به گزارش «آينه جم»؛ دقیقاً یک ماه تا برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی است، و هر روز با افزایش هیجانات بر پیچیدگی های انتخاباتی در حوزه های انتخابیه نیز افزوده می شود.

میزان حساسیت رقابت ها معمولاً در همه حوزه ها به یک اندازه نیست، و گاهی ترافیک نامزدها با ویژگی ها و پتانسل های شبیه به هم موجب ایجاد حساسیت و هیجانات خاصی در برخی مناطق می شود. درست شبیه حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه در استان بوشهر که این روزها تب انتخابات در آن بالا گرفته و با خبرهایی که گهگاه از این سو و آن سو می رسد دمای این تب بالاتر هم می رود!

برخی چهره های مطرح همچون قیصر صالحی نماینده اسبق این حوزه، سید اسدالله علمداری و مجید حسینی کنگانی که تایید صلاحیت نشده اند اگر به رقابت بازگردند وضعیت به یک شکل دنبال خواهد شد و چنانچه رد صلاحیت آنها قطعی شود به شکلی دیگر!

اما این روزها "شیخ می آید؛ شیخ می رود؛ شیخ می ماند؛ شیخ نمی آید" جملات جدیدی است که در رسانه های اجتماعی جنوب استان توسط گروهی بازنشر شده و به احتمال حضور عبدالله حاجیانی اشاره دارد. اقدامی که پیش از آنکه یک تبلیغ باشد، نوعی محک افکار عمومی به نظر می آید که آیا مردم باز هم وی را خواهند پذیرفت یا خیر!

حاجیانی که این بار توانسته تایید صلاحیت خود را با ثبت نام در تهران بگیرد، انگار در سه راهی تردید برای تغییر حوزه انتخابیه به استان بوشهر یا ماندن در تهران قرار گرفته است!

سه راه پیش روی حاجیانی 1- قرار گرفتن در لیست مورد حمایت کارگزاران در تهران، 2- حضور در انتخابات حوزه جنوب استان بوشهر و 3- مطابق شنیده ها آلترناتیوی برای جایگزینی پورفاطمی در صورت عدم تایید صلاحیت وی توسط شورای نگهبان است. هرچند در جنوب استان نیز ممکن است به انگیزه آلترناتیو حسینی کنگانی وارد شده باشد.

البته برخی معتقدند هدف کوشش های اخیر در شبکه های اجتماعی بزرگنمایی حضور حاجیانی و مدیریت فضای انتخابات به نفع اوست، اما شواهد و قرائن نشان می دهد که وی در هر کدام از این سه مسیر قرار بگیرد، رسیدنش به مقصد دشوار می نماید!

عبدالله حاجیانی این روزها به بازیگری در صحنه انتخابات جنوب استان بوشهر تبدیل شده است که ظاهراً خودش نیز از نقشی که قرار است ایفا نماید اطلاع چندانی ندارد، و همین سردرگمی کار وی و اصلاح طلبان را سخت تر کرده است.

اگرچه اصلاح طلبان در جنوب استان علاوه بر مجید کنگانی، حسین بردستانی را نیز دارند، اما به نظر نمی رسد وی را گزینه مناسبی برای رقابت با حریف قدرتمندی همچون شیخ موسی احمدی به حساب آورند.

در گذشته برخی پیشنهاد کرده بودند چنانچه اصلاح طلبان نتوانند گزینه قدرتمندی را به کارزار وارد کنند، بهتر است برای توقف شیخ موسی احمدی هم که شده، پشت سر خانم الماسی قرار بگیرند، زیرا دیدگاه وی را به نسبت شیخ موسای اصولگرا اصلاح طلبانه تر می دیدند!

زمزمه های بازگشت حاجیانی اما موید این واقعیت است که از قرار معلوم اصلاح طلبان به الماسی اعتماد و اعتقادی ندارند، و می کوشند در صورت امکان از کاندیدایی حمایت کنند که خودی به حساب آید.

البته اینکه حاجیانی بتواند آرایی بیشتر از بردستانی به دست آورد نیز خود جای بحث دارد، لیکن به فرض اجماع همه اصلاح طلبان جنوب استان بر عبدالله حاجیانی، باز هم موفقیت وی بعید به نظر می رسد، زیرا حاجیانی که یک بار امتحان خود را پس داده ممکن است بتواند آرای الماسی در شهرستان دیر را بطور جدی تخریب نماید، لیکن در سه شهرستان دیگر من جمله کنگان، حتی با حمایت قاطع مجید کنگانی، بعید است مردم آرایشان جناحی باشد که به سبد وی بریزند.

در مقابل اما رقبایی چون شیخ موسی احمدی با یک پایگاه قوی و ثابت آرای اعتقادی که شامل هر چهار شهرستان می شود، و نیز سکینه الماسی با آرای نسبتاً خوبی در شهرستان جم حضور دارند، و اگر قیصر هم به این معادله اضافه گردد، ایشان می بایست فاتحه آراء عسلویه و بخشی از کنگان را هم بخواند.

در حوزه دشتی و تنگستان نیز که تکلیف واقعاً روشن است، و امروز حتی شخص پورفاطمی هم در صورت تایید صلاحیت رقابت بسیار دشواری با سید کمال الدین شهریاری در پیش خواهد داشت، و بعید است در صورت رد صلاحیت پورفاطمی علی رغم حمایت احتمالی سید از وی، بتواند مردم دشتی و تنگستان را راضی به همراهی با خود نماید.

اما حوزه انتخابیه تهران در صورتی که آقای حاجیانی بتواند با نفوذ دوستانش خود را در لیست قدرتمندی جای دهد شاید زمینه حضورش در مجلس فراهم شود، اما حضور وی در منطقه این گمانه را تقویت می کند که احتمالاً ایشان در تهران موفق به یافتن پایگاه قدرتمندی نشده، و الا به هیچ عنوان تهران را به مقصد جنوب ترک نمی گفت!

در پایان لازم به ذکر است نوشتار پیش رو فقط تحلیلی بود بر قرار گرفتن عبدالله حاجیانی به عنوان یک بازیگر انتخاباتی در صحنه ای که هنوز نقش خود را نمی داند؛ قرار گرفتن بر سه راهی تهران- جنوب استان – دشتی! و حتی دو راهی ماندن یا انصراف! نوعی دو راهی که البته با "دو راهی" دیر متفاوت است!

منبع:استان24

[کد خبر:AJ12400]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب