به گزارش آینه جم:  به نقل از سایت گرنا، قائد محمد کرمپور محمد کرمپور فرزند عباس پسرمحمد علی از چهره های مشهور و تاثیر گذار ناحیه شبانکاره در تاریخ 1306 خورشیدی در روستای تل قاتل[ بشیرآباد کنونی] از توابع دهستان زیراه دشتستان چشم به جهان گشود.

پدرش در سه سالگی از دست داد و مادرش محمد را به سختی بزرگ کرد. وی در کودکی تحت نظر آخوند محمد علی دبستانی در همان روستای تل قاتل [ بشیرآباد کنونی] تحت تعلیم مکتبی قرار گرفت و به فراگیری قرآن مجید و دیوان حافظ پرداخت. در نوجوانی برای تحصیل در مدارس دولتی به برازجان رفت و تا ششم ابتدایی قدیم تحصیل علم کرد. ایشان همواره مورد اقبال مردم دشتستان به ویژه بلوک زیراه بوده است، آنچنان که اغلب دعاوی خانوادگی و ملکی بین مردم با حضور وی ختم به خیر می شده و همواره در اصلاح و رتق و فتق امور عمرانی فرهنگی و اجتماعی منطقه تلاش فراوان نموده اند.

دکتر مشایخی رییس بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر درباره ویژگی های منحصر بفرد تاریخ نویسی، مردمداری و ... مرحوم کرمپور به ایراد سخنرانی پرداخت، همچنین در این مراسم شاهنامه خوانی و موسیقی سنتی اجرا شد.

محمد کرمپور در طول عمر علاوه بر راهنمایی و مشورت های شفاهی سایر تاریخنگاران، دارای نوشتارها، مقالات و کتبی است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- رشته مقالات مفصلی در مورد شهر توج( توز) در زیراه که در روزنامه اتحاد جنوب به چاپ رسیده است.
2- کتابی تحت عنوان « سرنوشت مدال ملکه انگلستان و تبعات آن» که در سالهای 1390 و 1391 به چاپ رسید.
3- مقالاتی در مورد دشتستان که در روزنامه خبر جنوب به چاپ رسیده است.
4- سلسله مقالاتی در خصوص بلوک زیراه که در نشریات کشوری پیش از انقلاب اسلامی در تهران منتشر شده است و بسیاری مقالات و نوشتارها، تصاویر و اسناد و اشعاری که به مورخان و نویسندگان بوشهری و دشتستانی جهت راهنمایی و مشاوره در امور تاریخی هدیه نمودند.
5- کتاب «زیراه» که به تازگی توسط حوزه هنری بوشهر و در طرح دانشنامه بوشهر منتشر شد.


[کد خبر:AJ11789]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب