00066.jpg

آینه جم، میعاد شبانیان فرد: تبلیغات انتخاباتی یکی از مهم ترین مراحل فرایند انتخابات به شمار می رود که در سایه دیگر مراحل انتخابات گاه به دست فراموشی سپرده می شود، گاه دستمایه ی برخی گروهها برای اعمال فشار بر گروه دیگر می گردد و در نهایت برخی از مهم ترین اصول حقوقی نظیر قانونمداری و حکومت قانونی جای خود را به عرف  هایی می دهد که تبلیغات را از مسیر صحیح خارج می کند.

تبلیغات تنها ابزاری نیست که یک انتخابات منصفانه را تضمین می کند، اما مهم ترین وسیله برای نمایاندن دموکراسی در فرایند انتخابات است. چهار سال در حال پایان است و دوباره تلاش و رقابت برای موفقیت در ماراتن نفس گیر انتخابات مجلش شورای اسلامی به منظور رسیدن به کرسی های بهارستان آرام آرام شروع شده است. تب و تاب انتخابات مجلس دهم نه تنها سیاستمداران و تریبون های رسمی و غیر رسمی را به تکاپو و اظهار نظر و تحلیل های متفاوت وا داشته است بلکه این مباحث و هیجان ناشی از آن در لایه های میانه و پایان دستی جامعه بسیار پرطرفدار دیده می شود. در این نوشته مخاطبان اصلی جوانان و نوجوانان عزیز و همه ی دلسوزان آبادانی و پیشرفت حوزه ی انتخاباتی و شهرستان عزیزمان است. لذا سعی می شود که آسیب ها و آفت های انتخابات در حوزه ی انتخاباتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و انتظار می رود آگاهان اهل قلم و همه ی کسانی که به هر نحو مسئولیت متوجه شان می شود تا فرصتی که باقی مانده است روشنگری نمایند تا مردم عزیز بویژه جوانان جویای حقیقت در انتخابات آتی مسئولانه و آگاهانه به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند تا اشتباهات گذشته تکرار نشود. با این مقدمات آیا تا به حال در پی شناخت بسترهای موجود در حوزه ی انتخاباتی و آسیب هایی که در آن در حال جریان است بوده ایم؟ آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده ایم که در طی سالهای اخیر چه بی دقتی هایی در انتخابات برای حل معضلات جامعه و جوانان عزیز داشته ایم؟ قطعا اگر واقع بینانه به این موضوع فکر کنیم هرگز خود را در مقابل نسل حال حاضر و حتی آینده نخواهیم بخشید.

آسیب ها و آفت های در حوزه انتخاباتی جم، کنگان و دیر و عسلویه

در این نوشته کوتاه فرصت برای شرح جغرافیای جمعیت، سیاسی، اقتصادی و… نیست. لذا با در نظر گرفتن  شرایط موجود در این حوزه ی انتخاباتی و افکار حاکم بر آن آسیب هایی بویژه در حوزه انتخاباتی بر آن تاثیرگذارند که به شرح ذیل می باشد:

در این حوزه انتخاباتی و بویژه شهرستان جم انتخابات بیش از اینکه با اندیشه همراه باشد با احساس همراه است این احساس به همراه مدرنیزه شدن رقابت ها و رقابت های طایفه ای که زمینه ی رقابت ناسالم در انتخاب نمایندگان لایق و شایسته که بتوانند با تدابیر علمی و شایسته، بستر مناسب و لوازم درست برای از بین بردن معضلات اجتماعی از جمله بیکاری و ایجاد محیط علمی و… را فراهم نمایند ، از بین برده است. لذا در رقابت های انتخاباتی به جای تدبیر درست برای انتخاب شایسته ترین افراد برای مدیریت حوزه انتخاباتی، بیشتر به برد و باخت توجه می کنیم. اهمیتی ندارد که چه کسی با چه خصوصیات و ویژگی های فکری و شخصیتی وارد مجلس شود مهم این است که چه کسی شانس بیشتری برای پیروزی دارد تا داغ شکست را نچشیم. امروز در این محدوده ی جغرافیایی عده ای از سیاسیون از سیاست به عنوان ملعبه و ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده اند ولی از احوال محرومیت مردم بی خبرند و به جرات می توان ادعا کرد که اکثر نمایندگان ادوار گذشته امتحان خود را پس داده اند و اگر معیار قبولی را خدمت به مردم و حل معضلات جوانان بدانیم اکثرشان رفوزه اند.

ناگفته پیداست که عده ای اندک با رفتارهای حقیرانه ی خود باعث غرور کاذب و بروز رفتارهای اشرافی آقایان مورد نظر می شوند از جمله:

کسانی که از همدیگر سبقت می گیرند تا کت و وسایل شخصی کاندیداهای احتمالی را در جلسات ، سخنرانی ها و… حمل نمایند.

کسانی که هول هولکی از هم سبقت می گیرند تا اتومبیل خود را جلوی پای آقایان مورد نظر پارک نمایند تا افتخار نشستن وی را در ماشینش نصیب خود کند.

کسانی که با حلقه زدن دور آقایان مورد نظر مانع نزدیک شدن دیگران می شوند تا خود را نزدیک ترین فرد به وی معرفی نمایند.

کسانی که با عجله کفش های آقایان مورد نظر را جلوی پای آنان جفت می کنند.

کسانی که پهن کردن بهترین سفره ها در منزل آن هم بصورت مخفیانه برای آقایان مورد نظر را به شرکت در جلسات سخنرانی و شنیدن و بیان انتقاد سازنده ترجیح می دهند.

کسانی که تا صدای انتقاد و اعتراض در جلسه مردمی بلند می شود قبل از پاسخ آقایان مورد نظر با سلام و صلوات صدای آن را از نطفه خفه می کنند و موجب رواج پدیده های اخلاقی ناپسندی چون تملق، ریا، تزویر، خفت و خواری و… می شوند این در حالی است که دین اسلام و وجدان پاک انسانی با همه ی این رفتارهای عزت شکن مخالف است و آن را مایه ی خسران و تباهی یک جامعه می دانند ولی آقایان مورد نظر و اطرافیانشان هرگز با این چنین پدیده هایی برخورد نمی کنند و یا اصلا از چنین رفتارهایی بدشان نمی آید.

واقعیت دیگری  که در این حوزه انتخاباتی جریان دارد و تجربه ها صحت آن را تایید می کند این مساله است که هدف اصلی از شرکت در انتخابات پذیرش مناصب و مسئولیت های اجتماعی و بیشتر کسب اعتبار و پرستیژ بوده و هست و نه خدمت به مردم و کمک به حل مشکلاتی نظیر بیکاری، فقر، فضای آموزشی، مباحث فرهنگی و… لذا به جرات می توان گفت این مهم در پایین ترین سطح انگیزه و نیاز آنها بوده و هست.

یکی از نشانه های صداقت و شجاعت در عرصه ی فعالیت های انتخاباتی قدرت نه گفتن و دست رد به سینه ی کسانی است که با طرح درخواست های شخصی و نامشروع از کاندیدا مبادرت به اخاذی و سوء استفاده از شرایط انتخاباتی می کنند. ولی برخی کاندیدا برای عوام فریبی و جلب آراء چنین افرادی جز جواب مثبت چیزی بر زبان جاری نمی کنند تا مبادا مورد رنجش و کدورت درخواست کننده شوند. لذا بدینوسیله در حوزه انتخاباتی فرهنگی را رواج داده اند که پایه اش وعده های دروغین و پوچی است که به طمع کسب آراء آنان بوده است نه چیز دیگر همین امر درخواست های عمومی در حوزه را بسیار کمرنگ نموده است و امیال شخصی که شاید هرگز هم عملی نگردد جای خود را به طرح مسائل عمومی داده است.

برخی از فعالان سیاسی در عرصه ی انتخاباتی با ژستی عالمانه وظیفه نمایندگان مجلس شورا را قانون گذاری می دانند و سر سخن را باز می کنند غافل از اینکه این اطلاعات را حتی یک دانش آموز هم دارد. اما سوال این است که کدام یک از این آقایان با تحقیق و مطالعه و دادن اطلاعات در پی روشنگری در حوزه هستند؟ کدام بخشنامه و مصوبه راه را بر مطالعه و تحقیق و روشنگری بسته است؟ آنچه در این وضعیت در ذهن هر انسانی متصور می شود این است که یا این آقایان اهل مطالعه و تحقیق نیستند یا بخاطر ترس از دست دادن موقعیت پیش و روی خود قصد روشنگری ندارند!!! اگر اینگونه نیست باید در اقدامات دیده شود.

استفاده ی محدود از افکار و اندیشه های روشنفکران و جوانان پرشوری که در پی ارائه راهکارهای موثر به فعالان سیاسی و کاندیدا هستند. از آنجاییکه این قشر با کسب تجربه، شناخت کافی و استقلال شخصیت عموما اقداماتی انجام می دهند که خوشایند نمایندگان ادوار گذشته، کاندیداهای مورد نظر و فعالان سیاسی نیست موجب حذف آنها می شود و این نگرش، محدود کننده ی قدرت تفکر و بینش جوانان و تحصیل کردگان با دغدغه ی پیشرفت حوزه  انتخاباتی در دام این چنبره گردیده است. بدین معنی که هر کسی در حدی بیشتر از افکار آنها فکر کند یا در پی عمل باشد یا موجب حذف وی می شوند یا به آن اجازه ی عرض اندام داده نمی شود.

عدم نشست های صمیمانه بین خود کاندیداها و انتخاب یک نفر از بین خود جهت حضور شرکت در انتخابات مجلس که تاکنون در عینیت سیاسی حوزه انتخاباتی اتفاق نیفتاده است.

عدم اجماع نخبگان، فعالان و تاثیر گذاران سیاسی و اجتماعی حوزه انتخاباتی بر روی یک گزینه ی واحد  است. از این رو بر این گروه است که با مطالعه ی دقیق، فعال وپیگیرانه و با صرف هزینه و وقت از زندگی روزمره، انسجام و اجماع را بر روی یک گزینه عملی سازند.

عدم شناخت و آگاهی کافی برخی نمایندگان از ماموریت و کارکردها و وظایف و اختیارات نمایندگی در مجلس از یکسو و تمایل کاندیدا برای اینکه نقش و جایگاه خود را در ذهن مردم در همه ی امور اساسی و پایه ای جلوه دهند؛ ولی در هنگام اجرا و حل مسائل و مشکلات مردم چون قابلیت اجرایی همسطح با انتظارات مردم را ندارند بعد از مدتی از حمایت حوزه ی انتخابیه محروم می شوند

عدم آگاهی برخی مردم از ساختار کلان قدرت و اینکه نماینده نمی تواند الگوی انتظارات استانی را بر مناسبات اجرایی مجلس تحمیل کند عملا پس از مدت کوتاهی اقبال نمایندگی در ذهن مردم رو به افول می گذارد از این رو رسالت روشنگری قبل از انتخابات بر عهده ی روشنفکران و قشر بیدار جامعه است تا بتوانند با آموزش صحیح و اطلاع رسانی بجا و بموقع سدی را در مقابل شکل گیری این چنین طرز فکر ویرانگری ایجاد نمایند.

عدم اعتماد به توانمندی نخبگان علمی و سیاسی که با یک فرمول ساده ی قدیمی از چه طایفه ای است سعی در تخریب و تضعیف شخصیت ها دارند. مدعی مسلمانی هستیم و فراموش کرده ایم که بهترین شما نزد من باتقواترین شماست؛ فراموش کرده ایم که پایه ی دینی که مدعی آن هستیم بر مبنای تفکر و اندیشه است و نه چیز دیگر و مهم تر از همه این است که با افکار دگم قدیمی راه تفکر را بر خود بسته ایم و این زیبنده ی شرافت و کرامت انسانی نیست.

دایه ی مهربانتر از مادر شدن که سالهاست شاهد نمونه های بارزش در حوزه انتخاباتی می باشیم. حوزه انتخاباتی ما مدعی دروغین کم ندارد. کاندیداهای که خود را دلسوز حوزه می دانند در کنار گریه های ما گریسته اند و… اما افسوس که بعد از تصاحب کرسی حاضر نشدند یک گام برای منافع عموم بردارند و دغدغه ی پست بعد از اتمام دوران نمایندگیشان بر منافع و وعده وعیدهایشان که می بایست عملی می شد می چربید.

با این توضیحات مختصر که جا برای شرح و تفسیرشان در این نوشته نبود به عموم مردم آگاه و خصوصا جوانان و دانشجویان و فعالان سیاسی که دلسوز مردم و سرنوشت آینده ی حوزه انتخاباتی و شهرستان خود هستند توصیه می شود با پتانسیلی که در شما عزیزان وجود دارد خود را از منازعات و درگیری های شخصی فعالین سیاسی که برای برخی دکان پرمنفعتی است کنار گذاشته و بدور از هیاهوی سیاسی، جناحی و قبیله ای صرفا با ویژگی و شاخص سلامت اخلاقی و داشتن تخصص، امانتداری و پایبندی به اصول پذیرفته شده ی نظام جمهوری اسلامی ایران فردی لایق را برای جبران فرصت سوزی های گذشته انتخاب نمایند.

 

منبع:سی سواران

[کد خبر:AJ9748]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب