00000000000125gggg.jpg

آینه جم : طبق آمار بانک مرکزی، آمار چک های برگشتی استان بوشهر طی آخرین ماه سال گذشته از لحاظ تعداد 9.2 درصد و از لحاظ مبلغ 15.2 درصد بوده که از میانگین کشوری بالاتر می باشد.

به گزارش آینه جم ؛ بوشهر طی سالیان اخیر در گزارش چک های مبادله ای و برگشتی کشور همواره جزو سه استان خوش حساب قلمداد می شده، اما آمار اخیر بانک مرکزی که وضعیت چک های برگشتی بوشهر را بالاتر از میانگین کشوری می داند، روی این خوش نامی خط قرمز کشیده است.

آمار چک های برگشتی کشور طی سال گذشته از لحاظ تعداد 8.7 درصد (5 دهم درصد بهتر از بوشهر) و از لحاظ مبلغ 11.7 درصد (تقریبا 4 درصد بهتر از بوشهر) ثبت شده است.

استان بوشهر در پایان سال 1402 وضعیت بهتری از نظر چک های برگشتی داشت، طوری که از نظر تعداد 7.4 و از نظر مبلغ 11.4 درصد کل چک های مبادله ای استان را شامل می شد و در کنار کرمان و سیستان و بلوچستان مناسب تریت وضعیت را داشت.

خلاصه همه این ها یعنی، ارزش چک های برگشتی بوشهر در سال 1402 نسبت به سال قبل تر 4 درصد بیشتر شده، درحالی که میزان رشد این شاخص در کشور 3 درصد بود.

قطعا چک های برگشتی در مقایسه با سالیان قبل کاهش قابل توجهی داشته که اصلی ترین دلیل آن به قانون‌های جدید چک و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی و بانک‌های عامل در صدور چک بر می گردد. اما اینکه بوشهر که در سنوات قبل جزو استان های خوش حساب بوده، اکنون از نظر تعداد و ارزش ریالی چک های برگشتی از متوسط کشوری هم بالاتر رفته زنگ خطر درباره رکود کسب و کارها را به صدا درآورده است.

گیلان خوش حساب ترین استان

گفتنی است بررسی وضعیت چک های برگشتی به تفکیک استان‌ها نیز نشان می‌دهد استان کهگیلویه و بویراحمد با 12.8 درصد همچنان بیشترین آمار برگشت خوردن چک‌ ها را تصاحب کرده و استان‌های کردستان با 11.7 درصد و خراسان شمالی با 11.4 درصد، در ادامه این فهرست ایستاده‌اند.

این در حالی است که استان گیلان با نسبت چک های برگشتی 7.1 درصدی، لقب خوش‌حساب‌ترین استان را به خود اختصاص داده است.

اطلاعاتی درباره وضعیت چک های برگشتی بوشهر

اگر بخواهیم به استناد گزارش بانک مرکزی، قضاوت دقیق‌تری پیرامون چک های برگشتی بوشهر داشته باشیم می توان این موارد را برشمرد:

  • تعداد چک های مبادله ای استان بوشهر در اسفند پارسال، 467 فقره به ارزش 3 هزار و 254 میلیارد تومان بوده که از این میزان 43 فقره به ارزش 494 میلیارد تومان پاس نشده است.
  • درصد چک های صادره در بوشهر از نظر تعداد و ارزش، 5 دهم درصد چک های کشور بوده است. برای چک های برگشتی هم همین درصد ثابت ماند.
  • 90.8 درصد چک های استان بوشهر پاس شده که یک درصد از متوسط کشوری پایین تر است.
  • دلیل 97.8 درصد چک های برگشتی بوشهر کسری یا فقدان وجه اعلام شده، 2.2 درصد باقی مانده نیز به خاطر سایر دلایل بوده که طبق توضیح بانک مرکزی شامل این موارد است: “عدم ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺍﻣﻀﺎ، ﻧﻘﺺ ﺍﻣﻀﺎ، ﻣﻐﺎﻳﺮﺕ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻋﺪﺩﻱ ﻭ ﺣﺮﻭﻓﻲ، ﻣﺨﺪﻭﺵ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻣﻀﺎ ﻳﺎ ﻣﻨﺪﺭﺟﺎﺕ چک، ﻣﻐﺎﻳﺮﺕ ﻣﺒﻠﻎ ﺣﺮﻭﻓﻲ ﺑﺎ ﻋﺪﺩﻱ چک، ﻣﺴﺪﻭﺩ ﺑﻮﺩﻥ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ” می باشد.
  • داده های بانک مرکزی نشان می دهد متوسط مبلغ هر فقره چک برگشتی در استان بوشهر در اسفند گذشته 68 میلیون تومان بوده است.

 

 

خلیج فارس

[کد خبر:AJ45625]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب