2003472.jpg

آینه جم:در حالی که دو روز از زمان آغاز تبلیغات کاندیداهای انتخابات گذشته است، تنور انتخابات در استان بوشهر گرم شده است و شاهد برگزاری برنامه‌های انتخاباتی در نقاط مختلف استان هستیم.

به گزارش آینه جم:خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها - سعید رضایی: روند انتخابات به مراحل آخر خود نزدیک شده است و حالا کاندیداهای انتخابات کمتر از پنج روز دیگر برای معرفی خود فرصت دارند تا بتوانند نظر و رای مردم حوزه انتخابیه را به سوی خود جلب کنند؛ فرصت کوتاه زمان تبلیغات انتخاباتی باعث شده تا شاهد ترافیک بالایی در برگزاری برنامه‌های انتخاباتی از سوی کاندیداهای انتخابات باشیم.

استان بوشهر دارای چهار حوزه انتخابیه است که این حوزه‌ها شامل حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم، حوزه انتخابیه دشتستان، حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان و حوزه انتخابیه کنگان، جم، عسلویه و دیر است که هر یک از این حوزه‌های انتخابیه دارای یک کرسی در مجلس شورای اسلامی هستند.

میانگین مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطح ملی ۷۰ درصد است که مردم استان بوشهر در این زمینه دارای مشارکت متوسط ۷۶ درصدی هستند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره با حساسیت‌های بیشتری نسبت به سایر انتخابات‌ها در استان بوشهر دنبال می‌شود و شاید مهمترین عامل اهمیت این انتخابات، ترکیب سنتی مردم و کوچک بودن استان و حوزه‌های انتخابیه است.

گرایش سیاسی نمایندگان کنونی استان بوشهر در مجلس

از بین چهار نماینده فعلی استان بوشهر در مجلس اسلامی در حال حاضر، سه نماینده اصول‌گرا هستند و یکی از نمایندگان استان نیز از طیف اصلاح‌طلب است.

در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم، عبدالکریم جمیری نماینده فعلی از چهره‌های مورد نظر اصول‌گرایان است که در انتخابات پیش رو نیز حضور دارد.

در حوزه انتخابیه شهرستان دشتستان، حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده کنونی مردم در مجلس است که از اصول‌گرایان است.

در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان، حجت‌الاسلام سید مهدی پورفاطمی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس است که سابقه چهار دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد.

در حوزه انتخابیه عسلویه، دیر، کنگان و جم نیز حجت‌الاسلام موسی احمدی از نمایندگان اصولگرای مجلس است که در انتخابات پیش رو نیز حضور دارد.

ترکیب سیاسی نامزدهای انتخابات

گروه‌های سیاسی و احزاب این روزها در تکاپو برای ارائه لیست‌های انتخاباتی هستند و بسیاری از گروه‌ها نیز لیست خود را در نقاط مختلف کشور ارائه کرده‌اند و در استان بوشهر نیز لیست‌های مختلفی ارائه شده است.

فضای سیاسی انتخاباتی ایران بیشتر در ظاهر دو قطبی بوده و امروزه نیز می‌توان گروه‌های سیاسی ایران را به اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان تقسیم کرد اما افرادی نیز تحت عنوان مستقل و یا معتدل در این بین قرار می گیرند.

در استان بوشهر ۵۰ کاندیدا برای کسب چهار کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی رقابت می‌کنند. در این فضای پر رقابت لیست‌هایی از سوی گروه‌های سیاسی در استان بوشهر منتشر شده است که گاها شاهد تغییراتی در اعضای این لیست‌ها و مغایرت‌هایی نیز هستیم.

اگر سری به دو لیست مهم اصلاح طلبی و اصولگرایی بزنیم باید در مجموع بگوییم اصلاح‌طلبان هنوز به لیست واحدی دست نیافته اند و هر روز شاهد اعلام نام‌هایی به عنوان نمایندگان اصلاح‌طلبان در حوزه‌های مختلف انتخابیه در استان بوشهر هستیم.

اصلاح‌طلبان این روزها روی گزینه‌های مستقل و معتدل‌تر اجماع کرده و در این بین گزینه‌هایی مطرح شده است.

جبهه اصلاحات استان بوشهر در حوزه دشتى و تنگستان احتمالا از محمد پاكدل حمايت خواهد كرد، در حوزه دير كنگان جم و عسلويه از حسین بردستانی حمایت ‌کنند، در شهرستان دشتستان نیز محمدباقر سعادت گزینه این جبهه است و در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم نیز از عبدالحمید خدری حمایت خواهند کرد.

البته حزب اعتدال و توسعه نیز در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم از عبدالحمید خدری حمایت خواهند کرد، گزینه این حزب در شهرستان دشتستان، محمد باقر سعادت است و در حوزه انتخابیه کنگان، جم، عسلویه و دیر از سکینه الماسی حمایت خواهند کرد.

اما جبهه متحد اصول‌گرایان نیز در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم از عبدالکریم جمیری نماینده فعلی این حوزه حمایت می‌کند و در حوزه انتخابیه تنگستان و دشتی از سیدکمال الدین شهریاری نماینده اسبق این حوزه در مجلس حمایت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده کنونی جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی گزینه جبهه متحد اصول‌گرایان برای حوزه انتخابیه کنگان، جم، عسلویه و دیر است و غلامرضا مختاری نیز مورد حمایت این جبهه در دشتستان قرار گرفته است.

چهار گزینه مورد نظر اصول‌گرایان

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عبدالکریم جمیری، سیدکمال الدین شهریاری، غلامرضا مختاری و حجت‌الاسلام موسی احمدی نامزدهای مورد نظر اصول‌گرایان استان بوشهر هستند.

عبدالله فاتحی در ارتباط با ملاک‌های انتخاب این افراد توسط اصول‌گرایان بیان کرد: ملاک انتخاب این افراد سوابق آنها در زمینه دینداری، ولایت‌مداری، تخصص و تعهد آنان به منشور اصول‌گرایی است.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی‌های این افراد توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران تنظیم شده و مورد توافق احزاب و جمعیت‌های اصول‌گرا قرار گرفته است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر ادامه داد: حزب مؤتلفه اسلامی نه تنها در بوشهر بلکه در کل کشور همه احزاب اصول‌گرا را حول محور جامعتین به وحدت فراخوانده و همراه و همگام با آنان شورای همگرایی اصول‌گرایان را تشکیل داده و از تصمیم جمعی اصولگرایان حمایت و پشتیبانی می‌کند.

لیست را به‌زودی اعلام می‌کنیم

دبير حزب اعتدال و توسعه استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اين حزب تاكنون به جمع بندى نهايى براى معرفى كانديداهاى خود نرسيده است، اظهار داشت: در حال جمع‌بندی و اعلام موضع هستیم و به‌زودی لیست اعلام خواهد شد.

عادل دهدشتی خاطرنشان کرد: لیست نهايى كانديداهاى مورد حمايت حزب اعتدال و توسعه استان بوشهر براى دهمين دوره مجلس شوراى اسلامى روز شنبه طى بيانيه رسمى و از طريق رسانه‌ها اطلاع رسانى خواهد شد.

وی افزود: لیست‌هایی در فضاهای محازی استان بوشهر به عنوان لیست این حزب مطرح شده است که برخی افراد با جعل عنوان حزب اعتدال و توسعه و سوء استفاده از نام اين حزب اقدام به حمایت از کاندیداهای مورد نظر خود می‌کنند.

دبير حزب اعتدال و توسعه استان بوشهر با اشاره به اینکه این حزب اصلى‌ترين حزب حامى دولت تدبير و اميد است، تصریح کرد: این لیست را تکذیب کرده و لیست مورد نظر را به زودی اعلام خواهیم کرد.

افرادی که جناح ثابتی ندارند

در استان بوشهر نامزدهایی هستند که هنوز تصمیم خود را برای اصلاح‌طلب و یا اصول‌گرا بودن نگرفته‌اند و در برخی محافل خود را اصلاح‌طلب و در برخی محافل نیز خود را اصول‌گرا معرفی می‌کنند.

این افراد برای اینکه بتوانند رای و نظر گروهی را به خود جلب کنند، سعی می‌کنند هم‌رنگ آن جماعت شوند و اینگونه است که هنوز کسی نمی‌داند این افراد اصول‌گرا هستند یا اصلاح‌طلب.

اغلب مردم استان بوشهر جناحی رای نمی‌دهند

سابقه انتخابات به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر نشان می‌دهد که انتخابات در این استان شکل سنتی خود را حفظ کرده است و مردم در انتخاب‌های خود کمتر به جناح سیاسی و حزب و گروه‌ها توجه دارند.

هنوز هم بزرگان طوایف در رای و نظر طایفه و فامیل خود نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارند؛ هرچند اولویت دادن به انگیزه های قومی در انتخاب فرد اصلح نسبت به شایستگی های تخصصی، ولایت پذیری، حقوقی و... فرد می تواند مسیر گمراه کننده ای را پیش رویمان باز کند.

[کد خبر:AJ13235]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب