آینه جم: با اتمام زمان نام نویسی کاندیداهای مجلس دهم، برخلاف سه حوزه انتخابیه دیگر استان، در دشتی و تنگستان هیچ بانویی عزم راهیابی به بهارستان نداشت، اتفاقی که در این حوزه انتخابیه مسبوق به سابق است، جز در دوره هفتم.

محمد شاکری مطلق (بلاگر و فعال مدنی)

در حالی ناقوس انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با شروع نام نویسی کاندیداپها رسما به صدا درآمد که دشتی و تنگستان به عنوان تنها حوزه انتخابیه استان لقب گرفت که بانوان آن برای ورود به بهارستان غایب بودند و اعلام آمادگی نکردند!

هرچند این غیبت عجیب به نظر نیامد، چرا که با بررسی اجمالی انتخابات ادوار گذشته نیز می شود پی برد عدم مشارکت سیاسی زنان در این سطح مسبوق به سابقه است.

تنها حضور بانوان در کارزار انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مذکور به دوره هفتم بازمی گردد که در آن برای اولین بار خانم ماه نسا عاشوری این طلسم را شکست و خود را کاندیدا کرد، اگرچه در پایان شمارش آرا با ۴۷۱ نفر رای، در میان هفت کاندیدای آن مقطع به عنوان نفر ششم جای گرفت. (1)

اتفاقی تاریخی که حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان را برای مشارکت سیاسی زنان در این سطح آماده کرد و پس از آن در انتخابات شورای شهر شاهد حضور بانوان بودیم.

بحث در خصوص ماهیت و موقعیت مشارکت سیاسی زنان در جامعه ایران بی شک یکی از مهمترین مباحث فکری در زمینه مفهوم دموکراسی تبدیل شده و نیاز به ژرفکاوی بسیار است. در این نوشتار قصد نگارنده اما بیان دلایل عدم مشارکت سیاسی زنان در سطح کاندیداتوری مجلس است.

مطمئنا همه شاهد تغییرات در نگرش زنان به جامعه پیرامونی و بالعکس هستیم، اما واقفیم این تغییر نگرش دوسویه باعث تحولی کلان را در این سطح مشارکت سیاسی زنان نشده است. با نگاهی عددی به حضور زنان در مجلس شورای اسلامی می شود دید حداکثر تعداد نمایندگان زن ۱۴ نفر بوده که در دوره پنجم به مجلس راه یافته اند. (2)

در جامعه در حال گذار دشتی و تنگستان علیرغم آمار بالای زنان دارای تحصیلات آکادمیک در علوم متعدد و با توجه به رابطه مستقیم تحصیلات با مشارکت سیاسی، ولی تمایل برای ورود به رقابت انتخاباتی وجود ندارند. ازهمین رو دلایل بسیاری را برای این عدم مشارکت سیاسی می شود فهرست کرد که بخش قابل توجهی از آن در سپهر سیاسی کشور مشترک است.

از جمله این موارد عبارتند از: سهم اندک زنان در مدیریت سیاسی، مردانه بودن فضای سیاسی در ایران، عدم تمایل جامعه نسبت به کاندیداهای زن، بداخلاقی های سیاسی، استقبال جامعه از تفکر مردسالارنه در حوزه سیاست، عدم توان اقتصادی مساوی با مردان در رقابت های انتخاباتی، پایین بودن زیست پذیری سیاسی بانوان، آگاهی اندک زنان در سیاست، مسئولیت همیشگی دوگانه زنان، عدم پشتیبانی از سوی خانواده و جامعه و قطبی شدن انتخابات.

با این تفاصیل، برای ارتقا مشارکت زنان از حضور تماشاگرانه به بازیگر حوزه سیاست نیازمند نهادینه کردن با نهادسازی های پایدار هستیم. ایجاد گفتمان سازی در باب شخصیت سیاسی زنان با نهاد سازی در بطن جامعه جهت افزایش اعتماد بنفس، باور پذیری و آموزش جامعه محقق خواهد شد.

مشارکت های اجتماعی و فرهنگی در مجاور مشارکت سیاسی قرار دارند و باعث تقویت و کسب منزلت بالاتر زنان خواهد شد. کسب منزلت والاتر اجتماعی، توانایی را در فرد تقویت کرده و نگرش او را نسبت به توانایی اش در تاثیر گذاردن بر تصمیم گیری ها مساعد می سازد و زمینه مشارکت در سیاست را تقویت می کند، اتفاقی که می تواند تاثیر شگرفی بر اتمسفر سیاسی داشته باشد.

--------------------------------------- |پی نوشت

1- نتایج شمارش آرا در دوره هفتم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان که فقط در همان مقطع بانویی وارد این عرصه شد، بدین شرح بود:

سیدمحمدمهدی پورفاطمی28939 رای، سیدکمال الدین شهریاری 28519 رای، غلامحسین کرمی 19197 رای، غلامحسین پولادی 5639 رای، ماه نسا عاشوری 471 رای و یدالله شیخیانی 100 رای.

2- بررسی حضور زنان در ادوار مجلس شورای اسلامی نشان می دهد در سه دوره اول، چهارزن به مجلس راه یافتند. این تعداد در مجلس چهارم به 9 زن و در بهترین دوره یعنی دوره پنجم 14 نماینده زن رسید. این تعداد در دوره ششم وهفتم به 13 نفر و در مجلس هشتم و نهم به ترتیب شامل 8 و 9 نماینده زن بود./خلیج فارس

[کد خبر:AJ11727]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب