• به گزارش آینه جم؛ این هفته وضعیت اولین مرحله بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس دهم که عمده ترکیب آن دولتی است، مشخص می شود. خبر می رسد پاسخ استعلام مراکز چهارگانه (نیروی انتظامی، دادگستری، اطلاعات و ثبت و احوال) به فرمانداری های مراکز حوزه انتخابیه رسیده و قرار است نشست هیات های اجرایی نیز امروز و فردا برگزار شود. همچنین سه شنبه 15 دی ماه نیز ابلاغیه افرادی که صلاحیت شان توسط هیات اجرایی تایید نشده به آنها می رسد و این افراد به مدت چهار روز فرصت اعتراض به هیات نظارت استان (دفتر شورای نگهبان) را دارند. باید منتظر ماند و دید بازخوردهای مرحله اول بررسی صلاحیت ها چگونه است؟
  • از شما چه پنهان، ترکیب هیات اجرایی انتخابات در مرکز استان بوشهر دارای چهار فرماندار می باشد. علاوه بر حسن ابراهیمی فرماندار کنونی بوشهر که سابقه همین مسئولیت در دشتی را داشته، علیرضا مظفری زاده، سیدعلی موسوی و علیرضا زنده بودی فرمانداران اسبق بوشهر، دشتی و دیلم در ترکیب اجرایی انتخابات بوشهر حضور دارند.
  • به گفته مدیرکل ثبت و احوال استان بوشهر، فقط تا سه روز مانده به برگزاری انتخابات 7 اسفند، امکان صدور شناسنامه جدید برای افرادی که مدارک هویتی خود را مفقود کرده اند وجود دارد. کیامرث صالحی درباره دلیل این اقدام گفته: قرار است دو روز مانده به انتخابات، کلیه اطلاعات هویتی انتخاب کنندگان در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد تا به صورت آفلاین در روز رای گیری مورد استفاده باشد، از این رو امکان تغییر جدید در اطلاعات نداریم.
  • براساس اعلام مسئولان، استان بوشهر در انتخابات اسفندماه 26 هزار رای اولی دارد. همچنین کل واجدان رای نیز 656 هزار نفر معادل 65 درصد جمعیت استان است. سن واجدان رای 18 سال تمتم می باشد.
  • خبر می رسد حجت الاسلام عبدالله حاجیانی نماینده استان در دوره های پنجم و ششم مجلس در حوزه انتخابیه تهران نام نویسی کرده است. گفته می شود حاجیانی قرار است در لیست مورد حمایت حزب کارگزاران سازندگی در حوزه انتخابیه تهران قرار بگیرد. همچنین محمدجواد حق شناس و علی افراشته دو هم استانی دیگر در این حوزه انتخابیه هستند. حق شناس در لیست اصلاح طلبان قرار می گیرد، افراشته نیز احتمالا در لیست "صدای ملت" که توسط علی مطهری تنظیم می شود جا خواهد گرفت.
  • ارسلان زارع فرماندار دشتستان از حضور در گروههای موبایلی خداحافظی کرد. وی طی پیامی در این گروهها، دلیل اقدامش را «به اقتضای فضای انتخابات و لزوم برکنار بودن از شائبه ها و حفظ بی طرفی به عنوان رئیس هیات اجرایی انتخابات» اعلام کرده است. وی همچنین افزود: «برای بهره مندی از نظرات، دیدگاهها و غدغه های فعالان فضای مجازی، این امر از طریق مشاور بنده امور جوانان انجام می شود.»
  • پنج شنبه گذشته معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر و رییس ستاد انتخابات در گفتگویی با «خلیج فارس» اظهار داشت: دولت در استان کاندیدایی ندارد و اگر تشکیلاتی سیاسی نیز نامزد خود را اینگونه معرفی کند، اقدام غیرقانونی کرده است. گویا یکی از تشکیلات سیاسی که طی ماههای اخیر به دلیل تغییر مسئولان خود دچار حاشیه شده، تحت عنوان معرفی نامزد خود به عنوان چهره نزدیک و مورد حمایت دولت اقداماتی صورت داده است.
  • گفته می شود هفته پیش نشست مجمع اصلاح طلبان دشتستان برگزار شده که طرفداران یکی از کاندیداها اصرار به نظرسنجی کتبی درباره میزان اقبال کاندیداهای این طیف داشته اند، اما ظاهرا چون مدعوینی خارج از لیست دعوت ها و اعضای مجمع در مراسم حضور یافته که ظاهرا اصرار آنها نیز به منظور حاکم کردن نظرسازی بجای نظرسنجی بوده، با تصمیم هیات رئیسه مجمع اصلاح طلبان از رای گیری خودداری شد.
  • استاندار فارس در جمع هیات های اجرایی گفته: اگر مدارک لازم در اختیار هیات های اجرایی قرار نگیرد، باید کاندیداها را تایید صلاحیت کنند و به صحبت های شفاهی توجه نکنند.
  • شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت برخی داوطلبان انتخابات مجلس، اقدام به تحقیقات محلی از محل کار و سکونت آنها کرده است. به گفته منابع خبری، گویا افرادی که مسئول تحقیقات محلی هستند، سوالاتی درباره اعتقاد به ولایت فقیه، نظر کاندیداها درباره حوادث سال 88 و رییس دولت اصلاحات و آیت الله هاشمی رفسنجانی، مسائل خصوصی کاندیداها مثل شرکت در هیات های مذهبی، مسائل خانوادگی و ارتباط با نامحرم را مطرح می کنند.
  • با خبر شدیم ححت الاسلام عبدالرضا جمال زاده رییس سابق دانشگاه آزاد بوشهر برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان از استان فارس داوطلب شده است. وی که متولد گناوه است، هم اکنون نماینده رییس دانشگاه آزاد در جنوب کشور می باشد.
  • هفته گذشته لیست داوطلبان کاندیداتوری مجلس در حوزه های چهارگانه استان منتشر شد که 11 درصد آنها را زنان در بر می گرفتند. در این بین تنها در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان هیچ بانویی کاندیدا نشده بود. بررسی ها نشان می دهد در ادوار گذشته نیز بانویی در این حوزه داوطلب نمایندگی مجلس نشده و یکبار هم که در دوره هشتم این اتفاق رخ داد، فرد موردنظر ردصلاحیت شد.
  • برخی داوطلبان انتخاباتي در مراسم 9 دي حضور چشمگير داشته‌ اند. گويا ثبت عكس حضور در اين مراسم نيز از اهداف داوطلبان انتخاباتي بوده است. بر اساس اعلام شوراي نگهبان، مسائل سال 88 و نظرات داوطلبان در هيأت‌ هاي نظارت بررسي خواهد شد.
  • شنیده می شود کمپین هواداران جوانشیر کدخداپور از داوطلبان انتخابات مجلس در شیراز در حال شکل گیری است. هواداران وی تلاش دارند بوشهری های مقیم شیراز را برای حمایت از کدخداپور منسجم کنند. معاون سابق سیاسی امنیتی استانداری های هرمزگان و فارس به عنوان یکی از گزینه های حامیان دولت برای نمایندگی شیراز در مجلس مطرح شده است. این حوزه 5 نماینده در مجلس دارد.
[کد خبر:AJ11493]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب