آینه جم، وحید امیر:هرچقدر به اسفند نزدیک‌تر می شویم اذهان به سوی انتخابات مجلس شورای اسلامی سوق داده می‌شود. سوالاتی که این روزها مدام تکرار می‌شود . آرایش اصلاح‌طلبان، آرایش اصولگرایان و نحوه رقابت این دو به چه صورت خواهد بود؟

اصلاحات، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بار دیگر در فضای سیاسی کشور خود را نشان داده است.حمایت سیدمحمد خاتمی شخصیت شماره یک اصلاحات از حسن روحانی و اجماع عمومی اصلاح‌طلبان بر انتخاب وی در انتخابات ریاست جمهوری، موجب پیروزی روحانی در انتخابات و تقویت اصلاح‌طلبان شد. اگر چه بسیاری معتقدند که پیروزی روحانی را نمی‌توان پیروزی اصلاح‌طلبان نامید ولی نتیجه انتخابات یازدهم را می‌شود شکست بی‎‌چون و چرای اصولگرایان دانست.

در انتخابات مجلس دهم اصلاح‌طلبان در صورت احترام گذاشتن به خرد جمعی و با پرهیز از تک‌روی و با بهره‌گیری از نظر نیروهای مرجع اصلاح‌طلب در حوزه انتخابیه، شرایط لازم برای حضور قدرتمند اصلاح‌طلبان در مجلس را فراهم کنند.

آنچه  در این انتخابات می‌تواند به بزرگترین موانع موفقیت تبدیل شود خودرایی برخی کاندیداها است که اصلاح‌طلبی را فقط در حضور خویش می‌داند چون رویا رویی به این شیوه‌ها سبب بروز اختلافات جدی میان نیروهای اصلاح‌طلب می‌شود که اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند باعث تشتت آرا در جبهه اصلاحات و ناهمسویی نیروهای اصلاح‌طلب با یکدیگر شود.

ولی آنچه در این ایام می‌تواند بسترساز حرکتی فرخنده باشد حضور حداکثری اصلاح طلبان در انتخابات و ثبت نام کاندیداهاست و در نهایت اجماع بر روی گزینه‌ای واحد است. قطعا رد صلاحیت‌ها سخت ترین مانع اصلاح طلبان برای رسیدن به مجلس دهم است. در این میان نیروهای چپ نیم نگاهی به رایزنی‌های رئیس‌جمهور دارند تا بتوانند نیروهای بیشتری را از فیلتر شورای نگهبان عبور دهد.

مشکل اصلاح طلبان برای فتح کرسی‌های مجلس، اصول‌گرایان هستند. اصلاح طلبان بخاطر حضور قدرتمند رقیب خود در صحنه سیاسی نمی‌توانند به پیروزی قطعی امیدوار باشند اصولگریان یک سبد رای بالفعل در مجلس دارند که به واسطه آنها مي‌توانند به کرسي‌ها مجلس برسند. اصول‌گرايان در اين انتخابات سعي مي‌کنند که با ارائه يک ليست واحد شامل نيروهاي که دارای رای های خوبی هستند، سنگر آخر خود را از دست ندهند.

در شرایطی، اصلاح طلبان با داشتن اتحاد و پای‌بندی به اصل خرد جمعی باید از هرگونه تک روی در عرصه انتخابات پرهیز کنند و برای حضور یا عدم حضورشان در انتخابات تابع خرد جمعی و با حضور هوشمندانه به دنبال مجلسی توانمند در راستای، برنامه محور، همراه با مردم و همسو با دولت باشند تا مردم احساس کنند نمایندگان علاوه بر عمل به وظایف نمایندگی و استفاده از اختیارات قانونی شان حامی دولت هستند تا بتوانند در این راستا به رفع مشکلات و گره‌های مردم به دور از شعارهای رنگین، گام های عملی بردارند.

منبع: سایت خبری گرنا

[کد خبر:AJ10420]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب