0000000000000000095335sajad-451.jpg

آينه جم : شاید اگر وظیفه‌شناسی و انساندوستی خلبان پرواز اهواز- شیراز، همکاری فرودگاه و تخصص مثال‌زدنی جراح بیمارستان اردیبهشت شیراز نبود، دست‌قطع‌شده ساجد کوچولو هرگز نمی‌توانست دوباره به حرکت بیفتد.

به گزارش « آينه جم »؛ در روزهاي گذشته خبر پيوند موفقيت‌آميز بازوي قطع شده يك كودك 13ماهه در شيراز آن‌هم براي نخستين بار در جهان بازتاب زيادي در رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها داشت. حال آنكه اهميت اتفاقي كه باعث شد ساجد كوچولو به اين عمل حساس برسد، كمتر از موفقيت آن نبود. ماجرا از اين قرار است كه چند روز پيش خانواده عربي‌زاده كه ساكن شهرستان كنگان استان بوشهر هستند، از استان خوزستان به خانه برمي‌گشتند كه دچار حادثه‌اي هولناك شدند.

در مسير آبادان-ماهشهر بود كه خودروي آنها از مسير خارج و واژگون شد و در اين حادثه پسربچه 13ماهه خانواده به نام ساجد از ماشين به بيرون پرت و دستش از قسمت بازو به‌طور كامل قطع شد. با حضور امدادگران اورژانس در محل، پسربچه به همراه دست قطع شده‌اش به بيمارستان ماهشهر منتقل شد اما در آنجا امكاناتي براي پيوند دست نبود و به همين دليل خانواده عربي‌زاده راهي اهواز شدند.

پدر ساجدكوچولو در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: حدود ساعت 8صبح بود كه اين حادثه اتفاق افتاد اما در بيمارستان ماهشهر 3ساعت ما را معطل كردند و در نهايت گفتند كه بايد پسرم را به اهواز منتقل كنيم. آنها اطمينان دادند كه در بيمارستان اهواز جراح پيوند عضو حضور دارد و مي‌تواند دست پسرم را پيوند بزند.

خلبان، دست قطع شده کودک کنگانی را برگرداند+عکس

براي همين او را به اهواز منتقل كرديم اما متاسفانه در آنجا هم همان اقداماتي كه در ماهشهر انجام شده بود، انجام شد و در نهايت به ما گفتند كه جراح دست ندارند. براي همين تصميم گرفتيم به شيراز برويم. خانواده عربي‌زاده مي‌دانستند كه زمان حكم طلا را دارد و اگر دير به شيراز برسند، عمل پيوند هرگز انجام نمي‌شود. در چنين شرايطي آنها با مسئولان فرودگاه اهواز تماس گرفتند. تنها چند دقيقه به پرواز اهواز- شيراز مانده و هواپيما در حال لندينگ بود.

وقتي ماجرا به گوش خلبان عشايري رسيد، او تصميم گرفت تا رسيدن پسربچه به فرودگاه پرواز را به تأخير بيندازد. او وقتي از ماجرا باخبر شد، در پاسخ مسئولان فرودگاه گفت: «حاضرم حتي تا چند ساعت براي رسيدن پسربچه صبر كنم.» خلبان عشايري در زماني كه منتظر رسيدن ساجدكوچولو و خانواده‌اش بود بيكار ننشست.

او با دكتر اميد لياقت از جراحان باسابقه و زبردست بيمارستان ارديبهشت شيراز تماس گرفت و ماجرا را به او اطلاع داد و به اين ترتيب همه‌‌چيز در بيمارستان براي رسيدن ساجدكوچولو و انجام عمل پيوند مهيا شد. از سوي ديگر با تلاش و هماهنگي رئيس فرودگاه اهواز، قرار شد هواپيما با سرعت بيشتر و در زماني كوتاه‌تر مسير را طي كند و به اين ترتيب هواپيما در فرودگاه شيراز به زمين نشست.

ساجدكوچولو با آمبولانسي كه از قبل انتظارش را مي‌كشيد به بيمارستان منتقل شد و هر چند زمان زيادي از حادثه و قطع شدن دستش گذشته و كسي به موفقيت‌آميز بودن عمل اميد نداشت اما اين عمل با موفقيت انجام و دست ساجدكوچولو پيوند زده شد. پدر ساجد كوچولو مي‌گويد: بعدازظهر ديروز، ساجد از آي‌سي‌يو به بخش منتقل شد و اين يعني عمل كاملا موفقيت‌آميز بوده و دست او مي‌تواند دوباره حركت كند.

او ادامه مي‌دهد: در اين مدت مسئولان بيمارستان ارديبهشت و پزشك جراح تلاش زيادي كردند و حتي خلبان عشايري هر روز به بيمارستان سر مي‌زد تا از روند جراحي مطمئن شود. حالا تنها خطري كه ساجد را تهديد مي‌كند، عفونت است كه پزشكان همه تلاش‌شان را براي جلوگيري از آن به‌كار گرفته‌اند و ساجد پيوند دستش را مديون همه كساني است كه براي انجام اين عمل تلاش كردند.

[کد خبر:AJ18636]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب