به گزارش آينه جم ؛ پس از اعلام نتایج اولیه تایید ، رد و عدم احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس در 26 دی ماه تعدادی از هواداران این نامزدها در گروه های اجتماعی مانند واتس آپ و تلگرام اقدام به اطلاع رسانی درباره تایید کاندیداهای مورد حمایت خود کردند .

بر اساس این گزارش ؛ دامنه این اطلاع رسانی ها حتی به گونه ای فراگیر شد که درست پس از یک روز از اعلام این نتایج بعضی از کاندیداهای رد و عدم احراز صلاحیت شده از تایید صلاحیت خود با پادرمیانی بزرگانی مانند آیت الله صفایی بوشهری و آیت الله حسینی بوشهری خبر دادند .

البته در 48 ساعت گذشته نیز حجم فراوانی از فضای شبکه های اجتماعی در سطح هر چهار حوزه استان به تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس توسط هوارادان این کاندیداها اختصاص یافت که با عکس العمل امروز سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مواجه شد .

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در شامگاه روز شنبه ( امشب) در گفت‌وگویی درباره آخرین اخبار از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات گفت : پس از مرحله اعتراضات به دریافت شکایات، ‌در حال حاضر شورای نگهبان پرونده کسانی که شکایت کرده‌اند را بررسی می‌کند.

سیامک ره‌پیک ادامه داد: مدارکی که داوطلبان در این مرحله ارسال کرده‌اند و یا مدارکی در پرونده آنها موجود است مجددا بازبینی می‌شود.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تأکید کرد: در فرصت باقیمانده همه تلاش خودمان را به کار خواهیم گرفت تا طبق ضوابط این مرحله هم به سرانجام برسد.

ره‌پیک درباره وضع داوطلبانی که قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان درمورد صلاحیت‌شان اقدام به تبلیغ در فضای مجازی می‌کنند، گفت: اقدامات صورت گرفته حاکی از تخلف قانونی است و گزارش‌های معتبر در پرونده آنان ثبت شود می‌تواند در بررسی صلاحیت‌ها تأثیر بگذارد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین درباره ارائه لیست‌های اعلامی درباره صلاحیت داوطلبان، تصریح کرد: از نظر شورای نگهبان هیچ لیستی غیر از آنچه که به صورت رسمی و در زمان مقرر به مراجع رسمی اعلام می‌شود، ‌اعتبار ندارد.

ره‌پیک گفت: ممکن است در حین رسیدگی، آرایی که صادر شده تغییر کند، ‌مثلا کسانی که رد شده بودند یا عدم احراز شده بودند تائید شوند ویا بالعکس؛‌ اما تا زمانیکه شورای نگهبان اعلام رسمی نکرده است و در موعد مقرر رسیدگی پایان نیافته باشد هیچ کدام از اعلام‌های صورت گرفته اعتبار ندارد.

این نوع عکس العمل سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نشان می دهد که تا به امروز به هیچ فرد رد یا عدم احراز صلاحیت شده، صلاحیتش برای نامزدی انتخابات مجلس ابلاغ مجدد نشده و بر فرض این که اگر هم تایید شده باشد ابلاغ نگردیده است .

شاید این گفتگوی سخنگو به افرادی که این روزها نامزد انتخاباتیشان ،صلاحیتش رد یا احراز نشده این پیام را داشته باشد که بیش از این فضای عمومی جامعه را متاثر از شبه افکنی پیرامون تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی خود نکنند.

به هر ترتیب شورای نگهبان در این دوره از انتخابات به مانند گذشته و با یک تفکر فراجناحی و مبتنی بر شاخص های قانونی و قابل دفاع اقدام به بررسی سوابق کاندیدهای نمایندگی مجلس کرد که با توجه به کثرت ثبت نام کنندگان به همه افرادی که رد یا عدم احراز صلاحیت شده بودند این فرصت مجدد را ارائه کرد که با مدارک مستدل از خود دفاع کنند .

هر چند 27بهمن ، نتیجه نهایی تایید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس اعلام می شود اما پس از اعلام نتایج اولیه رسیدگی به صلاحیت ها در روز 26 دی ماه ، بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۰ روز فرصت برای اعلام شکایات و رسیدگی شورای نگهبان تعیین شده که این مهلت در روز ۱۶ بهمن ماه به پایان می رسد ضمن این که بعد از این مرحله برای کسانی که در مراحل قبلی تایید صلاحیت شده اند اما شورای نگهبان  به علت مستندات جدیدی  که به دستش رسیده ، آنان را رد کرده است نیز فرصت شکایتی مجدد ارائه می شود.

[کد خبر:AJ12498]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب