SHAPOORREJAEI.JPG

 آینه جم: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در نشست مشترک کارگروه آب و کشاورزی و شورای حفاظت منابع آب شهرستان جم با هشدار نسبت به ادامه روند برداشت آب در دشت های جم و ریز، ادامه این وضعیت را فاجعه بار توصیف کرد و خواهان سرعت بخشیدن به اقدامات پیشگیرانه شد.

 به گزارش آوای جم؛ مهندس شاپور رجایی با اشاره به وضعیت بحرانی سفره های آب زیر زمینی شهرستان جم خاطر نشان کرد: وضعیت آب جم به گونه ای است که در صورت عدم اقدام مناسب، در آینده نزدیک شاهد خشک شدن کامل دشت های جم و ریز خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در این صورت دیگر نه تنها کشاورزی که شرایط برای سکونت مردم نیز با تردید جدی مواجه می شود.

25 سانتی متر میانگین افت سطح ایستابی ماهیانه آب جم در هشت ماه اول سال جاری

رجایی با بیان اینکه در طی 8 ماه اول سال جاری دشت جم با 160 و دشت ریز با 240 سانتی متر کاهش سطح ایستابی مواجه بوده اند افزود: در مجموع میانگین افت آب دشت های جم و ریز در هر ماه حدود 25 سانتی متر است که رقم بالایی است.

وی اضافه کرد: البته میانگین کاهش سطح ایستابی ماهیانه آب در هشت ماهه اول سال جاری به نسبت چهارماهه اول همین سال، با کاهش  5 سانتی متری مواجه شده است که ناشی ازجدیت در جمع آوری انتقال آب ها و برخورد با متخلفان، کاهش کشت های غیرقانونی و فضای باز و نیز بارندگی های اخیر بوده است.

میانگین کاهش سطح ایستابی سالیانه آب جم بیش از سه برابر میانگین کشور

مهندس رجایی با بیان اینکه میانگین کاهش سطح ایستابی سالیانه آب در کشور بین 70 تا 80 سانتی متر و در استان بوشهر زیر 1 متر است  است اظهار داشت: این رقم در شهرستان جم بالای 2.5 متر است که بسیار فراتر از میانگین استان و کشور است.

رجایی دورنمای آینده شهرستان را با توجه به روند کنونی تیره توصیف کرد و افزود: فاجعه ای که در شهرستان جم در حال رقم خوردن است بسیار بالاتر از آن است که بخواهیم با چشم پوشی و ساده انگاری از کنار آن بگذریم.

وی تصریح کرد:  اکنون حفظ منابع آب شهرستان جم در اولویت قرار دارد و هیچ راهی جز کاهش آب مصرفی در حوزه کشاورزی وجود ندارد چرا که چشم بستن بر مصرف کنونی آب در حوزه کشاورزی خصوصا انتقال آب ها ، چاه های غیر مجاز و کشت فضای باز ، در آینده ای نزدیک باغات  باقی مانده را نیز خشک خواهد کرد.

60 حلقه چاه غیر مجاز در جم/27 چاه در مرحله اجرای حکم

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر تعداد چاه های غیرمجاز حفر شده در شهرستان جم پس از سال 1385 را 60 حلقه عنوان کرد و افزود: 3حلقه چاه تاکنون با حکم قضایی پر و مسدود شده و 27 حلقه چاه دیگر نیز در مرحله اجرای حکم است.

وی با اشاره به نشست های برگزارشده با مقامات ارشد قضایی استان و نگاه مثبت و همراهی خوب حوزه قضایی ، شرایط را برای برخورد جدی تر با تخلفات مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اراده لازم برای پرکردن حدود 1400 حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان بوشهر وجود دارد و برای این منظور 7 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

اتمام قرارداد چاه های فروش آب تا پایان آدرماه جاری

مهندس شاپور رجایی به موضوع فروش آب در شهرستان جم نیز اشاره کرد و گفت: قرار داد تمام چاه هایی که در زمینه فروش آب مشغول فعالیت هستند تا پایان آذرماه سال جاری به اتمام می رسد و از نظر آب منطقه ای استان، از این زمان فعالیت این چاه ها غیر قانونی است.

وی اضافه کرد: البته با توجه به برخی نیازهای ضروری شهرستان در برخی حوزه ها چون ساخت و ساز، در استمرار مجوز، تابع نظر مدیریت ارشد شهرستان هستیم.

شرکت فجر جم نیاز آبی خود را از دریا تامین کند

مهندس رجایی به چاه های شرکت پالایش گاز فجر جم نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت دشت ریز، ادامه برداشت آب توسط چاه های شرکت فجر جم فاقد توجیه است.

وی افزود: شرکت فجر جم لازم است در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تامین آب از دریا اقدام و برداشت از چاه های دشت ریز را متوقف کند.

رجایی با تقدیر از همراهی خوب فرماندار و همکاری دستگاه های قضایی و امنیتی شهرستان اظهار داشت: هیچ یک از همکاران ما در مجموعه آب منطقه ای استان و منابع آب شهرستان حق ندارد در برخورد با تخلفات استثنا قائل شود و انتظار داریم نهایت دقت در این زمینه انجام شود.

وی اظهار امیدواری کرد با اقدامات خوب صورت گرفته طی دو سال اخیر و اراده مردم و مسئولان شهرستان جم، شاهد بهبود وضعیت سفره های زیر زمینی در آینده باشیم.

[کد خبر:AJ10637]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+3 # شورا 1394-09-18 23:01
وضعیت از خظ بحران گذشته به وضعیت قرمز رسیده کم کم آژیر فقر سفرهای زیر زمینی به صدا در میاد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # محمد 1394-09-19 10:50
فروش اب چه معپی دارد.
بسیت لیتر اب با عنوان تسویه که تسویه هم نیست یعنی چه.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # شورا 1394-09-19 10:52
فروش اب باغدار به دولت رانت و اختلاس هست .دولت اگر اب نیاز دارد چاه بکند.زمین های منابع تبدیل به باغ می کنند با هم اخر کار نابود می کنند.همه چیز کشک هست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # بهل 1394-09-19 12:47
دست گلتون درد نکنه جناب رجایی فقط نشستین و مصاحبه می کنید و امار فاجعه بار میدهید. بفرمایید چه برنامه علمی و مدیریتی دارید؟ چه گار علمی و عملی انجام داده اید؟ چند درصد حرفها و شعارها یتان کار کرده اید؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # شورا 1394-09-19 16:38
جناب رجایی به جای شعار یه کم در مرحله عمل کار کنین.وقتی شما که یه جمی هستین شعار میدین وای به حال............ ...........
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # دانشجو 1394-09-19 18:17
عجب قحط سالی افتاد اندر دمشق
که یاران فراموش کردند عشق به شهر خود.اب جم با موج کاذب افزایش جمعیت جواب گوی سالهای اتی نخواهد بود.ادارات اب هم ضعیف هستند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # کارشناس 1394-09-19 18:33
شهرستان جم که اشتهار به چشمه و قنات و باغ و سرسبزی داشته، حالا خود بحرانی ترین منطقه استان طبقه بندی می شود. برداشت مازاد از آب زیرزمینی و خشکسالی عامل اصلی است. مقابله با خشکسالی و حذف آن از دست بشر خارج است. بایستی برای این شرایط برنامه ریزی کرد. انسان با هوش و عقلش ، برنامه ریزی نموده و با اجرا، بازنگری و اصلاح احتمالی آن بر پدیده های طبیعی غالب می شود.
اما برای حذف برداشت مازاد هیچ عذر و بهانه ای پذیرفته نیست. این برداشت یا توسط چاه های دارای پروانه صورت می گیرد که واداشتن آن ها به رعایت و یا حتی کاهش سهمیه برداشت در شرایط حاد خشکسالی از دست بشر خارج نیست. یا اضافه برداشت توسط چاه های غیر مجاز صورت می گیرد که در این صورت هم عده قلیلی حق ندارند منافع جمیع مردم و حتی ملت ایران به عنوان صاحبان تاسیسات عظیم منطقه را نادیده بگیرند.
راهکار مقابله با پایین افتادن سطح آب زیرزمینی در دشت های جم و ریز :
1) اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری،
2)پر کردن چاه های غیر مجاز و واداشتن چاه های مجاز به برداشت مطابق پروانه و یا کاهش برداشت ،
3)الزام همه مصرف کنندگان آب کشاورزی به اجرای آبیاری نوین و تحت فشار، جریمه سنگین برای بهره برداران بیش از حد پروانه و کسانی که از آبیاری سطحی و سنتی استفاده می کنند،
4)توقف برداشت آب توسط پالایشگاه جم و شهرک ها و تامین آب از دریا،
5) و کاهش پرت و هدر رفت آب در شبکه های آبرسانی و توزیع آب
6) ممنوعیت مطلق کشت گوجه و جالیز در سراسر شهرستان جم . کشت سبزی هم بصورت گلخانه ای صورت گیرد.
7) اجرای سریع شبکه فاضلاب شهر و روستا ها و استفاده از پساب در فضای سبز شهری و پارک ها و حتی بخش کشاورزی
8) البته شهرستان جم استعداد بسیار خوبی برای کشت متراکم و گلخانه ای دارد و باید کاشت هر نوع محصول زراعی در فضای باز ممنوع و گلخانه ها فعال شود. حتی باغات مرکبات هم محدود و جایگزین آن گلخانه مرکبات شود.
مسئولین استان و شهرستانی برای هریک از پیشنهادات بالا و یا ایده های دیگر کارگروه کارشناسی تشکیل داده و نتیجه حاصله در کمیته برنامه ریزی و شورای حفاظت اب و کارگروه کشاورزی به تناسب موضوع مطرح و تصمیم گیری و با برنامه مشخص عملیاتی شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # فرهنگی 1394-09-19 20:18
با نظر شما کارشناس موافقم راهکارای خوبی نوشتید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # محسنی فر 1394-09-20 07:31
مشکل بی آبی را بایت اساسی حل کرد ما باید به فکر تصفیه آب از دریا به تمامی شهرستان های استان باشیم با توجه به درامد استان جا دارد مسئولان استان از مقامات بالا درخواست بودجه داشته باشند و با برنامه ریزی میتوان تا حدودی مشکل آب استان را حل کرد با تشکر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب