0000000001001fdfg.jpg

 

 

آینه جم: سال هاست بانک های بوشهر از نظر پرداخت تسهیلات در رتبه های آخر کشور دست و پا می زنند و مسئولان استانی هم اراده ای برای بهبود این وضعیت و استفاده از ظرفیت منابع بانکی برای توسعه استان ندارند.
به گزارش آینه جم؛ شبکه بانکی استان بوشهر، سال گذشته را با خروج 30 درصد منابع بانکی از استان به پایان رساندند. یعنی 70 درصد منابعی که دراختیار داشتند صرف تسهیلات در استان شد.
برای مقایسه عملکرد بانک های استانی، باید نسبت تسهیلات به سپرده های آنها را مقایسه کرد که طبق گزارش بانک مرکزی، این شاخص در بوشهر طی سال گذشته 70 درصد بوده و بین پنج استان آخر کشور قرار گرفته است.
نکته قابل تامل اینکه، شاخص کشوری تسهیلات به سپرده ها 85 درصد است، به عبارتی بوشهر 15 درصد پایین تر از آمار کشوری می باشد که نشان از سختگیری و دست بسته بانک های بوشهر در زمینه پرداخت تسهیلات در مقایسه با سایر استان ها دارد.
البته به روایت آمار بانک مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده ها در استان بوشهر در سال گذشته در مقایسه با سال 1401 بهبود 10 درصدی داشته، اتفاقی که با توجه به خط و نشان های بسیار در استان و قول و قرارهای بانک مرکزی در افزایش پرداخت تسهیلات بانکی استان ارزیابی می شود، اما اگر با متوسط کشوری (85 درصد) مقایسه کنیم، عملکرد بانک های استان تعریفی ندارد.

 

استان هایی که بیشتر از سپرده های شان وام دادند

نکته قابل توجه آنکه برخی استان ها پرداخت تسهیلات شان بالاتر از سپرده های بانکی بوده که در اسامی آنها و نسبت تسهیلات به سپرده های شان طی سال گذشته می بنینید:

خراسان شمالی (150 درصد)

کهگیلویه و بویراحمد (125 درصد)

چهارمحال و بختیاری (116 درصد)

ایلام (118 درصد)

زنجان (106 درصد)

اردبیل (105 درصد)

یزد و لرستان (103 درصد)

خراسان جنوبی (102 درصد)

قدرت منابعی که خارج می شود

بر اساس آمار بانک مرکزی، اگر میزان تسهیلات پرداختی را از میزان سپرده گذاری کم کنیم، مشخص می شود که حدود 38 هزار میلیارد تومان در پایان سال قبل از استان خارج شده است، مبلغی که اگر بخواهیم بزرگی اش را نشان دهیم، تقریبا 15 برابر بودجه عمرانی استان در لایحه بودجه امسال می باشد.

شوربختانه در شرایطی که شبکه بانکی بوشهر نظارت موثری از سوی استانداری و سایر مجموعه های نظارتی روی خود نمی بییند، بخش قابل توجهی از منابع بانکی از استان خارج می شود، آن گاه بسیاری از مردم عادی برای وام های خرد یا تولیدکنندگان برای سرمایه درگردش به بانک رو می زنند، با پاسخ منفی مبنی بر نبود منابع مواجه می شوند!

[کد خبر:AJ45658]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب