url.jpg

آینه جم: حسین ایزدپناه : انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی جدا از پیام روشن و قابل انتظار سیاسی آن، از جهت دیگر یعنی ترکیب اعضاء و حضور زنان بیشتر در آن نیز خبرساز شد ، آن هم با گرایش « اصلاح طلب » یا « اعتدال گرا» که این امر خود به صورت دیگری موضوع مشارکت زنان در سرنوشت سیاسی- اجتماعی کشور را برجسته می کند .

این برجستگی در حالی خودنمایی بیشتری دارد که 9 نماینده زن مجلس نهم در فضایی از بی خاصیتی و عموما ناکارآمدی روزهای پایانی خود را سپری میکنند و دوران چهار ساله مجلس نشینی آنان به صورت کلی نه تنها منشا اتفاق خاصی نشد، حتی آنها روی خوشی به برخی طرحهای مربوط به زنان که به مجلس می آمد نیز نشان ندادند !
 و حالا در در دوره دهم این پارلمان، شاهد رکورد شکنی این قشر اجتماعی با احتمال حضور22  نفر از آنان خواهیم بود.
جنوب استان بوشهر و حوزه انتخابیه آن برای اولین بار شاهد حضور یک زن برای پوشیدن ردای نمایندگی در خانه ملت بوده است، سکینه الماسی ، منتخب حوزه های دیر، کنگان، جم و عسلویه نوید یک تغییر در بدنه جامعه سنتی مردسالار میدهد، تغییری که در مرحله اول نتیجه اعتماد افکار عمومی حاکم بر این منطقه به خود او است و در مرحله دوم شاید بواسطه پر رنگ تر شدن نقش زنان این منطقه و آگاهی شکل گرفته برای حضور اجتماعی بیشترآنان باشد .
و این نقطه عطفی برای حرکت رو به جلو جامعه محلی و فرصت سازی برای جدی گرفتن و تشویق زنان برای نقش آفرینی بیشتر خواهد بود، پر واضح است موضوعیت دادن به خودباوری اجتماعی زنان و دختران جنوب همچنین در نظر گرفتن جایگاهی جدی برای حضور اجتماعی آنان مانند آنچه مردان از آن برخوردارند - آن هم به صورت عملی- به آسانی صورت نمی پذیرد . واقعبینانه اگر موضوع را دنبال کنیم ، نه تنها عرف حاکم بر سنت های قومی این امکان را فراهم می کند بلکه عدم فرهنگ سازی مناسب برای تقویت موسسات فرهنگی- هنری همچنین بالا نبودن سطح مطالعه و آموزش -هر چند با روی کارآمدن دانشگاههای زنجیره ای در منطقه که عموما کیفیت را فدای کمیت می کنند- عاملی برای سخت بودن شرایط متوازن اجتماعی زنان در کنار مردان است.
اما باید امیدوار بود با بهبود شرایط کلی کشور و گستردگی فضای مجازی سطح مطالبات زنان نیز برای حضور در عرصه های مختلف افزایش یابد که در این فرایند یک نماینده مدیر و تحصیل کرده زن ، آن هم از بدنه همین اجتماعی که تحصیل و طی مدارج علمی در آن عموما برای زنان در نسبت با مردان سخت تر بوده است ، امتیاز ارزشمندی محسوب می شود .
الماسی جدا از موقعیت انتخاباتی و دیدگاه سیاسی اش در این دوره ، در دوره قبل نیز علیرغم ناشناخته بودن نشان داد که پر انرژی و با برنامه است و قدرت تاثیرگذاری برای جذب حداکثری را دارد . او به خوبی به عدم وجود اتحاد و تمرکز کافی بین گروه های فکری و نواندیش منطقه خود آگاه است و به همین سبب بلافاصله پس از پایان انتخابات با رقیب خود دیدار و گفتگو می کند و بدون شک در جهت پیشبرد برنامه های توسعه ای خود از همفکری تمامی گروه های سیاسی واجتماعی نیز بهره خواهد برد.
اگر او بتواند قدرت تعاملی سازنده و چانه زنی مدیریتی خود را با صنعت نفت تقویت نماید ، مسیر پیگیری و حل بسیاری از دغدغه های همیشگی مردم، مانند داشتن جایگاه مدیریتی در بدنه نفت، اشتغال ، آلایندگی ها و محیط زیست را نیز خواهد توانست هموار نماید.
معرفی او از سوی حزب «اعتدال و توسعه»، به تردیدها در خصوص وابستگی سیاسی به جریان موسوم به احمدی نژاد پایان داد و او حالا آماده است تا به همراه دیگر همفکران پارلمانی اش رختی تازه بر تن مجلس یکدست بکشد .

[کد خبر:AJ14238]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+5 # فروغ 1395-01-09 08:16
برخی دور و بری هایش که صرفا مطامع سیاسی و جناحی و فردی دارند خیلی زود اورا به بیراهه خواهند کشاند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # رضا حيدرپور 1395-01-09 08:43
آقاي ايزد پناه:
ديدگاه سياسي خانم الماسي كي بصورت شفاف بيان شده كه شما فكر ميكنيد مردم به ديدگاه سياسي ايشان راي داده اند. چرا چشمان خود را بر روي ولقعيت ها مي بنديد. يقين داشته باشيد اگر مردم زودتر از اينها ميدانستند كه خانم الماسي نماينده حزب اعتدال و توسعه است و نيز ميدانستند كه گردانندگان حزب اعتدال و توسعه كرباسچي و دختر هاشمي هستند ريزش آرا چشمگيري داشت. ...... اگر خانم الماسي وامدار اين جريان باشد بايد به حال اين مردم مظلوم و محروم گريست.
به نظر بنده خانم الماسي هم بايد تكليفش را با اين اظهار نظرهاي سطحي مشخص كند. آقاي كرباسچي و فرزندان هاشمي خود را طلبكار اين نظام ميدانند و اگر واقعا" خانم الماسي وامدار ايشان است ( كه مطمئنا" خودشان نيز از اظهار نظر آقاي ايزد پناه ملول و غمگين هستند) بايد كل عمر نمايندگيشان را در خدمت سردمداران حزب اعتدال و توسعه باشند.
و در خصوص نمايندگان زن اين دوره هم اگر فكر ميكنيد باسواد تر از دوره هاي قبل هستند سخت در اشتباهيد. چون اكثر نماينده هاي زن تهران فاقد هرگونه سابقه و تجربه و مدارج بالاي علمي هستند بطوريكه يكي از باسوادهاي آنها بالاترين سمتش مدير يك دبيرستان بوده است. انشالله از اين به بعد از نوشتن متنهايي با اغراض سياسي بپرهيزيم
...........................................................................
پاسخ سردبیر: درج کامنت فوق به معنای تایید سایت خبری آینه جم نیست./ بخشی از کامنت به دلیل جنبه حقوقی آن حذف گردید.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # سزر 1395-01-09 09:35
البته یه خوبی داشت وابستگی خانم الماسی به حزب نزدیک به هاشمی دیگه تکلیفش با احمدی نژاد مشخص شد و سال اینده که احمدی نژاد برگشت دیگه حرفی واسه گفتن نخواهد داشت
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # رضا حيدرپور 1395-01-09 10:49
جناب آقاي قيصري:
چرا نظرات درج نميكنيد؟؟؟؟
...............................................................................
کاربر محترم ، از درج برخی دیدگاه ها به دلایل حقوقی معذوریم .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-3 # علی ناصری 1395-01-09 12:51
سلام
یادداشت تحلیلی خوبی بود. جناب حیدرپور هم که کامنت گذاشته اند به خوبی میدانند که ما در این مملکت دو جریان سیاسی داریم. هرکدام هم کاندیدای خودشان را رسما معرفی کردند که دکتر احمدی و مهندس بردستانی بودند. مابقی کاندیداهایی که حضور داشتند مستقل بودند منجمله خانم الماسی و عابدین عابدی زاده و...
حزب اعتدال و توسعه هم مانند همه احزاب و گروه ها حق دارد از هر کاندیدایی حمایت کند. تحلیل بسیار عجیب و غریبی است که چون این حزب از الماسی حمایت کرده پس او لابد وامدار یا وابسته به آنهاست. نه حزب اعتدال و توسعه بلکه چندین حزب و تشکل دیگر هم حمایت کردند. حتی هیات های ورزشی دو شهرستان جم و عسلویه هم حمایت کردند پس الماسی وامدار آنها هم هست؟ شخصیت های سیاسی جنوب استان هم مانند کنگانی و صالحی و اکسیر هم حمایت کردند پس وامدار آنها هم هست؟
هیچ آدم عاقلی در فضای انتخاباتی حمایت اشخاص و احزاب و جریان های رسمی کشور از خودش را رد نمی کند. حتی برخی از کاندیداها بعد از انتخابات متوجه میشوند که چه احزاب و افرادی بیانیه داده اند و حمایت کرده اند؟ این حرف ها هم مثل همان تحلیل های آبکی وابستگی الماسی به احمدی نژاد بود که در بین تحلیل گران سیاسی به جک شباهت دارد.
بهتر است باور کنیم که انتخابات تمام شده و همه برای عمران و آبادانی میهن اسلامی باید یار و مددکار منتخب مردم باشیم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # حاج حسین زرین کلاه 1395-01-10 09:47
با نظر جناب حیدر پور کاملا موافقم. استدلال ایشان کاملا درست و منطقی است. ضمنا فراموش نفرمایید با اینکه بسیاری از مردم کمترین اطلاع و آگاهی را از وابستگی خانم الماسی به حزب اعتدال و توسعه داشتند بازهم همین امر باعث ریزش آراء ایشان شد تا قبل از اینکه موضوع فوق برملا شود حقیقتا خیلی بیشتر مورد اقبال عمومی بودند و اگر شفاف عمل می کردند و اسقلال واقعی خود را نشان و ادامه می دادند تعداد آرای کسب شده ایشان از این هم فراتر می رفت. متاسفانه خانم الماسی در این قضیه اصلا خوب عمل نکردند و با سیاست یکی به نعل و یکی به میخ جلو رفتند و اگر اینگونه ادامه دهند قطعا در دوره بعد هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت. مردم فقط به خاطرصداقت و راستگویی ایشان بود که حامیش شده بودند ولی چند دور و بری وی از جمله ع-الف،غ-ب،ح-ب،م -ب و ع-م اورا کاملا به بیراهه کشاندند و اکنون نیز خود درگیر جنگ قدرت داخلی هستند. بازهم عرض می کنم متاسفانه خانم الماسی ذره ای در اعلام افکار و جناح سیاسی اش با مردم صادق نبود و شفاف عمل نکرد وقطعا عواقب این اقدام را در آینده خواهد دید
...............................................................................
پاسخ سردبیر: درج دیدگاه به معنای تایید سایت آینه جم نیست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب