00000000000NewsImage.jpg



آینه جم- حسین قاسمی

چند وقت پیش که عبدالکریم پهلوانی به عنوان مدیرعامل پتروشیمی آپادانا انتخاب شد، در همین صفحه تیتری زدیم و از حضور او در این جایگاه استقبال کردیم و اندکی دل‌خوش داشتیم که او می‌تواند به نیروهای متخصص و متعهدبوشهری کمک کند تا خودشان را دریابند و سهم استان از نیروهای بومی درصنعت نفت بالاتر برود. این استقبال در حالی صورت گرفت که تجربیات گذشته به ما خلاف این را نشان داده بود، اما ما به عنوان رسانه ناامید نشده  تلاش خودمان را کردیم. بگذریم ازاینکه پهلوانی حتی یک تشکر خشک وخالی هم نکرد، حتی یاد نگرفت که با رسانه‌ها و افکار عمومی استان هم کارکند با این حال او به آن‌هایی که زیر پر و بالش را هم که گرفته بودند تا به این جایگاه برسد با این کارهایی که کرده، علی القاعده پشت کرده است.

ما اینجا نمی‌خواهیم در مورد گذشته بنویسم و اینکه چگونه به مدیریت آپادانارسید و چه کسانی به او کمک کردند که این داستان را خودش بهتر از همه می‌داند. مساله مهم ما، متاسفانه «بوشهری» بودن نامبرده است. ما همواره در طول این سال‌ها تلاش کردیم تا شاید یک نیروی بومی بتواند در یکی ازمجموعه‌های صنعتی جایگاه بگیرد و بعد از این طریق با رعایت قانون ومقررات و در نظر گرفتن اصل شایستگی به نیروهای متخصص و متعهد بومیکمک کند تا بتوانند آنچه که حق‌شان است، برسند.

این آرزوی قلبی و قبلی و همیشگی ما بوده، هست و خواهد بود. اما متاسفانه آنچه در آپادانا گذشت باعث شد تا ما نگاهمان به مدیران بومی و بوشهری به شکل اساسی تغییر کند. در تمام طول این چند ماه تلاش کردیم تا به صورت مستقیم وغیرمستقیم در تماس کریم پهلوانی او را به این مسیر هدایت کنیم، اما علیرغم توصیه‌ها، رایزنی‌ها و دلسوزی‌ها متاسفانه مدیرعامل پتروشیمی آپادنا که حسب ظاهر تنها مدیرعامل بومی در منطقه پارس جنوبی است، بیشترین مخالفت را با نیروهای بومی داشته و یکی یکی مدیران پروازی وغیربومی را جایگزین آن‌ها می‌کند.

خبرها و آمارهایی که از جابجایی‌ها و عزل و نصب‌ها می‌رسد سردردآور، دردآور و کسل‌کننده است، آدم دچار حیرت و سرگشتگی می‌شود که چرا او دست به چنین اقداماتی می‌زند؟ مگر در استان بوشهر نیروی متخصص وبومی وجود ندارد؟ مگر به اندازه یک رئیس روابط عمومی ما در استان نیرونداریم؟ مگر رئیس تعمیرات، رئیس HSE یا رئیس تدارکات نداریم؟ چرا بایدسرپرست امور مالی هم غیربومی و پروازی باشد؟ آیا یک نفر که بتواندسرپرست امور مالی شود یا امور قراردادها را مدیریت کند در استان بوشهروجود نداشت؟

این حجم از جارو کردن مدیران بومی و جایگزینی آن‌ها با افراد پروازی وغیربومی توسط کریم پهلوانی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و ما امیدواریم که پس از انتشار این گزارش توجیهات خودش را برای انتشار در اختیار این رسانه قرار دهد تا دیگر مردم استان هم بدانند که داستان ازچه قرار است!

ما در این سال‌ها با بسیاری از مدیران پتروشمی‌ها و صنعت نفت به خاطر به کارگیری نیروهای متخصص و بومی تلاش کردیم و هزینه‌های بسیاری دادیم اما با کمال تاسف باید گفت که مدیران غیربومی بیش از همه هوای بچه‌هایاستان را دارند تا فردی که در شناسنامه‌اش نوشته شده «متولد استان بوشهر»! استاندار، معاونان استاندار، نمایندگان مجلس و فعالان مدنی بایددر این زمینه تلاش کرده و از مدیرعامل آپادانا سوال کنند که با کدام منطق، کدام دلیل، کدام برهان و بر اساس کدام راه و روش دست به چنین اقداماتی زده که باعث بروز دلخوری‌های بسیاری در سطح استان شده است!

کسی نمی‌گوید مدیرعامل حق تغییر ندارد، اما آیا واقعا ما در استان بوشهر یک مدیر شایسته نداشتیم؟ اگر نداشتیم که خود پهلوانی هم استعفا بدهد وکار را به یک غیربومی بدهد تا خیال خود و مردم استان را راحت کند! حیرت‌زدگی و سرگشتگی آدم وقتی زیاد می‌شود که برخی از دوستان مرتب باما تماس می‌گیرند و خواستار حمایت از مدیران بومی می‌شوند. چند تجربهباعث شده بود تا در این زمینه کمی محتاط باشم، اما از قرار معلوم احتیاطدیگر شرط نیست و باید با دقت و حوصله در این زمینه مطالبه‌گری کرد و ازمدیرعامل آپادنا در این زمینه توضیح خواست.

ظلمی که به نیروهای متخصص، بادانش و اهل فضل و سواد، سالم ودنیادیده بوشهری در این نوع کارها می‌شود هیچ وقت قابل جبران نیست.

بسیاری از این بچه‌های متخصص با من تماس می‌گیرند و ما کسی را نداریمکه از ما حمایت کند، کمک کند، برای ما لابی کند، پشت ما بایستد و نکاتی رامورد تاکید قرار می‌دهند که در اینجا قابل گفتن و تکرار نیست، اما پر واضحاست که با این رفتارها، این نیروها هیچ وقت رشد نمی‌کنند و باعث می‌شود مانیز مانند خود مدیرعامل آپادنا رفتار کنیم. از این به بعد، نگاه تیز و تند ما بهعملکرد این مجموعه بیشتر و بیشتر خواهد شد و سطح مطالبه‌گری ما ازاقدامات و کارهای پهلوانی و تیم غیربومی‌اش بیشتر می‌شود. این تنها راهیاست که ما می‌توانیم از طریق آن احقاق حقی کرده، از نیروهای متخصص وبومی دفاع کنیم و شایستگی بسیاری از آن‌ها را فریاد بزنیم.

در پایان باید تاکید کنم که این اقدامات مدیرعامل آپادانا باید توسط تمام رسانه‌ها، توسط تمام فعالان مدنی و مسوولان مورد نقد شدید قرار گرفته و ازاو در این زمینه مطالبه شدید صورت بگیرد./بامداد جنوب

 

[کد خبر:AJ45436]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب