزش افزوده بیشتری تولید کرد.

 

وی افزود: احداث این خط لوله اشتغال بیشتر با سود بالاتر را به همراه دارد و توسعه صنایع تکمیلی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

 

رئیس جمهوری با دعوت از سرمایه گذاران و مردم برای توسعه صنایع تکمیلی گفت: باید در استان های واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب، واحدهای جدید صنعتی احداث شود که پیامد آن درآمدزایی و افزایش اشتغال و نیز توزیع عادلانه ثروت خواهد بود.

 

رئیس جمهوری با بیان این که برنامه ریزی برای ساخت 2 خط لوله دیگر نیز در حال انجام است که یکی خط لوله مرکز و خط لوله دیگری نیز در شرق کشور است، افزود: باید شبکه توزیع اتیلن در سراسر کشور پخش شود تا تمام مردم ایران از مزایای آن بهره مند شوند.

 

[کد خبر:AJ2843]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب