mtsitxvv.jpg

آینه جم ، در گرماگرم مباحث مطرح شده در رابطه با تبدیل مناطقی از کشور از جمله بوشهر به منطقه آزاد و اظهارات موافقان و مخالفان این طرح در مجلس شورای اسلامی، یک نماینده پیشین خانه ملت نیز در گفتگو با استان24 به آن واکنش نشان داده و اولویت ایجاد منطقه آزاد در استان بوشهر را حق عسلویه دانسته است .

قیصر صالحی معتقد است ایجاد منطقه آزاد در عسلویه می تواند منافع زیادی برای استان داشته باشد و حتی منافع ملی آن نسبت به بوشهر بر منافع شخصی اش می چربد.

نماینده اسبق حوزه انتخابیه جنوب استان بوشهر اظهار داشت: عسلویه مهمترین نقطه استراتژیک و بین المللی کشور است که می تواند تمامی اهداف پیش بینی شده در آیین نامه اجرایی چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری که مهمترین هدف آن رشد متوازن صادرات، واردات و حمایت از تولید و اشتغال است را محقق سازد.

وی وجهه و اعتبار بین المللی عسلویه، وجود تمامی زیرساختهای لازم و بهرمندی از دومین فرودگاه مجهز کشور را از دلایل برتری عسلویه بر بوشهر معرفی کرد و گفت: اگر بخواهیم منطقه آزاد را در جایی به غیر از عسلویه شروع کنیم، حداقل به 3 الی 5 سال وقت نیاز است، زیرا جهت ایجاد بنادر و زیرساختهای مورد نیاز به حدوداً 4 هزار هکتار پس کرانه نیاز داریم، در حالی که تمامی زیرساختهای عسلویه هم اکنون برای این کار آماده است و در صورت تصویب منطقه آزاد ، این کار در کمتر از 3 ماه عملی خواهد بود.

قیصر صالحی با بیان اینکه در حال حاضر ده ها بندر و اسکله بارگیری در عسلویه وجود دارد گفت: احداث این حجم از تاسیسات در منطقه ای به غیر از عسلویه قطعاً زمان بر، نیازمند هزینه های زیاد، و به صرفه نیست.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: عسلویه بالاترین سطح آب های ساحلی را در اختیار دارد که با کمترین هزینه آماده پهلوگیری کشتی های تجاری غولپیکر خواد بود.

وی خاطرنشان کرد: وجود سایت 4 هزار هکتاری صنایع پایین دستی در جوار تاسیسات گازی و پتروشیمی که با هدف تاسیس صنایع تبدیلی و کاهش خام فروشی ایجاد شده است عیناً و عملاً میتواند زمینه ورود امتیازات و سرمایه به منطقه با توجه به شعار راهبردی مقام معظم رهبری را فراهم کرده و به منطقه ای نمونه تبدیل کند.

صالحی یکی از ویژگی های یک منطقه آزاد را بسته بودن اطراف آن دانست و افزود: همین الان تمامی منطقه عسلویه فنس کشی شده و آماده تحقق این مهم است.

وی با بیان اینکه سالهاست همه شئون منطقه عسلویه با بیش از 50 هزار نفر جمعیت، از جمله کشاورزی، دامداری و غیره تحت تاثیر نفت و گاز قرار گرفته است و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به تنهایی نمی تواند نسبت به توسعه متوازن عسلویه عملکرد مناسبی داشته باشد، بنابراین منطقه آزاد چنانچه در عسلویه ایجاد شود می تواند مردم را از این تنگنا نجات داده و جدای از مباحث مربوط به نفت و گاز سایر سطوح مرتبط با زندگی مردم را احیا نماید.

قیصر صالحی با اشاره به نفوذ نفت و گاز در منطقه اظهار داشت: این رویه نمی تواند به مردم کمکی کند و بهتر است یک سازمان توسعه و عمران متوازن که مستقیماً زیر نظر دولت باشد به وجود بیاید و همه بخش های دولت در این توسعه متوازن به یک اندازه دخیل باشند.

وی با بیان اینکه استاندار بوشهر باید با مطالعه دقیق از بین بوشهر و عسلویه بهترین فرصت را انتخاب نماید گفت: ایجاد منطقه آزاد در بوشهر مانند این است که لقمه را از دور سر خود گردانده و به دهان بگذاریم.

این نماینده اسبق مجلس افزود: بنده البته با ایجاد منطقه آزاد در بوشهر مخالف نیستم، زیرا استان بوشهر هم مثل آنچه در هرمزگان اتفاق افتاده است می تواند دو منطقه آزاد داشته باشد، اما اگر قرار باشد بین عسلویه و بوشهر یکی انتخاب شود، بی تردید اولویت با عسلویه است.

قیصر صالحی ابراز داشت: وقتی رئیس جمهور اذعان می کند که عسلویه به تنهایی قادر است کشور را اداره کند باید به اهمیت موضوع توجه بیشتری کنیم، و منطقه آزاد در عسلویه علاوه بر همه دلایل پیش گفته می تواند سبب جذب سرمایه های بانکهای خارجی و حضور غول های پتروشیمی جهان و سرمایه گذاری آنها گردد.

وی با بیان اینکه مزایا و منافع ملی منطقه آزاد در عسلویه به نسبت بوشهر از مزایا و منافع شخصی آن بیشتر است گفت: مسئولان محترم استانی و کشوری می بایست به دقت مواظب این قضیه باشند.

mtsitxvv.jpg

این مصاحبه قیصر صالحی با سایت استان24 با واکنش تند یکی از سایت های خبری شمال استان مواجه شد. سایت دلیران تنگستان در یادداشتی نوشت:

قیصر صالحی سال هاست را که میشناسم و اگر اشتباه نکنم زاده خاک استان بوشهر است. تحصلیکرده بوشهر و بقولی نافش را تو بوشهر بریدند. تحلیلی از ایشان راجب منطقه ازاد بوشهر دیدم که گلایه کرده بود وخواستار تجدید نظر در مورد محل این منطقه بود. بعد از اینکه تحلیل را دیدم گفتم: ای دل غافل قیصر بچه شیراز است ما اشتباه میکردیم کاکوی شیرازی ما در بوشهر است وما غافل بودیم. این تحلیل حقیقتا باب میل اهالی فارس بود. انشاالله که زد بندی پشت پرده نیست .برادر محترم محل اجرای طرح منطقه ازاد حداقل صدها ساعت کار کارشناسی شده انهم از کارشناسان دولت گرفته تا مجلس تا استان .حالا چطور قیصر خان که شباهتی به بکن باوئر المانی ندارد والبته قیصرالمانی خاک پای قیصر ما نمیشود یکشبه روی میز تحلیلی مینویسد منافع استان ارجحیت دارد به منافع شخصی در حیرانم. عسلويه جای سوزن انداختن ندارد بقول قیصر دهها طرح که اجرا شده وهنوز که باید بشود، قیمت زمین گرفته تا مسکن اب وبرق که بماند روز بروز بر ارزش خاک طلایی عسلویه افزوده میشود انوقت منطقه ازادهم سربار این پایتخت غول پیکر انرژی شود. بقیه استان باید تصاویر پالایشگاها تاسیسات عسلویه در اتاق مدیران در استان ببینند. بوشهر، دشتستان، دشتی، گناوه و تنگستان باد درهوا . بنازم به همشهری دوستی قیصر! برادر جان مکان انتخاب شده اگر اقایان من شر حاسد اذا حسد بگذارند بهترین نقطه است. اگر میتوانی قدمی برای این مکان برداری بسم الله والا برادر بگذار کار همینجا که میخش را کوبیده اند شروع شود وتحلیهایی که باب نظر اهالی فارس است را ننویس. شاید حضرتعالی بهتر از حقیر میدانی اهالی فارس اگر این منطقه به انجا رانده شود سود اولش را در پاساژهای فارس، پشت ویترینها و کارخانهای تولیدی شیراز میبینیم وطمع فارس به همسایگی با خلیج فارس دوچندان میشود.

قربون شکل ماهت بگذار سالاری کارش رابکند. درود برقیصر صالحی بوشهری بوشهری./ارادتمند سایت دلیران تنگستان

بعد از درج یادداشت انتقادی سایت دلیران تنگستان در یکی از گروه های واتس آپ ، قیصر صالحی جوابیه ای در آن گروه منتشر کرد و نوشت:

باسلام برادر ارجمند مدير محترم سايت وزين تنگستان دفاع خارج ازموضوع شما مطالعه كردم بنده اولا هيچ مخالفتي با بندر آزاد بوشهر ندارم وليكن از پتانسيلهاي موجود درعسلويه و دلايل توجيهي و قابليت ها و زيرساختها مورد نيازيك منطقه ازاد برشمردم ليكن نگارنده محترم بيشتر در مورد استان فارس و خواست فارسي ها مطلب نوشته اند انگار يادشون رفته است عسلويه در جغرافياي استان بوشهر مي باشد مباحث عسلوىه چه ارتباطي به فارسي ها دارد ما نبايد با قلم و تريبون خودمان حقي براي ديگران مشروع كنيم، قيصر اعتقاد دارد بوشهر جان عسلويه است و عسلويه قلب تپنده و آبرو و اعتبار استان بوشهر است ؛ من بارها گفته ام كسي جرات ندارد يك وجب از خاك استان بوشهر جابجا كند بارها به شوخي گفته ام تفنگ رييسعلي هنوز آويزونه ، كسي خيال بد نكند؛ زماني بحث شهرستان شدن منطقه استراتژيك و پرآوازه عسلويه بود يا بحث جاده عسلويه جم شيراز پيگيري مي شد برخي دوستان از روي نااگاهي و بعضي ها به واسطه تنگ نظري و به عمد مطرح مي كردند اگر چنين شود شيرازي ها ميان و عسلويه وجم می گذارند در گوني و ميبرند، برادر عزيز حيات و ممات عسلويه در سرمايه گذاري كلان داخلي و خارجي است امروز افريقاي جنوبي در عسلويه سرمايه گذاري كرده نه تنها استان هاي همجوارمان همچون فارس و خوزستان بلكه ما بايد مشوق همه استان هاي كشور شويم تا درپسكرانه عسلويه سرمايه گذاري كنند لذا ما نبايد تابع حرف هاي احساساتي و بي منطق و دليل باشيم بخدا اين حرف ها ديگه قديمي شده روزانه چند نفر از استان ما براي طبابت و تجارت و سياحت و بلاغت به ديار مهمان نواز فارس و مخصوصا شهر شيراز مي روند بخش عمده اي ازآب شرب ما از استان فارس تامين مي شود مردم فارس و بوشهر قرن هاست كه برادرانه كنار هم زندگي مي كنند لذا ما بايد ازمطالبي كه چيزي جز دلخوري وكدورت عايدمان نميشود بپرهيزيم وچنانچه نقدي هم به همديگر داريم با دليل ومنطق نظرمان اعلام كنيم و انشاالله همديگر را قانع كنيم مطمئن باشيد من همه مردم متدين وخونگرم استان بوشهر را دوست دارم، بخدا قسم عشق من جاي جاي استان بوشهر است شمال وجنوب استان بوشهر برايم عزيز است دوستدارهميشگي شما قيصرصالحي

[کد خبر:AJ17297]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+5 # م.م 1395-05-12 17:26
سلام
یکی از مشکلات عمده مردم استان بوشهر حسادت انها هست نسبت به خودشان بخصوص به جم و عسلویه
چون که خودشان پیشرفتی نداشته اند و از پیشرفت این دو شهرستان هم به شدت ناراضی و به هر طریق ممکن جلوی انر ا میگیرند نمونه بارز ان در بحث مخابرات برق شبکه ابیاری و....
از همه بارزتر توزیع اعتبارات به شهرستانها
عزیز برادر مگر شما بوشهری یکم وضعتان خوب می شود دهمه شیراز یک خانه خریده اید و حسینیه بوشهری در شیراز که مشهور است
دکترتان شیراز است
تفریحتان شیراز است
شما چشم دیدن پیشرفت هموطنان خودتان را هم ندارید
شما به اتباع بیگانه کار میدهید بیخ گوشتان اتباع بیگانه با مشکلات خاص خودشان که برای بوشهری ها ایجاد کرده اند غیرتتان کجاست چرا قلمتان برای انها کار نمیکند حسودها
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # بهلول 1395-05-13 08:01
هرچند اصلا و ابدا قیصر را قبول ندارم اما ناچارا باید عرض کنم که ایشان درست می گوید. وقتی به عقل و منطق رجوع می کنم در کلیت قضیه حق با قیصر است اما یک نکته اساسی این است که جناب قیصر اول باید برادریش را ثابت کند و بعد ادعای ارث و میراث نماید. منطقه آزاد هیچ سودی برای هیچ جای استان نخواهد داشت و غیر از رانت و فساد و تورم و گرانی و بیچاره ترکردن مردم ثمره دیگری نخواهد داشت. البته واضح و مبرهن است که برای عده ای خاص و نورچشمی و آقازاده نان حسابی دارد بگذریم از اینکه برای عامه مردم آبی نخواهد داشت. تجربه تلخ مناطق آزاد دیگر کاملا جلوی چشم ماست و هیچ نیازی به توضیح نیست. البته نفس منطقه آزاد مشکلی ندارد و گناهی هم ندارد زیرا در بسیاری از مناطق در کشورهای دیگر باعث رشد و شکوفایی و توسعه شده است ولی با کمال تاسف در ایران جز ویرانی و نابودی تولید داخل و گرانی لجام گسیخته زمین و مسکن و فسادهای بزرگ هیچ دستاوردی نداشته است. اگر قرار بود عسلویه یا جم به رشد و توسعه پایدار و رفاه برسند یک هزارم همین نفت و گاز پتروشیمی کفایت می کرد اما بیایید و بعد از اینهمه سال وضعیت را ببینید. آیا اینهمه سرمایه عظیم توانسته گره ای از گره های کور مشکلات مردم این مناطق باز کند؟ آیا با این پتانسیل عظیم هنوز مردم این نواحی باید لنگ یک سیلندر گاز باشند؟ چرا با این ثروت بی کران هنوز که هنوز است عسلویه و جم در زمینه بهداشت و در مان و پزشکی در بدترین شرایط به سر می برند؟ اگر قرار بود که این ثروت سرشار آبادانی و عمران بیاورد که اکنون عسلویه و جم باید مدینه فاضله می شدند اما کاملا می بینیم و می بینید که در بیشتر امور جزیی هم محروم و درمانده هستند(با کمال تاسف). نه قیصر خان،نه سایت محترم دلیران تنگستان با اینگونه مناطق ،بوشهر آباد نخواهد شد و بوشهری ها هم رنگ خوشبختی نخواهند دید. همان دریا به تنهایی کافی است که کل استان بوشهر را گلستان کند اما دریغ از مدیریت و برنامه ریزی و دلسوزی. منطقه آزاد فقط زخم مضاعفی بر زخمهای ناسوری خواهد بود که سالهاست این خطه و استان زرخیز بر پیکر خود تحمل می کنند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # شهین از جم 1395-05-15 12:04
درود بر قیصر همیشه دنبال عدالتخواهی بوده ای نماینده هم نیستی ولی باز مثل یک نماینده برای پیشرفت منطقه ات سینه سپر میکنی درود به شرف و مردانگیت و لعنت بر کسانی که بهت حسودی میکنت
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب